Magnifying glass Close
Partner van Aanbestedingscafé

Als inkoper bijdragen aan milieuvriendelijk wc-bezoek

De Rijksoverheid gaat voor een duurzamer Nederland. Daar hoort vanzelfsprekend een milieubewust inkoopbeleid bij, vinden Rozemarijn Everts en Sarah Rose van UBR|HIS van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. En dus pakken zij hun aanbestedingstrajecten duurzaam aan. Zo drogen rijksmedewerkers vanaf volgend jaar hun handen na een toiletbezoek op de meest duurzame manier.

Wat doen jullie bij UBR|HIS?
Sarah: ‘UBR|HIS is het uitvoeringscentrum dat inkoopt voor 6 departementen. Ik ben er projectleider en Rozemarijn senior inkoopadviseur. Als duo trekken we graag rijksbrede, complexe én impactvolle aanbestedingstrajecten naar ons toe. Zoals de aanbesteding voor taxi-, directie- en busvervoer, het project dat we vanaf begin 2019 samen met categorie Vervoer oppakten.’ Rozemarijn: ‘We zagen dat deze aanbesteding eraan kwam en dachten: wij bieden ons aan, als duo. We hadden eerder goed samengewerkt en zagen kansen om hier duurzame doelen aan te verbinden. Leuk is dat er bij UBR|HIS altijd mogelijkheden zijn om projecten die je aanspreken op te pakken.’

Met welke projecten kun je impact maken?
Rozemarijn: ‘Niet alle aanbestedingen zijn geschikt om te koppelen aan duurzame doelen. Duurzaam beleidsonderzoek bijvoorbeeld is lastiger in te kopen dan duurzame bedrijfskleding of catering. Vooral aanbestedingen in de bedrijfsvoering zijn kansrijk en met rijksbrede aanbestedingen kun je al helemaal impact maken.’
De Rijksoverheid is ambitieus. Zo moet in 2050 de energievoorziening bijna helemaal duurzaam zijn. Sarah: ‘We stellen eisen aan de markt die we ook aan onszelf stellen. Inkoop is een belangrijke schakel om deze duurzaamheidsdoelen te behalen. Dat geeft ons een boost. We krijgen meer mensen mee en het belang wordt op hoger ambtelijk niveau erkend.’

‘Wat de Rijksoverheid aan de markt oplegt, moeten we ook aan onszelf opleggen. Inkoop is een belangrijke schakel om deze duurzaamheidsdoelen te behalen’

Sarah Rose

Staat iedereen open voor duurzaam inkopen?
Sarah: ‘We merken dat sommige collega’s nog wat huiverig zijn voor duurzaam aanbesteden. Ook rond de vervoersaanbesteding. Krijgen we wel genoeg inschrijvingen? Wordt zero emissie niet veel te duur? Is het vervoer dan wel van dezelfde kwaliteit? We hebben onze opdrachtgever ervan overtuigd dat zero emissie voor het taxi-, directie- en busvervoer wél mogelijk is. De markt ziet duurzaamheid namelijk helemaal niet als een belemmering. Marktpartijen moeten die transitie naar duurzamer vervoeren toch maken. Als ze een rijksbreed contract kunnen winnen, stimuleer je die omslag alleen maar. We ontvingen veel inschrijvingen, die allemaal voldeden aan onze duurzaamheidseisen.’

Ziet een duurzaam contract er anders uit?
Rozemarijn: ‘Als je duurzaam aanbesteedt, denk je vanuit duurzame doelstellingen en niet vanuit producten. We willen in het vervoerscontract dat de contractant steeds duurzamer vervoert, maar hoe hij dat doet, dat staat hem vrij. Dus komt er tussentijds een betere oplossing, dan mag hij die toepassen. Het contract is voor 8 jaar. Bij de ingang van het contract hoeft de contractant nog niet 100% duurzaamheid te leveren. In 8 jaar tijd, dus tot 2028, groeit hij daarnaartoe. Ook hebben we die langere contractduur ingebouwd om de marktpartij de tijd te geven om de investering terug te verdienen. Al blijkt nu dat duurzaam vervoer helemaal niet duurder hoeft te zijn.’

De snelste manier van aanbesteden is doen wat je altijd deed. Mijn advies is om meer tijd te kopen. Begin liever een jaar te vroeg met de voorbereiding, zodat je echt impact kan maken’

Rozemarijn Everts

Kost de voorbereiding van een duurzaam project meer tijd?
Sarah: ‘Dat kan, maar hoeft niet. Als duurzaam aanbesteden de standaard wordt, gaat het steeds efficiënter. We zijn nu enkele maanden bezig met de voorbereidingen van een aanbesteding voor sanitaire voorzieningen. Denk aan wc-papier, handzeep en droogsystemen. Dat contract gaat pas over een half jaar in. Omdat iedereen binnen het Rijk naar de wc gaat, kun je met duurzame voorzieningen veel impact maken. We namen ruim de tijd om onze eisen te formuleren. We krijgen daarbij advies van een expertisegroep duurzaamheid en experts op het gebied van afvalmanagement, circulariteit en grondstofverwerking. Zij adviseerden bijvoorbeeld een Life Cycle Analysis (LCA).’

Wat is dat?
Rozemarijn: ‘Een LCA toont de levenscyclus van een bepaald product: van grondstof tot aan afbraak. In de analyse vergeleken we 3 producten: de katoenen handdoek, de papierrol en de elektronische handdroger. Als leek kan je denken dat een katoenen handdoek het meest milieuvriendelijk is. Maar het tegendeel is waar. De productie van katoen heeft veel milieu-impact, net als het transport naar de wasserette, de wassingen en vervolgens de afbraak. Uit de analyse kwam dat een blower het meest milieuvriendelijk is. Maar een blower vindt niet iedereen prettig.’

Hoe krijg je medewerkers dan toch mee in jullie keuzes?
Sarah: ‘Dankzij ons onderzoek kunnen we aantonen dat een blower veel milieuvriendelijker is dan een katoenen rol en papier. Over een jaar onderzoeken we wat we nu echt hebben bereikt met duurzame sanitaire voorzieningen. Hoeveel CO2-uitstoot en grondstoffen besparen we nu? Door te laten zien wat je bereikt met duurzaam inkopen, wordt deze werkwijze op den duur vanzelfsprekend.’

Wat adviseren jullie andere inkooporganisaties?
Rozemarijn: ‘Ga het gewoon doen’. Sarah vult aan: ‘Toon een beetje lef en neem de tijd. Aanbesteden is heel time driven. Je hebt te maken met contracten die verlopen. De snelste manier van aanbesteden is doen wat je altijd deed. Mijn advies is om meer tijd te kopen. Begin liever een jaar te vroeg met de voorbereiding, zodat je echt impact kan maken.’ Wc-papier is nu niet bepaald een boeiend product, vervolgt Sarah. ‘En als je dat product op de laagste prijs aanbesteedt, dan is er niets aan. Maar als je duurzaamheid als criterium meeneemt, dan wordt het een hartstikke leuk, leerzaam én impactvol inkoopproces. Ik heb zo veel geleerd, over droogmethoden en katoenvezels bijvoorbeeld. En dankzij die vervoersaanbesteding weet ik alles over duurzame aandrijving.’ 

Meld je aan voor meer informatie over Inkoop bij de Rijksoverheid

Partner van Aanbestedingscafé

Juridische verankering duurzaamheidseisen vraagt systeemverandering

Er is steeds meer aandacht voor de maatschappelijke potentie van aanbestedingen. In de praktijk lijkt deze echter onvoldoende benut te worden. Zo wordt in Europa nog altijd meer dan 60% van de opdrachten op laagste prijs aanbesteed, en ook in Nederland wordt kwaliteit (en daarmee duurzaamheid) nog te vaak verwaarloosd. Dr. Willem Janssen, universitair onderzoeker en docent Europees en Nederlands aanbestedingsrecht bij het Public Procurement Research Centre van de Universiteit Utrecht, stelt daarom dat we “kritisch moeten nadenken over het juridische systeem wat we nu hebben, wat volledig gericht is op mogelijkheden en gaan naar een systeem dat meer gericht is op verplichtingen.”

Janssen legt uit dat we aanbesteden nu vooral zien als “een middel om een interne markt te creëren en om belastinggeld effectief uit te geven. Aanbestedende diensten zijn gebonden aan  procedurele regels op basis van transparantie, gelijkheid en proportionaliteit, maar binnen die regels hebben zij veel keuzeruimte. Individuele aanbestedende diensten mogen per aanbesteding kijken welke keuzes zij willen maken. Als we duurzaamheid belangrijk vinden en als de potentie van instrumentele aanbestedingen echt zo groot is dan zouden we ervoor moeten kiezen om die keuzevrijheid te beperken. Dat zou wel een systeemverandering vereisen. We zouden anders naar het aanbestedingsrecht moeten kijken dan we nu doen.”

Politieke wil

Volgens Janssen is er genoeg juridische ruimte voor een andere blik op het aanbestedingsrecht. “Nederland moet natuurlijk rekening houden met de Europees-rechterlijke kader. Zolang aanpassingen niet leiden tot een beperking van de interne markt lijkt het Europese recht geen remmende rol te spelen. Sterker nog, de Europese Commissie heeft zelf in 2010 voorgesteld om duurzame verplichtingen op te nemen in de huidige aanbestedingsregels. Dat voorstel is destijds neergesabeld door verschillende lidstaten en stakeholders. Het zou geen ruimte geven voor maatwerk. Fundamenteel onderzoek naar het juridische kader, en of dat op Europees of nationaal niveau geïntroduceerd moet worden, is zeker een vereiste om deze stap te kunnen maken.“

Zorgplicht aanbesteders

In Nederland lijkt nu wat politieke wil te ontstaan, stelt Janssen. “GroenLinks heeft recent een motie voorgesteld aan de Tweede Kamer waarin ze stellen dat duurzaamheid altijd een rol moet spelen bij aanbestedingen. Dat begint al een beetje te lijken op een verplichting, al stelt die motie nog niet voor dat gunnen op laagste prijs niet meer mag.” Nederland loopt bovendien ook in juridisch opzicht voor op de rest van Europa. “Artikel 1.4, lid 2 van de Aanbestedingswet vereist dat aanbestedende diensten zo veel mogelijk maatschappelijke waarde voor de publieke middelen moeten creëren. Het probleem is dat dit een onduidelijke en niet effectieve verplichting is. Aanbestedende diensten kunnen er makkelijk omheen. Rechters die bijvoorbeeld moeten bepalen of aanbestedende diensten aan deze zorgplicht hebben voldaan, verwijzen vaak naar het gebruik van gunningscriteria. Wanneer je dus gunt op basis van gunningscriteria, heb je volgens de rechter aan je zorgplicht voldaan. Zo wordt  dit artikel tot symboolwetgeving gepromoveerd.”

Hiërarchie gunningscriteria

Om duurzame aanbestedingseisen in de praktijk juridisch te verankeren zijn dus andere maatregelen nodig. Zo zou je volgens Janssen kunnen werken aan de hiërarchie van gunningscriteria. “Nu stelt de wet dat je een motiveringsverplichting hebt, wanneer je op levenscycluskosten wil gunnen. Dat legt een drempel voor overheden om te gunnen op laagste levenscycluskosten. Terwijl dat volgens mij een hele goede manier is om from cradle to cradle producten te becijferen en op basis daarvan te gunnen. Met de strijd tegen klimaatverandering in je achterhoofd zou je kunnen kiezen om een motiveringsverplichting te eisen wanneer je niet gunt op laagste levenscycluskosten. Je draait daardoor de denkwijze van publieke inkopers om.” 

Sectorspecifieke regulering

Een andere mogelijkheid, stelt Janssen, is om wettelijke verplichtingen aan de producten zelf op te leggen. “Een voorbeeld daarvan op Europees niveau is het Clean Vehicle Directive, een voertuigenrichtlijn waarin, simpel gezegd, staat hoe een aanbestedende dienst moet beoordelen of een voertuig schoon is. Dergelijke sectorspecifieke regulering sluit dan goed aan bij bepaalde producten. Risico is dat zo een lappendeken van regulering ontstaat. Los daarvan, zou je ook kunnen bepalen dat de doelstelling van de aanbestedingsregels is om duurzame producten, diensten en werken in te kopen. Nu is het in Nederland zoeken naar de echte doelstellingen van de Aanbestedingswet. Tot slot zou je stevige targets kunnen introduceren die bepalen welk percentage van de aanbestedingen duurzaam moet zijn. Essentieel is dan de metingsmethode en de sanctie die staat op het niet halen van een target; een stok achter de deur.”

Dubbele bewijslast

Janssen benadrukt dat er dus meerdere manieren zijn om duurzaamheidseisen om een verandering van een systeem van mogelijkheden naar een systeem van verplichtingen teweeg te brengen. Hij stelt wel dat er nog veel onderzoek nodig is naar wat de meeste effectieve manier is. Duidelijk is wel dat zo een verandering gevolgen gaat hebben voor de rol van aanbesteders, inschrijvers en rechters. Hij wijst daarbij naar een advies van de Commissie van Aanbestedingsexperts, ten aanzien van Artikel 1.4, lid 2. “De Commissie concludeerde dat wanneer een inschrijvende partij stelt dat een aanbestedende dienst niet heeft voldaan aan haar zorgplicht, de marktpartij dit moet bewijzen. Vervolgens moet de aanbestedende dienst bewijzen waarom zij wel zoveel mogelijk maatschappelijke waarde voor publieke middelen heeft gecreëerd. Dit zou een mooi startpunt zijn voor de discussie over een nieuw systeem .”

Private handhaving

Met dit advies in handen, zullen nog steeds veel vragen beantwoord moeten worden bij de vormgeving van het nieuwe systeem. “Wat is appellabel? Wat kun je voor de rechter brengen en wat niet? En welk bewijs moet je precies leveren, op basis van welke rechtsgronden op welk moment in de procedure?” Een uitdaging is bovendien dat je marktpartijen zo een belangrijkere rol geeft. Je zet ze aan de ene kant in een positie waarmee ze ervoor kunnen zorgen dat overheden wel duurzaam aanbesteden. Dit is een vorm van private handhaving, waar in andere rechtsgebieden positieve ervaringen mee zijn, maar aan de andere kant beperk je de discretionaire ruimte die overheden hebben om zelf beslissingen te maken. Er bestaat een gevaar dat je het helemaal dicht reguleert, waardoor je helemaal geen ruimte meer hebt voor maatwerk.  Daarnaast, wanneer je rechters wil laten beslissen over dit soort vraagstukken, moet je ze ook voorzien van meer kennis over duurzaamheid of andere beleidsdoelstellingen. Daarom zijn overigens ook de ontwikkelingen in de Urgenda zaak zo interessant. Gaat de rechter op de stoel van de inkoper zitten?”

Professionalisering inkoop

Ondanks deze potentiële dilemma’s vindt Janssen dat het nuttig is om een systeemverandering te verkennen. “We moeten niet zo halsstarrig vasthouden aan het systeem dat we nu hebben. Velen zeggen dat de professionalisering van aanbestedende diensten, ook betekent dat er duurzamer aanbesteed gaat worden. Dat zou goed kunnen, maar waarom zouden we achterblijven met het recht? Klimaatverandering is een urgent probleem en het kan effectief zijn om aanbestedingen een belangrijke rol te laten spelen in de bestrijding van dit probleem. Als juristen zouden we ons continue moeten afvragen: welke rol speelt of zou het recht moeten spelen in deze situatie? Hoe houden we het aanbestedingsrecht toekomst-proof?”

Partner van Aanbestedingscafé

Als inkoper bijdragen aan milieuvriendelijk wc-bezoek

De Rijksoverheid gaat voor een duurzamer Nederland. Daar hoort vanzelfsprekend een milieubewust inkoopbeleid bij, vinden Rozemarijn Everts en Sarah Rose van UBR|HIS van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties . En dus pakken zij hun aanbestedingstrajecten duurzaam aan. Zo drogen rijksmedewerkers vanaf volgend jaar hun handen na een toiletbezoek op de meest duurzame manier.

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Geef je mening en win €50,-

Deze vragenlijst is opgesteld voor een afstudeeronderzoek over Inkoperscafe.nl. Het invullen van deze vragenlijst duurt ongeveer 3 minuten en is anoniem. Bij de laatste vraag krijgt u de mogelijkheid om uw e-mailadres in te vullen om kans te maken op een waardebon van bol.com t.w.v. €50,-.

Alvast hartelijk dan voor uw deelname!

Partner van Aanbestedingscafé

Fredo Schotanus over leerstoel Publieke Inkoop: met één been in de academie, met de andere in de praktijk

Als universitair docent aan de Universiteit Twente en adviseur bij Significant Synergy is Fredo Schotanus actief in de inkooppraktijk én onderzoek naar die praktijk. Afgelopen maand maakte Nevi bekend dat Fredo Schotanus de nieuwe leerstoel Publieke Inkoop aan de Universiteit van Utrecht zal gaan bekleden. Voor Aanbestedingscafé een mooie aanleiding om eens van gedachten te wisselen over academisch onderzoek naar inkoop en de relatie met de praktijk.

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Hollands Kroon zet aanbesteding integraal gebouwbeheer uit na marktconsultatie

De gemeente Hollands Kroon is eigenaar van circa 80 panden. Het beheer daarvan is momenteel geregeld via heel veel kleine overeenkomsten met heel veel verschillende partijen. De gemeente is echter op zoek naar een structurele oplossing en is daarom van plan om de volledige verduurzaming, beheer en onderhoud van deze gebouwen aan te besteden en aan één marktpartij te gunnen. Dat besluit is genomen na een uitgebreide marktconsultatie, zo legt inkoopadviseur Thomas Philippo uit.

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Inkooptopper: Johan Stolk

Deze week in de rubriek ‘Inkooptopper’ spreken we onze nieuwe columnist Johan Stolk. We spelen wel een beetje vals, want Johan is officieel helemaal geen inkoper. Hij werkt sinds 1,5 jaar wél in de wereld van aanbestedingen, als analytisch schrijver bij adviesbureau Corus in Groningen. Er zijn al twee columns van Johan verschenen, dus het werd tijd om kennis te maken.

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Pionierend Significant levert in co-creatie met gemeente Hengelo inkoopinnovatie

De ontwikkeling van het inkoopvak betekent voor veel gemeenten dat ze hun inkoopfunctie moeten professionaliseren. Dat betekent onder andere een meer strategische rol van inkoop, met meer aandacht voor rechtmatigheid en doelmatigheid en meer inzicht in de uitgaven. Dat vraagt ook om betere ondersteuning, wat ook kansen biedt voor adviesbureaus om hun portfolio uit te breiden met nieuwe, ‘slimmere’ producten die kunnen bijdragen aan de verdere ontwikkeling van inkoop. Een voorbeeld daarvan is de In-Take app, ontwikkeld in samenwerking tussen Significant en de gemeente Hengelo.

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Schiedam legt nadruk op MVI

De gemeente Schiedam heeft haar inkoop- en aanbestedingsbeleid geactualiseerd om zo meer nadruk te leggen duurzaamheid, innovatie, sociaal ondernemerschap, diversiteit en lokaliteit. De gemeente wil bovendien de markt meer betrekken bij het zoeken naar oplossingen op deze vlakken. Het B&W heeft het nieuwe inkoopbeleid afgestemd met Vlaardingen en Maassluis, waar eveneens maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog op de agenda staat.

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Finse lessen over zorginkoop

“We zijn best wel slecht in het afkijken bij onze buren. De decentralisatie is, net als onze zorgwetten, wel enigszins vormgegeven met het oog op het Scandinavische model, maar op het niveau van inkoop hadden onze gemeentes veel meer moeten kijken naar wat er allemaal kan. Dat is volledig gemist. Dat was voor mij ook een reden om dit paper te schrijven.” Aan het woord is Niels Uenk, onderzoeker aan het Public Procurement Research Centre (PPRC). Als onderdeel van zijn proefschrift over gemeentelijke zorginkoop aan de Universiteit Utrecht heeft hij samen met zijn Finse collega Dr. Suvituulia Taponen het paper “Procurement Practices for homecare of Dutch and Finnish municipalities: a country comparison” geschreven.

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Historische schetsen van architecten redden, een monsterklus...

Door het ministerie van Cultuur is elf miljoen euro beschikbaar gesteld voor restauratie en versnelde digitalisering van de architectuurcollectie. De collectie, beheerd door Het Nieuwe Instituut, bestaat uit vier miljoen objecten, onderverdeeld in circa 1,4 miljoen tekeningen, 300.000 foto’s, 70.000 boeken en duizenden maquettes.

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Vakantieleesvoer – deel 5

De vakantie is weer begonnen! Veel inkopers zullen deze zomer genieten van hun welverdiende rust. Natuurlijk is een mooie vakantie niet compleet zonder bijzonder leesvoer. Maar waar moet je beginnen?

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Vakantieleesvoer – deel 4

De vakantie is weer begonnen! Veel inkopers zullen deze zomer genieten van hun welverdiende rust. Natuurlijk is een mooie vakantie niet compleet zonder bijzonder leesvoer. Maar waar moet je beginnen?

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Vakantieleesvoer – deel 3

De vakantie is weer begonnen! Veel inkopers zullen deze zomer genieten van hun welverdiende rust. Natuurlijk is een mooie vakantie niet compleet zonder bijzonder leesvoer. Maar waar moet je beginnen?

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Vakantieleesvoer – deel 2

De vakantie is weer begonnen! Veel inkopers zullen deze zomer genieten van hun welverdiende rust. Natuurlijk is een mooie vakantie niet compleet zonder bijzonder leesvoer. Maar waar moet je beginnen?

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Vakantieleesvoer – deel 1

De vakantie is weer begonnen! Veel inkopers zullen deze zomer genieten van hun welverdiende rust. Natuurlijk is een mooie vakantie niet compleet zonder bijzonder leesvoer. Maar waar moet je beginnen?

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Verandering lastig voor gemeenten

Tijdens de ‘kennis- en praktijkdagen Contracteren in het sociaal domein’ geeft hoogleraar psychologie Jaap van Muijen aan dat hij het gevoel heeft dat gemeenten nogal star zijn en teveel nadruk leggen op beleid en bureaucratie. Hierdoor kan de samenwerking met zorgaanbieders, die meer zich meer willen focussen op hun vak en de inhoud, stroef verlopen. Paul van Kuilenburg (Factum), die bedrijven en gemeenten adviseert rond publiek-private samenwerkingsverbanden, herkent dit vanuit zijn praktijkervaringen. “Gemeenten denken heel weinig buiten de gevestigde kaders. Waar dat wel gebeurt, bijvoorbeeld in vorm van partnerships, zie je gelijk successen.”

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Pijnlijke dossiers vragen om sterke vertrouwensrelaties

“Wanneer je na een lange vakantie weer over de Nederlandse infrastructuur rijdt, besef je hoe goed wij het hier allemaal geregeld hebben. Dat lijkt een vanzelfsprekendheid, maar is het niet. Voor een groot deel is het te danken aan een hele goede samenwerking tussen aannemers en opdrachtgevers. De meeste bouw- en infraprojecten gaan goed, maar wanneer je met pijnlijke dossiers te maken krijgt moet je er toch op de een of andere manier samen uitkomen.” Zo maakt Pieter Litjens, algemeen directeur van CROW, duidelijk tijdens het Nationaal Congres Aanbesteden en Contracteren.

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Aanbesteden is breinkundig vreemd

Waarom verloopt een samenwerking tussen opdrachtgever en aannemer soms zo moeizaam? Is het niet veel logischer om je neef te strikken voor een opdracht? En waarom moet je nooit meer in projectteams vergaderen? Tijdens het Nationaal Congres Aanbesteden en Contracteren geeft corporate antropoloog Danielle Braun antwoord op deze vragen. “Aanbesteden is vreemd voor ons brein. Het moet tijdens dit proces een volstrekt tegengestelde beweging maken.”

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Een inschrijfprijs is bijna nooit abnormaal laag

Het gebeurt regelmatig. Een afgewezen inschrijver die een kort geding aanspant tegen een aanbestedende dienst, omdat hij vindt dat de winnende inschrijver met een té lage prijs zou hebben ingeschreven. In plaats van te winnen zou de winnende inschrijver afgewezen moeten worden omdat hij zijn verplichtingen niet na zou kunnen komen. Het zou onvermijdelijk leiden tot een slechte kwaliteit of meerwerk.
Een onnodige actie, zo zal blijken uit dit artikel. Wat bovendien veel werk oplevert voor het toch al zwaar belaste juridische systeem. Tijd dus voor een pleidooi; om te leren van je concurrenten.

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Rijksinkoopbeleid zet in op hergebruik van meubilair

100.000 werkplekken bij de Rijksoverheid circulair maken. Met deze wens ging categoriemanager Sabien van der Leij de kantoorinrichtingsmarkt op. Inmiddels zijn de leveranciers om: circulair wordt steeds meer de norm. En ook al mag de teller van Sabien nog wel wat sneller lopen, de belangstelling groeit zowel binnen als buiten de Rijksoverheid.

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Beleid belangrijker voor gemeentes dan zorgaanbieders

“(Zorg)professionals haken af wanneer er gepraat wordt over beleid en bureaucratie. Vrolijk worden ze wanneer ze over het vak praten, over wat echt nodig is om de jeugdzorg efficiënt en effectief aan te pakken. Hoe meer je met aanbieders over het vak en de problematiek praat, hoe eerder je hen meekrijgt. Hoe meer je praat over procedures en regels, hoe eerder aanbieders afhaken.” Zo stelt Jaap van Muijen, hoogleraar psychologie aan de Nyenrode Business Universiteit, uit tijdens de Kennis- en praktijkdagen Contracteren in het Sociaal Domein.

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Gesegmenteerd inkopen is waardevrij

“Binnen het sociaal domein is hoogspecialistische zorg een totaal verschillend segment dan het segment wonen. Bij hoogspecialistische zorg heb je aanbieders nodig die zo veel mogelijk ambulant en zo veel mogelijk thuis werken. Terwijl je van de aanbieders in het segment wonen juist verwacht dat ze uitbreiden, innoveren en meer doen voor de woningvoorzieningen doen.” Brian Esselaar, adviseur gezondheidszorg bij EHdK, pleit daarom tijdens de ‘Kennis- en Praktijkdagen inkopen in het sociaal domein’ voor meer gesegmenteerd inkopen.

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Juridische focus in aanbestedingen hindert MKB

“Ondernemers die meedoen aan een aanbesteding richten zich in de eerste plaats op de opdracht en stellen daar inhoudelijke vragen over. Hoe moet het worden uitgevoerd? Wat is het probleem waar de aanbesteder mee zit? En hoe kan deze het beste opgelost worden? Zo denkt een ondernemer. De nota van inlichtingen gaat echter voor 60% over het contract en allerlei andere juridische voorwaarden. Ik moet mijn klanten er op wijzen dat ze ook daar naar moeten kijken.” Aan het woord is Roelf Houwing, adviseur inschrijven op aanbestedingen bij SmartTenders.

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Relatief aanbesteden is brevet van onvermogen

“Relatief beoordelen doet men wanneer men eigenlijk geen idee heeft in wat voor markt men opereert. Je kunt je afvragen of je dan überhaupt wel klaar bent om die markt op te gaan. Je denkt dat je heel professioneel bezig bent als inkoper, omdat je gebruik maakt van een formule, maar in feite is het een brevet van onvermogen. Niet alleen op technisch gebied. Het betekent dat je maar wat doet en ziet wat er gebeurt.” Zo stelt hoogleraar inkoopmanagement Jan Telgen tijdens het congres ‘Van Principe naar Praktijk’, georganiseerd door de Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag.

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Sneller en goedkoper aanbesteden met DAS

“Wanneer je een raamovereenkomst voor bijvoorbeeld ICT hardware aanbesteedt, ga je een langdurige samenwerking aan met een leverancier. Inschrijvers zijn eenmalig in concurrentie, maar gedurende de contracttijd ben je overgeleverd aan de prijzen die de leverancier jou geeft. Dat kan best goed uitpakken, maar vaak zien we dat aanbestedende diensten teveel betalen. Om dat te voorkomen wil je veel producten en diensten zoveel mogelijk in concurrentie uitvragen. Daarom kan het beter zijn om een Dynamisch Aankoopsysteem (DAS) in te stellen.” Zo stelt Jean-Paul Roegies, inkoopadviseur bij DASmakkelijk.

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Scoringsmethode beïnvloedt kwaliteit aanbesteding

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag stelt dat verantwoordelijke opdrachtgevers “in geval van dienstverlening altijd het principe prijs volgt kwaliteit hanteren en vooraf de wegingsfactoren dusdanig scherp formuleren zodat differentiatie tussen kwalitatief goede en slechte aanbestedingen mogelijk is.” Emeritus hoogleraar Jan Telgen (nu onderzoeker bij het Public Procurement Research Center) waarschuwt echter dat dat niet genoeg is. “De wegingen zeggen niks, zolang de scoringsmethode niet bekend is. Zonder de scoringsmethode kun je geen zinvolle discussie hebben.”

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Code verantwoordelijk marktgedrag: 9 bevindingen uit de praktijk

“Met de Code Verantwoordelijk Marktgedrag is een basis gelegd om partijen aan de voorkant van de markt op te roepen tot verantwoordelijk marktgedrag, zodat er aan de achterkant meer ruimte is voor kwaliteit, vakmanschap en sociaal beleid. Wanneer het contract dat inkoop en verkoop afsluiten het gevolg is van bijvoorbeeld een te scherpe inschrijfprijs, kan er binnen de marge van dat contract onvoldoende ruimte zijn om het werk kwalitatief goed te doen.” Zo stelt Kees Blokland, initiatiefnemer van de Code, dat inmiddels door ruim 1400 partijen ondertekend is.

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Eenzijdige communicatie over Open House en aanbesteden zorg

Minister Hugo de Jonge heeft aangegeven het aanbesteden van zorg te willen afschaffen, maar hij geeft niet aan op welke legitieme manier zorgaanbieders dan wel kunnen worden gecontracteerd. Deels is de verplichting al afgeschaft als de gemeente alle zorgaanbieders contracteert die voldoen aan de eisen. De minister lijkt echter ook niet gecharmeerd van Open House-contractering. De Jonge wil toe naar één team van wijkverpleegkundigen per wijk. De vraag is natuurlijk op basis van welke criteria dit team verkozen moet worden. Kan er binnen de huidige, al dan niet aan te passen, richtlijn een alternatieve contracteerwijze, anders dan aanbesteden, gevonden worden?

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Tenderkosten beheersen beter dan vergoeden

Aanbestedingen zijn typische deadlineprocessen. Vanaf de start van een tender tot aan de indiendatum schakelen we steeds een versnelling op. Alles met als doel een optimaal plan te schrijven met onderscheidende inhoud, dat gemakkelijk leest en er aantrekkelijk uitziet. Tegelijkertijd is een plan nooit af omdat het altijd mogelijk is tot een hoger detailniveau te komen.

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Verantwoord aanbesteden begint bij opdrachtgever

“Adel verplicht. Bij de stand van onze organisatie hoort dat wij verantwoord ondernemen”, zo vindt Pier Eringa, president-directeur van ProRail. De spoorwegbeheerder krijgt jaarlijks 2 miljard euro om te investeren in het spoor. Verantwoord ondernemen betekent volgens Eringa echter meer dan er slechts voor zorgen dat dit geld niet verspild wordt. “Wij kunnen niet hoge eisen stellen aan de markt, terwijl wij niet aan dezelfde eisen en maatstaven voldoen. We moeten een nette organisatie zijn.”

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Uitsluiten schikkende bedrijven is politieke reflex

Nadat het Financieel Dagblad berichtte over de uitgelekte plannen van de overheid om schikkende bedrijven uit te sluiten bij aanbesteding ontstond veel ophef. Terecht, vindt Chris Jansen, hoogleraar privaatrecht aan de VU. “Het op voorhand makkelijker kunnen uitsluiten van een bedrijf dat in het verleden geschikt heeft, eventueel zonder dat bedrijf de mogelijkheid te geven te laten zien dat het zich heeft verbeterd, kan natuurlijk niet. Het is in strijd met de Aanbestedingswet.”

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Tegenprestatie niet regelen via social return afspraken

De Bredase wethouder Boaz Adank (VVD) wil dat mensen die langer dan vijf jaar in de bijstand zitten een verplichte ‘tegenprestatie’ gaan leveren. In de gemeenteraad kreeg het plan van de wethouder veel weerstand, onder meer omdat hij er over denkt om de tegenprestatie onderdeel te laten uitmaken van “subsidie of social-return afspraken.” Om een aanbesteding te winnen zou je dus verplicht kunnen worden om een ‘tegenpresteerder’ in huis te nemen. Marike de Nobel (GroenLinks), gemeenteraadslid in Breda, denkt dat dit “voor geen enkele partij winst oplevert.”

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

“Woningcorporaties moeten aanbesteden”

De Europese Commissie (EC) vindt dat Nederlandse woningcorporaties aanbestedingsplichtig zijn. Zowel branchevereniging Aedes als het kabinet kunnen zich niet vinden in deze visie. Ze hebben nu tot eind maart om op de aanmaningsbrief van de EC te reageren. Petra Heemskerk, advocaat aanbestedingsrecht bij CMS, verwacht echter dat ‘Europa’ gelijk krijgt. “Woningcorporaties zijn aanbestedingsplichtig. Dat zijn ze al heel lang. Ze willen het natuurlijk niet zijn, maar ze moeten gewoon de wet volgen.”

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé

Helmond zet MVI in bij verwerking textiel

Helmond won een jaar geleden de Koopwijsprijs met haar Actieplan MVI. Inmiddels heeft het de speerpunten uit dat actieplan ook in de praktijk toegepast, onder meer bij de aanbesteding van textielverwerking en -vermarkting. Deze aanbesteding paste uitstekend bij het Actieplan stelt Thea Musters, medewerker inkoop bij de gemeente. “In het actieplan hebben wij vier speerpunten opgenomen: innovatie, social return, circulariteit en klimaatneutraal. Deze punten waren allemaal toepasbaar binnen deze aanbesteding.” (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Brexit testcase aanbestedingsrichtlijnen

Na (een harde) Brexit zullen de Europese aanbestedingsrichtlijnen niet meer gelden voor het Verenigd Koninkrijk (VK). De Britten zijn daarom in juni vorig jaar begonnen met de onderhandelingen om toe te treden tot de Government Procurement Agreement (GPA), in het kader van de Wereldhandelsorganisatie. Volgens dr. Willem Janssen, docent en onderzoeker aanbestedingsrecht bij Public Procurement Research Centre van de Universiteit Utrecht, ontstaat er zo een “interessante juridische testcase. Wat gaat het VK doen met haar aanbestedingsregels? (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

SROI steeds meer verzamelnaam

“Het opnemen van een Social Return on Investment (SROI) verplichting bij een aanbesteding was in mijn beleving bedoeld voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Tegenwoordig lijkt SROI echter steeds meer een verzamelnaam te zijn om mensen aan een baan te helpen. Daarbij kan het gaan om schoolverlaters, uitkeringsgerechtigden of simpelweg iedereen die net werkloos is, of dat dreigt te worden.” Juridisch adviseur Peter Kamp is kritisch op deze steeds breder wordende definitie van SROI. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Sociaal domein moet focussen op inwoner

“Het centraal stellen van de inwoner hoort in het DNA te zitten van iedereen die werkzaam is binnen het sociaal domein. Dat is onze kerntaak en vanuit die invalshoek moeten we beslissingen nemen. Als je start vanuit het inkoopmodel begin je aan de verkeerde kant.” Stellige woorden van Marco van der Spek-Stikkelorum, inkoopstrateeg sociaal domein bij Regio Gooi en Vechtstreek. Tegelijkertijd begrijpt hij dat de verleiding groot is om de focus op het financiële plaatje te leggen. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Aanjager Beter Aanbesteden zoekt dialoog op

“Wanneer bedrijven vrijer kunnen nadenken, kunnen ze ook hun innovaties beter toepassen. Zo krijgt ook de overheid een beter product.” Zo stelt Karsten Klein, de nieuwe aanjager van de actieagenda Beter Aanbesteden. Klein wil het werk van zijn voorganger, Mathijs Huizing, voortzetten, maar benadrukt wel dat de actieagenda zich in een nieuwe fase bevindt. “De structuur is nu opgezet, de actiepunten zijn verwoord, er zijn ook enkele concrete punten uitgevoerd. De belangrijkste focus voor het komend jaar is dat de dialoog tussen aanbestedende diensten en het bedrijfsleven beter wordt.” (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Gelukkig Nieuwjaar!

2018 is ten einde, het jaar
Waarin we afscheid namen van een bijzonder paar
Toch blijven we hopen dat Telgen en Van Weele
Hun kennis met ons blijven delen
Want al is inkoop nog geen vak
Haar belang neemt toe, op maatschappelijk vlak (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Fijne Feestdagen!

Beste lezer,
We willen je alvast prettige Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar wensen. Inkoop staat niet stil, maar nu is het tijd voor een weekje welverdiende rust, lekker eten en familie.
Eet smakelijk en we hopen je in 2019 weer terug te zien! (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Meest gelezen columns 2018

Ook in 2018 hebben onze columnisten mooie stukken geleverd. Soms lichtvoetig, soms provocerend, maar altijd bedoeld om ons aan het denken te zetten. We hebben ze met veel plezier gelezen, of ze nou over het sociaal domein of Beter Aanbesteden gingen. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Top 10 best gelezen artikelen in 2018

2018 was een bevlogen jaar op aanbestedingsgebied. Actieagenda Beter Aanbesteden mocht een nieuw aanjager verwelkomen, het debat over de beste inrichting van het sociaal domein werd verder aangewakkerd en digitaal aanbesteden nam een vlucht. En wij mochten er bovenop zitten! (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Kennisgebrek drempel bij innovatief aanbesteden

“De Europese aanbestedingswetgeving biedt steden veel mogelijkheden om innovatief en duurzaam aan te besteden. Die mogelijkheden worden nog niet voldoende gebruikt. Daarom zetten we vooral in op kennisdeling: hoe benut je de kansen die de wet biedt?” Aan het woord is Valentina Schippers-Opejko, coordinator van de EU Urban Agenda Partnership on Innovative and Responsible procurement. Dit partnerschap, waar onder meer het Franse Nantes en het Finse Vantaa onderdeel van uitmaken, wordt geleid door Haarlem (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Aanbestedingswet ondersteunt sociale visie aanbesteders

Publieke organisaties in de EU kopen jaarlijks voor 2000 miljard euro in. Daarmee zijn ze verantwoordelijk voor zeker 14% van het Europese bbp. Volgens Willem Janssen docent/onderzoeker aanbestedingsrecht bij het Public Procurement Research Center (PPRC) van de Universiteit Utrecht, is het daarom voor de hand liggend om aanbestedingen te gebruiken voor het verwezenlijken van sociale doelstellingen. “Aanbestedende diensten hebben daar toch moeite mee in de praktijk. De wet biedt hen twee opties. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Circulair aanbesteden vraagt meer dan een keurmerk

“Circulair aanbesteden heeft weinig zin wanneer je als organisatie geen visie hebt op circulariteit. Waarom wil je circulair aanbesteden en wat wil je er mee bereiken? Het werkt niet als je alleen maar met duurzaamheid bezig bent, omdat het een hot topic is.” Zo stelt Floris van Haagen, consultant bij adviesbureau Copper 8, dat inkooporganisaties ondersteunt bij circulaire aanbestedingstrajecten. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Aanbesteders maken geen goed gebruik van geschiktheidseisen

Aanbesteders beschikken over verschillende mogelijkheden om al in de selectiefase het kaf van het koren te scheiden. Toch komen ze vaak niet veel verder dan het vragen om een referentie. Of ze proberen de schifting te regelen via het plan van aanpak, zonder gebruik te maken van geschiktheidseisen. Dat brengt grote risico’s met zich mee waarschuwt advocate Claire Lombert. “Inschrijvers kunnen veel beloftes doen die niet op voorhand gecontroleerd kunnen worden. Hierdoor is er een grotere kans dat je niet uitkomt op wat je voor ogen had. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Inkoopsamenwerking Sivon goed voor schoolbesturen

“Wanneer het onderwijs een groter inkoopcollectief kan vormen, is dat altijd beter dan dat alle scholen en schoolbesturen individueel gaan inkopen.” Zo stelt Chiel Vinke, inkoper bij de St. Aloysius stichting, dat 45 scholen in het speciaal onderwijs vertegenwoordigd. Vinke twijfelde dan ook geen moment toen (inkoop)coöperatie SIVON werd opgericht. “Ik wilde me er gelijk bij aansluiten, want het speciaal onderwijs is toch al vaak het kleinste jongetje van de klas. Wij moeten echt keihard trekken om bepaalde zaken anders te regelen.” (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Keuze inkoopmodel sociaal domein is politiek standpunt

“Gemeenten die voor het inkopen in het sociaal domein kiezen voor een open house model, maken daarmee duidelijk dat ze zelf aan het stuur willen zitten. Dat is een politieke keuze. Net zoals het een politiek besluit is om het sociaal domein bij één aanbieder neer te leggen.” Zo stelt advocaat Tim Robbe, bij het debat over (aanbesteden in) het sociaal domein tijdens de Nevi Ledendag. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar in hoeverre beseffen gemeenten dit? En hoe kunnen zij politieke idealen naar de praktijk vertalen om het sociaal domein verder te ontwikkelen? (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

MKB wint te weinig overheidsopdrachten?

“Het is logisch dat Europese aanbestedingen relatief minder vaak door MKB bedrijven worden gewonnen; dat zijn grotere opdrachten die nu eenmaal beter passen bij grotere bedrijven.” Zo stelt emeritus hoogleraar Jan Telgen (nu onderzoeker bij het Public Procurement Research Center) naar aanleiding van de oproep van Europarlementariërs om de winkansen van MKB-bedrijven bij Europese aanbestedingen te verhogen. Telgen vindt dat het MKB zich meer zou moeten focussen op (openbare én onderhandse) aanbestedingen onder de drempel. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Diensten aanbesteden op prijs leidt tot ongewenste maatschappelijke effecten

Buschauffeurs mogen pas na 4 uur een plaspauze. Schoonmakers bij overheidsorganisaties werken in erbarmelijke omstandigheden. Deze zaken kunnen voorkomen worden door bij het aanbesteden van diensten meer nadruk op kwaliteit te leggen. Of ligt het toch niet zo simpel? En zo, ja hoe kunnen aanbesteders dan sturen op kwaliteit? Tijdens de NEVI Ledendag gingen Siep Eilander, Kees Blokland, Willem Janssen en Arjan van Weele met elkaar in debat over dit onderwerp. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Kan ontwikkelovereenkomst samenwerking stimuleren?

“De overheid is een slechte opdrachtgever, deels omdat wij niet weten wat wij wel en niet goed doen.” Zo stelt Frederieke Roetering, die als contractmanager bij de gemeente Venlo de decentralisatie van het sociaal domein van dichtbij meemaakte. Zorgregio Noord-Limburg experimenteerde destijds met zogeheten ontwikkelovereenkomsten die voor meer en betere samenwerking tussen de overheid en aanbieders moesten zorgen. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

‘Kletsregio’ Midden-Ijssel transformeert zorginkoop naar kwaliteit

Hogere eisen stellen, aanbieders tussentijds toe laten treden en vooral heel veel samenwerken en gesprekken voeren met belanghebbenden. Zo heeft Zorgregio Midden-Ijssel/Oost-Veluwe (MijOv) de kwaliteit van haar zorg proberen te verbeteren. “Wij vinden het niet leuk om aanbieders er uit te schoppen, maar we moeten aan onze kwaliteitskaders vasthouden”, zo vertelt kwaliteitsadviseur inkoop Maarten Zwagerman tijdens de ‘Kennis en praktijkweek: contracteren in het sociaal domein’. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

MFA Tool handvat bij Sportief Aanbesteden

Met de leidraad ‘Sportief Aanbesteden’ van de Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) hebben betrokken partijen nu een handige richtlijn voor het realiseren van multifunctionele sportaccommodaties. Toch is het dan nog altijd niet makkelijk om die kennis in de praktijk toe te passen. Mede daarom is de MFA Tool, een speciale app beheerd door het Kenniscentrum Sport, als handvat vastgeknoopt aan de leidraad. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

“Bezint eer gij aanbesteedt”

Het kabinet wil ons weer in beweging krijgen. De overheid heeft daarom 2 miljard euro extra beschikbaar gesteld om te investeren in sport. Daar kunnen veel mooie sportaccommodaties mee gebouwd worden. Ton van de Braak, adviseur bij Vereniging Sport en Gemeenten (VSG), waarschuwt gemeenten echter om niet te hard van stapel te lopen. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Wekelijks vakantieleesvoer

De vakantie is helaas bijna weer voorbij! Heb je volop van de zon, zee en strand genoten? Dan is het prettig om de zomer in alle rust af te sluiten met bijzonder leesvoer. Maar waar moet je beginnen? (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Wekelijks vakantieleesvoer

De vakantie is weer begonnen! Je kunt deze zomer eindelijk genieten van je welverdiende rust. En natuurlijk is een mooie vakantie niet compleet zonder bijzonder leesvoer. Maar waar moet je beginnen? (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Wekelijks vakantieleesvoer

De vakantie is weer begonnen! Je kunt deze zomer eindelijk genieten van je welverdiende rust. En natuurlijk is een mooie vakantie niet compleet zonder bijzonder leesvoer. Maar waar moet je beginnen? (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Wekelijks vakantieleesvoer

De vakantie is weer begonnen! Je kunt deze zomer eindelijk genieten van je welverdiende rust. En natuurlijk is een mooie vakantie niet compleet zonder bijzonder leesvoer. Maar waar moet je beginnen? (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Wekelijks vakantieleesvoer

De vakantie is weer begonnen! Je kunt deze zomer eindelijk genieten van je welverdiende rust. En natuurlijk is een mooie vakantie niet compleet zonder bijzonder leesvoer. Maar waar moet je beginnen? (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Balans aanbestedingsrecht en zelforganisatie steeds meer onder druk

Overheden hebben steeds meer ruimte om opdrachten die ze vroeger zouden aanbesteden in te besteden. De Aanbestedingswet 2012 biedt in groeiende mate mogelijkheden om contracten uit te zonderen van de aanbestedingsplicht. Hierdoor kunnen overheden steeds makkelijker zelf taken uitvoeren, ofwel via een eigen afdeling, ofwel via een samenwerkingsverband met andere overheden. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

“Superformule oplossing voor onzuivere relatieve beoordelingen”

“Relatieve aanbestedingstechnieken geven niet het gewenste effect”, stelt Pieter van Dorth, bedrijfseconomisch adviseur inkoop bij de Belastingdienst. “We zagen dat relatieve technieken zorgen voor een lage prijs en een lage kwaliteit, of een goede kwaliteit met een hoge prijs. In beide gevallen was er ontevredenheid vanuit interne opdrachtgevers. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Universiteit Wageningen past vergaand MVI-groeimodel toe

“Als semioverheidsinstelling zijn we verplicht om duurzaam in te kopen volgens de PIANOo-criteria. Nu zijn er voor veel productgroepen nog geen criteria opgesteld, wat betekent dat je het op papier automatisch ‘duurzaam’ inkoopt. Dit zorgde ervoor dat we jarenlang tussen de 90 en 100 procent duurzaam inkochten, terwijl we er niets aan deden. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Alphen aan den Rijn automatiseert onderhouds- en facturatieproces met blockchain

“Door blockchain in combinatie met andere technologieën in te zetten, is aanbesteden in de toekomst mogelijk in mindere mate nodig”, stelt Koen Hartog van Blockchainpilots.nl. Met zijn organisatie heeft hij al meer dan 40 blockchain pilots uitgevoerd voor de Nederlandse overheid. Eén van deze projecten is het creëren van een blockchain voor de lantaarnpalen van gemeente Alphen aan den Rijn. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Juristen op de inkoopstoel

“Er mag van alles binnen de Aanbestedingswet, maar juristen hebben vaak de neiging om te zeggen: doe maar niet, want dan lopen we risico. Ik zou het fijn vinden als aanbestedingsjuristen meer zouden kijken naar de mogelijkheden om een bepaald doel te bereiken. Kijken naar wat er wél kan”, stelt Matthijs Huizing, aanjager van het traject Beter Aanbesteden, (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Opdrachtgevers en aannemers moeten in gesprek

“Eigenlijk zouden we moeten stoppen met e-mailen. Een goede samenwerking is slechts mogelijk wanneer we elkaar goed leren kennen en bij elkaar op bezoek gaan”. Zo stelt René Fronik, algemeen directeur van Fronik Infra, bij de opening van het Nationaal Congres Aanbesteden en Contracteren 2018 van CROW. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

3 oorzaken van faalkosten in aanbestedingen

“Faalkosten later in het inkoopproces zijn het ondergeschoven kindje van de inkooptheorie”, stelt Wouter Lohmann, senior consultant bij KPMG. “Vaak wordt in inkoopopleidingen een standaard grafiek gebruikt die laat zien hoeveel invloed je hebt op de kosten. Het idee is dat de invloed op de kosten afneemt hoe verder je in het inkoopproces komt. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

8 redenen waarom aanbestedingen mislukken

Waarom kosten (ICT-)aanbestedingen altijd meer dan gedacht? En duurt het ook nog eens langer? Die vraag werd Jeanine Peek, Algemeen Directeur bij Dell, voorgelegd tijdens het Groot Aanbestedingscongres. Met haar extensieve achtergrond in de ICT heeft Peek al menig aanbesteding meegemaakt. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Werkt het recht verlammend voor aanbesteders?

“Inkopers zijn te eenzijdig gefocust op de naleving van de aanbestedingsbeginselen. Uit angst om anders in strijd met de regels te handelen. Die angst werkt verlammend en zorgt ervoor dat inkopers onvoldoende bezig zijn met het primaire doel van aanbesteden (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Openhouse-methode populair voor inkoop sociaal domein  

De verantwoordelijkheid van de inkoop van WMO-diensten en Jeugdhulp is op 1 januari 2015 verschoven naar gemeenten. Waar gemeenten aan het begin van de decentralisaties vooral onderhands gunden of de methode ‘bestuurlijk aanbesteden’ toepasten, verschuift deze trend nu meer naar het Zeeuws model (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Blijf nu ook op de hoogte via Whatsapp

AanbestedingsCafe.nl houdt je nu ook op de hoogte van het belangrijkste nieuws via Whatsapp. Twee of drie keer per week sturen we je een bericht met het meest relevante stuk van dat moment. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Ministerie BZ wil goudketen transparant maken met blockchain

Alleen al in Oeganda werken bijna 15.000 kinderen in kleinschalige goudmijnbouw. Een groot deel van deze kinderen komt bijna dagelijks direct in contact met het zeer giftige kwik, dat grote impact heeft op mens en milieu. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

“Gemeenten niet bezig met kwaliteitsverbetering in sociaal domein”

“Gemeenten zijn niet bezig met kwaliteitsverbetering in het sociaal domein” stelt Goof van Westing, Adviseur Sociaal Domein bij Adjust Sociaal Resultaat. “Hoewel gemeenten de helft van hun budget aan zorg uitgeven, gaan zij bijna nooit met de inwoner zelf in gesprek over hetgeen dat zij gekregen hebben. Het is onwerkelijk dat een gemeente niet weet wat de ervaren kwaliteit van de ondersteuning is.” (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Ingenieursbureaus moeten zich onderscheiden in 48-uurscase

“We zagen dat inzendingen voor aanbestedingen steeds meer op elkaar gingen lijken. Daarin leggen leveranciers uit hoe ze de opdracht aanpakken, met welk team ze dat doen en hoe ze de kwaliteit bewaken. Daarover kunnen alle bureaus wel een goed verhaal op papier zetten, maar wij willen weten waar ze zich in onderscheiden. Daarnaast zijn we benieuwd hoe partijen in de praktijk werken en hoe ze kunnen samenwerken. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Zijn jouw contracten AVG-proof?

Eind 2017 kwam het groot in het nieuws: tientallen gemeenten hadden namen, huisadressen, geboortedata, medische gegevens, telefoonnummers en schooladressen van kwetsbare kinderen gepubliceerd op TenderNed, in het kader van aanbestedingen voor speciaal leerlingenvervoer. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Hoogleraren: “Inkoop is rocket science geworden”

“Inkoop is rocket science geworden. Aanbesteders moeten het juridische kader en mededinging in de gaten houden en een eerlijk en transparant proces organiseren. Tegelijkertijd horen ze begeleidende muziek van social responsible procurement, duurzaamheid, toegang voor mkb, lage transactiekosten, maatschappelijke meerwaarde, enzovoorts. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Waarom een interview bij inhuur via DAS?

Er is het afgelopen jaar veel te doen geweest om het Dynamisch Aankoopsysteem (DAS). De mogelijkheden om een DAS te gebruiken zijn in de gewijzigde Aanbestedingswet (2016) verbreedt, terwijl 2B-diensten werden afgeschaft. Dit zorgde ervoor dat veel aanbestedende diensten zijn overgestapt van een inhuurmarktplaats naar een DAS. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

6 hete hangijzers bij infrastructuur-aanbestedingen

Het is geen geheim dat veel aanbestedingen in de infrastructuur stroef verlopen. Hoewel partijen zoals Rijkswaterstaat vol inzetten op een betere samenwerking met de markt, blijft er wantrouwen bestaan tussen opdrachtgever en -nemer. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

“Inkoop bij onderwijsorganisaties nog onvoldoende op de kaart”

“Onderwijsstichtingen hebben inkoop en aanbesteden nog onvoldoende op de kaart staan”, stelt Jos Plattel, directeur van inkoopkenniscentrum Pro Mereor. “Dat heeft alles te maken met de mate van professionaliteit, schaalgrootte en beschikbare budgetten die nodig zijn om een goede inkoopfunctie op te zetten.” (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Gemeentelijke inkoopsamenwerking draait om ‘loslaten’

‘Loslaten’ is niet het eerste waar je aan denkt bij een samenwerking. Toch is dit een cruciale factor van een succesvolle inkoopsamenwerking tussen gemeenten, stelt Fredo Schotanus, senior consultant bij Significant en universitair docent bij Universiteit Twente. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Gebrek aan bewustzijn groot probleem bij aanbestedingen

“We zien een gebrek aan bewustzijn over de volle breedte”, vertelt Mathijs Huizing, aanjager van het traject Beter Aanbesteden bij de overhandiging van de actieagenda aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Failliete Britse bouwgigant zorgt voor onrust over Nederlandse DBFMO-opdrachten

Britse bouwgigant Carillion is failliet gegaan. Het bouwbedrijf was verantwoordelijk voor grote projecten in de publieke sector van Engeland. Zo was het betrokken bij de bouw van ziekenhuizen in Liverpool en Birmingham. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Schiet decentralisatie sociaal domein zijn doelen voorbij?

“In de krant stonden twee artikelen. Op de ene pagina werd Rijkswaterstaat de hemel in geprezen. Bij de aanbesteding van een brug had Rijkswaterstaat namelijk een flinke besparing weten te realiseren. Veel lof. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Kashiwagi: Nederland past de Best Value Aanpak verkeerd toe

Dean Kashiwagi, grondlegger van de Best Value Approach (BVA), stelt dat er in Nederland weeffouten zijn ontstaan, waardoor we BVA als inkoopmethode (Best Value Procurement, BVP) zijn gaan zien (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Big Bang in het sociaal domein

Met een ‘Big Bang’ werd het sociaal domein op 1 januari 2015 overgeheveld van het Rijk naar de gemeenten. Het doel hiervan is om zorg dicht bij de burger te organiseren zodat lokaal maatwerk wordt geboden. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Kamerleden zeer kritisch over inbreukprocedure woningcorporaties

De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken is zeer kritisch over het oordeel van de Europese Commissie dat woningcorporaties moeten worden aangemerkt als aanbestedende diensten. Via een inbreukprocedure wil de Commissie zorgen dat woningcorporaties gaan voldoen aan de Europese aanbestedingsregels.Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken moet begin februari reageren op het besluit.

In een schriftelijk overleg uiten de fracties hun zorgen over het voorstel. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Hoogleraar Jan Telgen neemt afscheid

Vanaf 25 mei dit jaar gaat Jan Telgen, hoogleraar inkoopmanagement met emeritaat. Dat verklaart hij tegenover AanbestedingsCafe.nl. De inkoophoogleraar wordt dan 66 jaar en zal niet langer actief zijn als hoogleraar. Wel geeft hij aan betrokken te blijven en op non-profit basis verder te gaan met een research-onderneming om mensen de gelegenheid te bieden om onderzoek te doen en te promoveren. “Op deze manier kan ik toch hetzelfde blijven doen”, vertelt Telgen. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

De reikwijdte van het begrip ‘overheidsopdracht’

Een langslepende Finse zaak heeft geleid tot een verrassend advies van de Advocaat-Generaal van het Europese Hof van Justitie. Wordt het advies gevolgd door het Hof, dan wordt het begrip ‘overheidsopdracht’, na het arrest Falk Pharma, met name binnen het sociaal domein verder ingekaderd. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Minister BZK laat Adviescommissie Gids Proportionaliteit links liggen

Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) wekt de indruk dat zij de Adviescommissie Gids Proportionaliteit links wil laten liggen bij haar plannen om de grens voor kleine opdrachten aan te passen. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

5 onmisbare tools voor digitaal aanbesteden in 2018

E-aanbesteden is sinds 1 juli 2017 verplicht voor alle Europese aanbestedingen, maar ook onderhands is het gemeengoed geworden. Digitalisering is niet meer weg te denken uit het aanbestedingsproces. Dat betekent niet dat het van harte gaat. Door de gewijzigde Aanbestedingswet voelt het voor veel partijen als een verplichting, in plaats van een efficiëntieslag. AanbestedingsCafe.nl spreekt Negometrix over de volwassenheid van e-aanbesteden en tips voor 2018. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Eindejaarsgroet van AanbestedingsCafe en partners

Beste lezer,

We willen je alvast een smakelijke kerst en een gelukkig nieuwjaar wensen! We proosten wederom op een jaar met veel nieuws, goede deals en geweldige carrièrekansen.

We hopen je in 2018 terug te zien.

Groeten van AanbestedingsCafe, InkopersCafe en alle partners (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Top 10 meest gelezen columns 2017

2017 was een jaar vol spraakmakende onderwerpen. De decentralisatie van het sociaal domein en de aanbestedingsmethodiek Best Value Procurement staken hier met kop en schouders bovenuit. Ook onze columnisten maakten hier gretig gebruik van. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Top 10 meest gelezen artikelen

2017 zat vol nieuwsmomenten. Van discussie over het gebruik van BVP en een DAS, veranderingen in de Gids Proportionaliteit tot de manieren van het beoordelen van inschrijvingen. De beste artikelen zijn halverwege het jaar ook gebundeld (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

32 gemeenten voor de rechter om jeugdzorg

Over 2016 en 2017 zijn maar liefst 32 gemeenten in negen procedures voor de rechter verschenen over de inkoop van jeugdzorg. Hierbij ging het veelal over een te lage tariefstelling, te weinig beschikbare informatie of niet proportionele eisen. In de meerderheid van de gevallen krijgt de marktpartij gelijk, blijkt uit onderzoek van AanbestedingsCafe.nl. Van de negen procedures zijn de klagende inschrijvers vijf keer in het gelijk gesteld. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Woningcorporaties aanbestedingsplichtig!?

De Europese Commissie heeft op 8 december jl. aangekondigd een inbreukprocedure te starten tegen de Nederlandse Staat. De Commissie is namelijk van mening dat woningcorporaties op grond van de Europese richtlijnen moeten worden aangemerkt als aanbestedende dienst. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Helft gemeenten borgt privacy binnen sociaal domein niet

Gemeenten worstelen met het gestructureerd borgen van privacy. Ongeveer de helft van de Nederlandse gemeenten heeft geen privacy-beleid vastgesteld voor het sociaal domein en slechts 26 procent van de gemeenten heeft specifiek privacy-beleid voor het sociaal domein ontwikkeld. Daarnaast wordt er ook vrijwel geen aandacht geschonken aan dit onderwerp tijdens gemeenteraadsvergaderingen. Dat blijkt uit de overall rapportage sociaal domein 2016. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

“Duurzame kleding bespaart 14 zeecontainers pesticide per jaar”

De Faciliteit Landelijke Inkoop Brandweer (FLIB) van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) heeft met zijn aanbestedingen voor sportkleding en kazernekleding voor de brandweer ingezet op duurzaamheid. De resultaten zijn indrukwekkend. Het gaat om de inkoop van in totaal 54.000 kg katoen en 48.000 kg polyester. Er wordt door de keuze voor gerecycled polyester en biologisch katoen bijna 160 ton CO2 bespaard. Dat is een besparing van 70 procent. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

De voorwaarden van een publiek-publieke samenwerking

Steeds meer gemeenten werken met elkaar samen om huishoudelijk afval op te halen, schoonmaak te organiseren of om een shared-services center voor ICT op te richten. Uit onderzoek blijkt dat gemeenten en provincies gemiddeld aan 27 samenwerkingsverbanden met andere publieke instellingen deelnemen.

Een samenwerkingsverband kan allerlei voordelen hebben. Taken kunnen bijvoorbeeld efficiënter en effectiever worden uitgevoerd, er zitten veelal schaalvoordelen aan verbonden en grensoverschrijdende problemen kunnen worden aangepakt. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

Jan Telgen: “Basisfilosofie BVP past niet in EU aanbestedingen”

“De basisfilosofie van Best Value Procurement (BVP) past niet in het Europees aanbestedingsrecht”, stelt Jan Telgen, hoogleraar inkoopmanagement voor de publieke sector. “De essentie van BVP is dat er niet gekeken wordt naar de offerte, maar naar de kwaliteit van de leverancier. Bij interviews onderzoek je hoe goed de leverancier het project begrijpt. Bij de risicodossiers bekijk je of de leverancier de kwaliteiten heeft om het project te doorgronden.” (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé

“Onderhandelen tijdens concretiseringsfase BVP uit den boze”

“Onderhandelen tijdens de concretiseringsfase van Best Value Procurement (BVP) is uit den boze”, stelt Wiebe Witteveen, eigenaar Best Value Group. “Aanbestedingsrechtelijk is het niet toegestaan om in deze laatste BVP-fase voor de gunning de prijs, planning of voorwaarden van de opdracht te bespreken.”

Witteveen reageert op aanbestedingsadvocaat Frederik van Nouhuys, die onlangs stelde dat ‘Best Value Procurement in strijd is met de wet’. Vooral de concretiseringsfase zou misbruikt worden om ‘illegaal te kunnen onderhandelen’. (meer…)

Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres