Magnifying glass Close

Eerste stap richting decentralisatie twee sprinterdiensten

De sprinterdiensten Zwolle-Groningen en Zwolle-Leeuwarden zouden openbaar aanbesteed kunnen worden. Dat is de conclusie van een onderzoek naar de mogelijke decentralisatie van vier sprinterdiensten, uitgevoerd door adviesbureau Twynstra Gudde. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat benadrukt dat dit weliswaar een eerste stap is richting een decentralisatie, maar dat er nog lang geen definitief besluit is genomen. 

In het Regeerakkoord heeft het kabinet de wens uitgesproken om meer sprinterdiensten aan te besteden in regionale OV-concessies. Naar aanleiding daarvan heeft van Veldhoven nu dit eerste onderzoek laten verrichten. Daarin werd, volgens OV-Pro, ook geconcludeerd dat de mogelijkheden voor een aanbesteding van de lijnen Apeldoorn-Enschede en Dordrecht-Breda zeer beperkt zijn.

Logistiek moeilijk
De onderzoekers van Twynstra Gudde keken bovenal naar de capaciteit op het perron, de samenloop en de geluidsbelasting. Op basis daarvan stelden ze dat Apeldoorn-Enschede te druk is, mede vanwege de verschillende treindiensten die er op rijden. En de decentralisatie van Dordrecht-Breda zou lijden tot een versnippering van het vervoersnetwerk. Bovendien zou het logistiek moeilijk te organiseren zijn en geen toegevoegde waarde hebben voor de reizigers.

Beter reizigersproduct
Twynstra Gudde heeft nog niet onderzocht in hoeverre de decentralisatie van sprinterdiensten zal leiden tot een beter reizigersproduct. Van Veldhoven wil dit onderzoek eind 2019 afronden. Het is volgens haar de bedoeling dat er nog deze kabinetsperiode een besluit wordt genomen over een eventuele openbare aanbesteding van de sprinterdiensten.

Partner van Aanbestedingscafé
Partner van Aanbestedingscafé

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres