Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
16
10
Marielle van der Keur
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Marielle van der Keur
Categorie: Column
Soort:

Gedrag, gedragen, gedrocht

Gedrag, gedragen, gedrocht

Ik wil het toch eens even hebben over een gevoelig onderwerp met u. Een belangrijk onderdeel van de aanbestedingsprocedure is de keuze voor de wijze waarop de aanbesteding verloopt. En dan bedoel ik de keuze voor het digitale systeem. Eerst even wat historie vanuit mijn eigen perspectief:

Dat je als aanbestedende dienst vele keuzes moet maken en bij voorkeur al lang van te voren een helder zicht hebt op het pad, is mij duidelijk. In de afgelopen jaren zie ik dat daarin mooie stappen zijn gemaakt. Toen ik in 2003 mijn adviespraktijk begon was een van de belangrijkste redenen dat ik, door onderzoek en ervaring, zag dat er vele adviesbureaus aan de kant van de opdrachtgevers waren, maar weinig tot geen goede advieskantoren aan de kant van de ondernemers.

Wat mij echter ook opviel is dat er aan de kant van de opdrachtgever nog veel worsteling was om een goede procedure en uitvraag in de markt te zetten. Laat staan dat er goede inschrijvingen kwamen vanaf de kant van de opdrachtnemer die zich niet of nauwelijks kon beroepen op pragmatische expertise om zo tot de beste resultaten bij inschrijvingen te komen. En afpellend naar het gebruik van tools en (digitale) systemen zag ik daarin niet altijd het verantwoordelijk gedrag. Terwijl dat toch een belangrijk uitgangspunt is. In mijn beleving simpelweg omdat men door het bos de bomen niet zag.

Vandaag de dag hebben we als opdrachtgever en opdrachtnemer diverse uitdagingen; hoe onderscheid ik op kwaliteit, welke beoordelingssystematiek pas ik toe of hoe doorgrond ik deze ten opzichte van de haalbaarheid van mijn inschrijving en hoe voorkom ik een rechtszaak. Maar even zo goed ligt de uitdaging in de keuze van het digitale platform.

Een opdrachtgever moet een keuze maken tussen de systemen zoals TenderNed, Negometrix, Ariba, CTM of een van de andere minder bekende namen. Kunnen we gebruik maken van een Dynamisch Aankoop Systeem (DAS) en doen we dat dan zelf of laten we ons adviseren?

Nu het digitaal aanbesteden verplicht is geworden zie ik momenteel in onze praktijk een verhoogd aantal issues hieromtrent. Zowel aan de kant van opdrachtgever als opdrachtnemer. Ze zeggen wel eens “de techniek staat voor niets” en natuurlijk zie ik absoluut de voordelen van het digitaal aanbesteden. Maar laten we wel met z’n allen voorkomen dat juist op dat onderdeel veel frustratie komt te zitten. Ik wil dan ook vragen aan alle platformen om zich eens te buigen over niet alleen het goed instrueren van de gebruikers maar ook te inventariseren wat de kosten zijn van alle “foutjes en onduidelijkheden” die tijdens een procedure aan het licht komen en moeten worden opgelost.

Een specifieke ervaring wil ik er nog graag even uitlichten; op TenderNed verscheen een mooie opdracht voor een kwartiermaker Privacy via een DAS. De inhuur van extern personeel was al eerder aanbesteed en een bekende speler in deze markt beheerde blijkbaar deze procedure in de DAS. Wat misschien in wetgeving wel duidelijk was maar niet voor de desbetreffende ondernemer die wilde meedingen, was het feit dat, wanneer je nog niet in de DAS staat geregistreerd, je niet kunt meedingen op lopende opdrachten maar eerst een goedkeuringsproces van 10 dagen moet doorlopen voordat je aan nieuwe opdrachten mee kunt doen. Daarnaast bleek dat in deze lopende aanvraag het bijgevoegde privacy beleid niet kon worden geaccepteerd door mogelijke inschrijvers omdat deze niet was aangepast aan de nieuwe ontwikkelingen. Nog even los van de vraag of een specialistische functie als kwartiermaker wel via een DAS kan worden uitgevraagd.

Ik pleit voor verantwoord gedrag bij aanbestedingen. Dat moet breed worden gedragen. Zodat we er geen gedrocht van hoeven te maken.

Marielle van der Keur
Door Marielle van der Keur
Directeur Tender Services Group

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.