Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
28
11
14
Koen Bugter
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koen Bugter
Dossiers: Overheidaanbesteding, Supply Chain
Soort:

Duurzaamheidscriteria zorgen niet voor innovatie

Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden en Ondernemen (SKAO) zegt dat de verouderde duurzaamheidscriteria niet leiden tot innovatie bij de overheid. Als zij er al in slaagt om op 1 januari 2015 honderd procent duurzaam in te kopen, is het de vraag hoe duurzaam dat resultaat werkelijk is. SKAO is eigenaar en beheerder van de CO2-Prestatieladder, die in 2010 werd ontwikkeld door ProRail als alternatief voor de duurzaamheidscriteria (de zogenoemde Senternovemcriteria) die voor overheidsinkopers waren opgesteld.

Het doel was: honderd procent duurzaam inkopen in 2015, van de broodjes in de gemeentekantine tot de aanleg van de wegen, bruggen en het spoor. SKAO schat in dat overheden eind dit jaar voor meer dan 90 procent duurzaam inkopen. ‘Met zo’n score kun je stellen dat we goed op weg zijn. Maar wat zegt dat over hoe duurzaam de aanbestedingen van overheden echt zijn? De criteria achter de meer dan 40 productgroepen waren al verouderd op het moment dat ze werden vastgesteld,” zegt SKAO-manager Gijs Termeer.

Nieuwe denkwijze
SKAO richt zich met de CO2-Prestatieladder op de uitstoot van koolstofdioxide in aanbestedingen voor de grond-, weg- en waterbouw (GWW). Met circa 13 miljard euro die rijksoverheid, provincies, gemeenten en waterschappen jaarlijks aanbesteden in de GWW, maakt het bijna een kwart uit van de totale inkoopvolume van de hele overheid van 60 miljard euro. Het instrument dat ervoor zorgt dat de markt optimaal wordt uitgedaagd om deze projecten duurzaam te ontwikkelen, de CO2-prestatieladder, wordt nog maar beperkt gebruikt, volgens SKAO-manager Termeer. Circa twintig gemeenten, een handvol provincies, een enkel waterschap en verder vooral Rijkswaterstaat en ProRail. ‘Ondanks dat deze partijen in totaal goed zijn voor 4 miljard euro van het totale inkoopvolume, zijn hier nog flinke stappen te zetten. Zeker als je nagaat dat de gemeenten en provincies een flink deel van de Nederlandse infrastructuur in handen hebben.” SKAO merkt dat gemeenten en provincies vaak nog te weinig capaciteit en kennis in huis hebben om duurzaam aanbesteden goed vorm te geven. De nieuwe Aanbestedingswet slokt daarbij veel tijd en aandacht op. Overheden durven de stap naar een compleet nieuwe denkwijze over duurzaam inkopen niet aan,” aldus Termeer in gesprek met Binnenlands Bestuur.

Koen Bugter
Door Koen Bugter
Journalist Koen Bugter (1982) werkt nu zo'n achttien jaar in de journalistiek en werkte vooral als verslaggever en redacteur voor verschillende omroepen in Hilversum waaronder Avro, BNN en KRO-NCRV. Voor aanbestedingscafe.nl krijgt hij graag de onderste steen boven. U kunt hem mailen via: koen@aanbestedingscafe.nl en volgen via twitter: @koenbugter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.