Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver

OMSCHRIJVING

15
04

Categoriemanagement voor overheidsorganisaties

Datum15-04
Aanvang12:00
LocatieAeves
AdresBrinklaan 34

Bussum
iCaliCal


In de publieke sector omarmde de Rijksoverheid als eerste het idee van categoriemanagement. Veel andere (semi-)publieke organisaties, zoals de UMC’s en Politie implementeren dit gedachtegoed inmiddels ook. En niet zonder reden!

In de kern draait categoriemanagement om het intelligent indelen van inkooppakketten in logische segmenten. Vervolgens stellen inkopers en interne klanten of budgethouders samen Strategische Plannen op voor dat specifieke inkoopsegment. De inkoper begeleidt de klant bij de tactische aanbestedingen van dat segment en bij de ontwikkeling van een strategische visie op het inkopen / aanbesteden ervan.

De belangrijkste uitdaging voor de inkoper is het managen van de samenwerking met deze interne klant of budgethouder; een collega. Het komt vaak voor dat deze klant denkt bijvoorbeeld de gehele ICT-dienstverlening in te kopen, terwijl Inkoop weet dat deze productgroep uiteenvalt in hardware, software, softwarelicenties en inhuur van ICT Consultants, met ieder hun eigen en verschillende leveranciersmarkten. Hoe stellen inkoper en klant dan samen een goed Strategisch Plan op?

Inhoud workshop:
De workshop Categoriemanagement voor overheidsorganisaties van Aeves biedt praktische handvatten om categoriemanagement te hanteren en intern te verkopen. We richten ons daarbij specifiek op het effectief beïnvloeden van de interne klant of budgethouder. Wat komt hierbij kijken? Wat moet je zelf beheersen en op tafel leggen? Wat vraag je van de andere stakeholders? En waarom zouden ze überhaupt met je willen meewerken?

Aan de orde komen:

  • Wat is de ideale indeling van inkoopsegmenten voor Categoriemanagement?
  • Hoe is de inbedding ervan in de organisatie (organisatiestructuur en HR aspecten)?
  • Hoe benader je interne stakeholders (budgethouders en materiedeskundigen)?
  • Hoe laat je hen samen een Strategisch Segmentplan maken? Hoe ziet zo’n plan er uit?
  • Hoe ziet de presentatie van het plan eruit?
  • Wat voor reacties mag je daarop verwachten?

De workshop wordt gegeven door twee, op hun vakgebied, ervaren moderatoren: 

Moderatoren:   Alexander Arsath Ro’is, eigenaar MMI Arsath Rois Procurement Consultancy
Wim Nieland, directeur Publiek bij inkoopadviesbureau Aeves 

Datum:             dinsdag 15 april 2014 

Programma:    12.00 – 12.45 uur lunch

                        12.45 – 17.15 uur workshop

                        17.15 – 18.00 uur 

Kosten:            € 295,- (excl. BTW) p.p. (incl. lunch en borrel) 

Locatie:            Aeves, Brinklaan 34, Bussum 

Doelgroep:       Inkoopmanagers, inkoop-teamleiders, inkopers contractmanager en

categoriemanagers uit de publieke sector. 

Inschrijven:      Stuur een e-mail naar info@aeves.com met uw naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, factuuradres en eventueel een inkoopordernummer. U ontvangt na aanmelding per e-mail een bevestiging van deelname.