Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
23
05
16
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Aanbesteden
Soort: ,

“Kwaliteit aanbestedingen is ver onder de maat”

“Kwaliteit aanbestedingen is ver onder de maat”

“Voordat je als projectleider aan de slag gaat met aanbestedingen moet je eerst 10.000 vlieguren hebben”, stelt John van Pelt, CPO bij het CAK. “Bij consultancybureaus worden mensen bijvoorbeeld heel snel klaargestoomd, krijgen NEVI 1 en worden dan al geplaatst bij klanten om aanbestedingen te gaan doen. Dit baart mij zorgen. Ook worden inkopers op een steeds jongere leeftijd zzp’er. Dat lijkt me risicovol, ook voor de klanten. Je kunt op je 28ste, met NEVI 1 op zak en zonder ruime aanbestedingservaring, nog niet de verantwoordelijkheid nemen voor een aanbesteding.”

Van Pelt wijt het grote aantal rechtszaken in Nederland ook aan het tekort aan ervaren inkopers. “Ik heb in veel tenderboardfuncties gezeten en veel rechtszaken voorbij zien komen. Ik vind de kwaliteit van aanbestedingen onder de maat. Ik zie nog steeds aanbestedingen voorbij komen die niet transparant genoeg zijn en gunningsbrieven waarin de gunning erg slecht wordt gemotiveerd. Alle maatregelen ten spijt vind ik dat we alleen maar achteruit aan het hollen zijn.”

Vakschool
Fris talent op de markt is schaars volgens de CPO. “Er is behoefte aan slimme jonge mensen die het vak leuk vinden en goed kunnen inkopen. Ook het feit dat veel jonge mensen de Nederlandse taal in geschrift slecht beheersen valt mij op. Deze echte talenten zijn bijna niet te vinden, maar er is dan ook geen school waar er elk jaar 1.000 afstuderen. Inkoop is een vak, waarom is er dan geen vakschool?”, vraagt Van Pelt zich af. “NEVI 1 en 2 vind ik echt te licht. Een goede deskundige tactisch inkoper is goud waard voor je organisatie. Iemand die een goed doordacht bestek op de markt kan zetten, goed om kan gaan met leveranciers, duidelijke antwoorden op vragen kan formuleren, de markt kent en een goede marktconsultatie opzet. Ik vind dat dit erg onderschat wordt. Met een gedegen opleiding voorkom je die vragen, rechtszaken en claims.”

Rechtszaken
Het is volgens Van Pelt dan ook een teken aan de wand dat veel rechtszaken gaan over de gunningsfase, de gunningsbrieven en over transparantie van gunningscriteria. “Dat blijft een pijnpunt in veel aanbestedingen. Dan kan er wel gezegd worden dat de brieven beter moeten, maar mijn inziens was het gunningsmodel dan al niet transparant en vaak niet in lijn met de aanbestedingsstrategie. Dan heb je als inkoper waarschijnlijk niet de juiste vragen gesteld aan de business. Snap je dan wel waar het vak over gaat?”

Onduidelijkheid
Wat kan er naast een vakschool nog meer gedaan worden om de kwaliteit van aanbestedingen te bevorderen? “Ik denk dat de Aanbestedingswet duidelijker moet. De belangrijkste bron van aanbestedingsrecht is jurisprudentie. Dat is een verkeerde beweging. Als je de Aanbestedingswet 2012 leest, kun je namelijk nog niet aanbesteden. Hoe je slim een percelenindeling maakt, staat niet in de wet. Hoe transparant nu precies de gunningscriteria moeten zijn, staat niet goed in de wet omschreven. Ook onderwerpen, zoals het bepalen van homogeniteit en heterogeniteit, staat niet helder in de wet. Wat ook niet meehelpt is dat veel lagere rechters in Nederland de aanbestedingsregels weer verschillend interpreteren”, vertelt de CPO.

Tegenstrijdige signalen
“Wat aanbesteden ook niet gemakkelijker maakt, zijn de tegenstrijdige signalen vanuit de Tweede Kamer”, vervolgt Van Pelt. “We hebben een Aanbestedingswet, Gids Proportionaliteit, clusterverbod en de minister wil meer kansen creëren voor het mkb. Tegelijkertijd vormt de overheid inkoopuitvoeringscentra (IUC’s). Deze IUC’s zetten mega-contracten in de markt met een landelijke dekking. Hierbij hebben leveranciers maar één keer de kans om een boterham voor de komende vier tot zes jaar te verdienen. Wil je nu centraliseren of het mkb een kans geven? Meer duidelijkheid vanuit de Tweede Kamer zou veel misstanden bij jonge én ervaren inkopers kunnen voorkomen”, concludeert Van Pelt.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor AanbestedingsCafe.nl zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@aanbestedings-cafe.nl

Reacties:

  • A.den Draak | 24-05-2016 om 14:28

    Dames en heren,
    N.a.v. Uw betoog kan ik U een kleine tip geven. Als het gaat over aanbesteden van werken in de civiele sector, dan blijkt telkens weer, dat de inkopers met o.a. Nevi 1 + 2, de slagvaardigheid missen om de zaken goed te doorgronden. Men dient, minimaal een goede vakkennis te bezitten van het terrein waarin men probeert als inkoper zaken te doen. Dagelijks worden er verkeerde besluiten genomen, als de inkopers niet goed worden geadviseerd middels de vakspecialisten .
    We zien dit momenteel bij de meeste aanbestedingen gebeuren, dat de verkopers de inschrijfdocumenten niet kunnen taxeren en op realiteit in kunnen waarderen. Praktische ervaring in de branche is de grootste vereiste, want elke tak van sport is anders.
    A.den Draak.
    DRABAG.

  • Maarten Rooderkerk | 30-05-2016 om 13:28

    Zeker met civiele aanbestedingen is ervaring goed om te weten hoe de hazen lopen. Dat betekent noet dat je als inkoper specialist moet zijn. In mijn ogen moet een inkoper generalist zijn die in staat is zich heel snel in te lezen in een branche, zodat hij de terminologie kent en weet wie belangrijke spelers zijn etc. Dat maakt hem tot een gesprekspartner voor de vakinhoudelijke specialisten. De reden dat het nog steeds niet goed gaat met aanbesteden is, dat veel publieke organisaties het belang van inkoop voor de bedrijfsvoering nog steeds niet inzien en er dus ook geen geld voor willen vrijmaken. Dat heeft tot gevolg dat ze jonge, onervaren mensen binnen halen, die er vervolgens een potje van maken, en dan is inkoop natuurlijk de boosdoener en lastig. Ik merk dat de tarieven voor zeer erVaren inkopers steeds meer onder druk komen. Daar waar men voor een advocaat zonder blikken of blozen 300 tot 400 euro per uur op tafel legt ( en soms nog wel meer), is een zeer ervaren inkoper met ervaring op het gebied van zowel leveringen als diensten als werken, incl UAV- GC en SCB, die 100 euro per uur vraag, te duur en gaat men voor een onervaren iemand, die dan wel nevi 1 en/of nevi 2 heeft, die 80 euro vraagt. Penny wise, pound foolish! Je merkt het ook op de marktplaatsen: recruiters apen elkaar allemaal na, vragen inderdaad nevi als knock out en kijken op geen enkele manier naar iemands track record. Ik heb laatst met een slimme aanbesteding restafval een gemeente €450.000 euro op jaarbasis bespaard, maar daar wordt niet naar gekeken. Dom,dom, dom, maar wel tekenend voor de wijze waarop veel overheden met ons belastinggeld omgaan. Al in de tijd van de VOC ( de grondlegger van het aanbesteden….) kende men het gezegde: de cost gaat voor de baet uit. Jammer genoeg kennen veel bestuurders in de publieke sector de geschiedenis niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.