Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Partner van Aanbestedingscafé:

Boekrecensie: Handboek inschrijven op aanbestedingen

Benieuwd naar alles wat je als leverancier en direct betrokkene bij aanbesteden al wilde weten over aanbestedingen, maar nooit durfde te vragen? Dan is de nieuwe versie van het ‘Handboek inschrijven op aanbestedingen’ van Octavia Siertsema een boek voor jou. Niet alleen voor leveranciers en direct betrokkenen, maar eveneens voor inkopers die het aanbesteden wel eens van de andere kant durven te bekijken. Het boek is namelijk in deze nieuwe versie geschreven voor ‘iedereen die met aanbestedingen te maken heeft’ en niet meer uitsluitend bedoeld voor inschrijvers (lees leveranciers).

Vragen, vragen en nog eens vragen
Octavia Siertsema heeft ervoor gekozen de verschillende onderwerpen over aanbesteden en het inschrijven op aanbesteden te behandelen aan de hand van vragen. Niet alleen leveranciers, maar ook betrokkenen bij aanbestedende diensten zijn niet altijd bekend met de aanbestedingswetgeving en de aanvullende regels. En mensen die iets niet weten, stellen daarover als het goed is vragen. Dat klinkt niet alleen logisch, dat is het ook. Het boek leest mede daardoor gemakkelijk weg en is zelfs voor de grootste leken onder ons goed te begrijpen. Een compliment meer dan waard en een verademing, omdat ‘normaal’ gesproken aanbestedingsboeken vol staan met juridische begrippen en een soort van geheimtaal.  

Overzichtelijk en niet te dik handboek
Handboeken hebben nogal eens de neiging omvangrijk en onoverzichtelijk te zijn. Ondanks dat het boek gegroeid is van 186 naar 230 pagina’s, is daar bij de tweede druk van het ‘Handboek inschrijven op aanbestedingen’ van Octavia Siertsema nog steeds geen sprake van. Aan de hand van de volgorde van het aanbestedingsproces worden de verschillende stappen in korte, overzichtelijke hoofdstukken behandeld. Daarbij heeft zij de ervaringen uit haar dagelijkse praktijk als coach en trainer verwerkt en toegepast in deze tweede druk. Om het voor de kopers van de eerste druk van haar boek wat makkelijker te maken, zijn hieronder de zeven belangrijkste en meest opvallende verschillen met die eerste druk op een rij gezet.

Verschil 1: aanbestedingsprocedures naar voren gehaald
In de eerste druk stonden de aanbestedingsprocedures enigszins verscholen en niet compleet achterin in het boek onder hoofdstuk X ‘Extra informatie’. In deze nieuwe versie van het boek staan ze bij elkaar vooraan in hoofdstuk II en is er tevens aandacht voor ‘bijzondere’ procedures als een Dynamisch Aankoop Systeem (DAS) en een concurrentiegerichte dialoog.

Verschil 2: alleen of samen inschrijven
De laatste jaren laat een opkomst zien van leveranciers die samen inschrijven, omdat men anders niet aan bepaalde selectie- en/of gunningscriteria voldoet. Welke afwegingen daarbij komen kijken (juridisch, bedrijfseconomisch en/of commercieel) vind je nu terug in een nieuw hoofdstuk V.

Verschil 3: update Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI)
Het onderwerp EMVI was in de eerste versie van het boek terug te vinden als onderdeel van hoofdstuk VI ‘Prijs en kwaliteit’. Omdat de regelgeving over EMVI ingrijpend is aangepast, moesten de teksten over dit onderwerp op de schop en zijn ze nu terug te vinden onder een nieuw hoofdstuk VIII ‘EMVI’.

Verschil 4: prijs en kwaliteit vanuit het gezichtspunt van de leverancier
De teksten over de onderwerpen prijs en kwaliteit vanuit het gezichtspunt van de inschrijver zijn (terecht) gescheiden van de teksten over EMVI. Ze hebben een eigen plek gekregen in hoofdstuk IX ‘Prijs en kwaliteit’, dat logischerwijs volgt na de uitleg over EMVI in hoofdstuk VIII.

Verschil 5: inleveren of beter gezegd indienen offerte
In hoofdstuk X ‘Inleveren’ concentreert Octavia Siertsema zich nu volledig op het inleveren of beter gezegd het indienen van offertes. Vanwege de digitalisering (verplicht indienen via TenderNed) en de versimpeling van de selectiecriteria met behulp van het Uniform Europees Aanbestedingsdocument was aanpassing noodzakelijk.

Verschil 6: extra informatie gewijzigd en aangevuld
In het hoofdstuk X ‘Extra informatie’ zijn de onderwerpen in een andere, meer logische volgorde geplaatst. Het betreft verder vooral een verzameling van onderwerpen die elders in het boek geen plaats kon vinden, maar zeker zeer waardevol zijn voor een begrip van het aanbesteden. Daarnaast zijn er vier paragrafen toegevoegd over Maatschappelijk Verantwoord Inkopen en Social Return. 

Verschil 7: mogelijke vragen uitgebreid en prestatie-inkoop toegevoegd
In het laatste deel van deze tweede druk tref je de bijlagen aan. Met name bijlage B over mogelijke vragen te stellen door leveranciers is aanzienlijk uitgebreid. Het biedt zowel leveranciers als aanbestedende diensten de kans zich beter voor te bereiden op de vragenronde(s) en wat daarna komt. Tenslotte heeft het onderwerp ‘Prestatie-inkoop’ en de relatie met aanbesteden een plaats gekregen in een nieuwe Bijlage D.  

Eindoordeel
Binnen het vakgebied aanbesteden is er slechts weinig – in gewone mensentaal geschreven – literatuur beschikbaar voor mensen die niet dagelijks met aanbesteden te maken hebben. Met het ‘Handboek inschrijven op aanbestedingen’ vult Octavia Siertsema die leemte al een groot aantal jaren met veel enthousiasme en een nuchtere kijk in. De tweede druk van dit boek maakt je (nog steeds én weer beter) op een leuke en heldere manier wegwijs in de aanbestedingswetgeving en de daaruit voortvloeiende regels. Octavia Siertsema levert met dit compact en lezenswaardig naslagwerk wederom een meer dan nuttige bijdrage aan het efficiënter en gemakkelijker laten verlopen van aanbestedingsprocessen en -projecten.

Beoordeling

Aanvullende literatuur en informatie

Boekgegevens

Auteur:

Octavia Siertsema is in het dagelijks leven inkoper, bidmanager en trainer. Ze heeft jarenlange ervaring als inkoper in het bedrijfsleven en bij overheidsinstanties. Daarnaast is zij werkzaam als trainer en coach bij inschrijftrajecten.

Paperback, 255 blz. | Nederlands

Pumbo | 2e druk, 2018

EAN: 9789463454292

Bestellen

‘Handboek inschrijven op aanbestedingen’ is verkrijgbaar bij www.managementboek.nl. Klik hier om het boek te bestellen.

Partner van Aanbestedingscafé:

Boekrecensie: Ben ik in beeld?

‘Onder druk wordt alles vloeibaar’ was wel heel erg van toepassing op de snelheid waarmee videoconferencing de laatste drie maanden zijn grote doorbraak beleefde. Bleef deze techniek tot voor kort beperkt tot bedrijven en organisaties met veel verschillende locaties of locaties in het buitenland en dan nog vaak alleen conference calls zonder beeld. Onder druk van het coronavirus was het door het gedwongen thuiswerken ineens business as usual voor veel kantoormedewerkers om een videoconference-call te hebben.

Videoconferencing, ook een nieuw normaal
Wat heet, er waren genoeg mensen die van de ene op de andere week hun dagen gevuld zagen met wel vijf tot tien videoconference-calls per dag. En daar op social media in eerste instantie hoog van opgaven. Want nieuw en dus interessant, maar dat verdween al snel naar de achtergrond omdat heel veel mensen te maken kregen met videoconferencing. Het bijzondere werd al snel normaal. Alhoewel normaal? Wat voor de een nieuw normaal en vanzelfsprekend was, was dat voor een ander totaal niet. Her en der zag je, vooral op social media – want echt bij elkaar komen mocht natuurlijk nog niet – discussies ontstaan over de voors en tegens van het videoconferencing.      

Miep miep 
En juist op die discussies haakten beide auteurs Gijs Weenink en Richard Engelfriet vervolgens bliksemsnel in met hun boek ‘Ben ik in beeld?’ over online overleggen, vergaderen en presenteren zonder gedoe. Normaal gesproken kost het produceren van een nieuw boek minimaal zes maanden en dan nog is dat heel snel. Dat heeft simpelweg te maken met het bedenken van een onderwerp, de voorbereiding van en het daadwerkelijke schrijven, de redactie en de productie van het boek. Het feit dat dit boek ‘Ben ik in beeld?’ sinds 23 mei verkrijgbaar is, verdient daarom alle complimenten. Zowel voor de beide auteurs als voor de mensen van uitgeverij Haystack die met een roadrunner-achtige snelheid (miep miep) dit boek hebben geproduceerd.    

Voor en tegen, lekker overzichtelijk 
Zowel Gijs Wenink als Richard Engelfriet staan als erkend debater, respectievelijk dagvoorzitter, bekend om hun rappe tong en dito denksnelheid. Daarnaast hebben zij een of meerdere boeken op hun naam staan. Helemaal vreemd is het dus niet dat zij in staat waren hun gedachten over het onderwerp videoconferencing zo snel op papier te krijgen. Geheel in hun stijl doen ze dat in de vorm van, zoals zijzelf op de achterflap van hun boek melden, twaalf prikkelende stellingen. Iedere stelling komt terug in een apart hoofdstuk met een vaste opbouw: de voorstanders, de tegenstanders en de praktijk. Lekker overzichtelijk en mede daardoor makkelijk leesbaar.             

Vooral zelf blijven nadenken
Hoewel zowel de fictieve voorstanders en tegenstanders in dezelfde mate aan bod komen bij iedere stelling, merk je zelf al lezende vrij snel waar je voorkeur naar uitgaat. Je leest weliswaar argumenten van anderen, maar ongemerkt ‘noteer’ je in je hoofd wat je aanspreekt en wat niet. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het gegeven dat het niet allemaal feiten zijn die je tegenkomt. Het zijn meningen en meningen hebben als voordeel dat je daar zelf ook weer een mening over kunt en mag hebben. Volg je me nog? Het boek wil vooral aanzetten tot zelf blijven nadenken en met elkaar, ja ook hier, over in gesprek gaan. Vooralsnog via videoconferencing, maar steeds vaker weer op de werkplek.

Back to the future
Dat we iets ‘moeten’ met videoconferencing is in de nu achter ons liggende periode duidelijk geworden. Dat dit boekje van Gijs Weenink en Richard Engelfriet daar een bijdrage aan kan leveren eveneens. Wonderlijk is het echter wel dat we deze discussie nu pas voeren. De techniek van het videoconferencing was namelijk al veel langer beschikbaar, maar werd nog niet breed toegepast. Een soort van ‘Back to the future’-gevoel. Net zoals het thuiswerken ook mondjesmaat (één, maximaal twee dagen per week) werd toegelaten. Iets met gebrek aan vertrouwen en daarom extra controle? Juist die boodschap van de auteurs lees je tussen de regels door: laten we de techniek van het videoconferencing op een efficiënte en slimme manier gebruiken maar dit niet dichttimmeren met protocollen en regelgeving. Laat het de medewerkers zelf en vooral samen uitvinden hoe dit het beste kan werken.      

Werkt dit nu ook voor inkopers?
Werkt dit nu ook voor inkopers? In de praktijk blijkt dat veel inkopers bij internationale bedrijven vaak al bezig zijn met video en/of teleconferencing. Tot ieders tevredenheid want zoals de auteurs in hun boekje aangeven, fysiek vergaderen kost nu eenmaal relatief en absoluut veel meer tijd dan vergaderen op afstand. Voor overleg met hun interne klanten en leveranciers zou het voor inkopers prima moeten kunnen werken. Sprekers zijn in beeld, relevante teksten, spreadsheets en/of presentaties kunnen live worden getoond en aangepast. Iedereen die deelneemt kan zien wat men wijzigt en daar weer op reageren. Het vraagt alleen wat gewenning, extra concentratie, regievoering en de discipline om de agenda niet de hele dag te vullen met dit soort afspraken.         

Eindoordeel
Als je worstelt met het toepassen van videoconferencing bij je dagelijks werk en alle voors en tegens snel op een rij wilt hebben, moet je dit boekje aanschaffen. Helaas nog niet als e-book verkrijgbaar, maar dat mag de leespret niet drukken. Het boekje (want niet meer dan 108 pagina’s) leest vlot weg. Het  biedt verder als voordeel dat je vooralsnog niet eerst met je collega’s in discussie hoeft te gaan. Met de meningen uit het boek kan je dat later, goed voorbereid, alsnog doen mocht je daar behoefte aan hebben. Beschouw het boekje ‘Ben ik in beeld?’ alleen niet als een boekje over de techniek van. Het gaat meer over hoe mensen met videoconferencing omgaan en daarover naar elkaar toe kunnen communiceren.  

Beoordeling

Aanvullende literatuur

Boekgegevens

Auteurs:

Paperback, 108 blz. | Nederlands

Uitgeverij Haystack | 1e druk, 2020

EAN: 9789461263858

Het boek ‘Ben ik in beeld?’ is verkrijgbaar via www.managementboek.nl en direct uit voorraad leverbaar. Klik hier om het boek te bestellen.

Partner van Aanbestedingscafé:

Recensie: Basis/opfris cursus Europees aanbesteden

Machiavelli zei ooit: “Never waste the opportunity offered by a good crisis” waarop Winston Churchill vijf eeuwen later een variant bedacht: “Never let a good crisis go to waste”. Beide uitspraken zouden zeer goed van toepassing kunnen zijn op de afgelopen weken door Theo van der Linden in zeer korte tijd ontwikkelde online training ‘Basis/opfriscursus Europees aanbesteden’.

Tom Poes, verzin een list
Als gevolg van de coronacrisis en de daaruit voortvloeiende intelligente lockdown werden vanuit de overheid een aantal weken geleden bijeenkomsten van meer dan twee mensen verboden. Het zorgde er bij Theo van der Linden, eigenaar van VdLC, voor dat hij zijn komende aanbestedingstrainingen moest annuleren. Zijn inkomstenbron droogde net zoals bij vele andere trainingsbureau’s in rap tempo op. Theo van der Linden zou echter Theo van der Linden niet zijn als hij een oplossing bedacht. Helemaal in de geest van de uitspraak van Oliver B. Bommel in de boeken van Maarten Toonder: “Tom Poes verzin een list”, ging hij aan de slag. In slechts drie weken tijd wist hij zijn basis/opfriscursus over Europees aanbesteden om te bouwen tot een online training.

Training voorbij voordat je er erg in hebt
Het volgen van een dag training bij Theo van der Linden is voorbij voor je er erg in hebt. Dat kan je eveneens zomaar gebeuren bij de vier videotrainingen die deel uitmaken van de online training. De vijftig minuten per video zijn hoogstwaarschijnlijk niet toevallig gekozen, want het aantal minuten is precies gelijk aan de lestijd in het middelbaar en hoger (beroeps) onderwijs. De spanningsboog, hoe lang iemand gericht (geconcentreerd) bezig kan zijn, wordt daarmee niet op de proef gesteld. Waarmee je als ‘thuiscursist’ wel op de proef wordt gesteld, is het feit dat je de training in je eigen omgeving volgt en daardoor dus wel kan worden afgeleid. Zeker in deze tijden, met eventuele partners en kinderen plus huishoudelijke klussen om je heen. De video’s in afzondering bekijken is dan ook het dringende advies.    

Net als een artiest mist Theo zijn publiek (en het publiek hem)
Met op de achtergrond van de video’s de skyline van New York is het in eerste instantie even wennen, maar dat gevoel verdwijnt snel als Theo van der Linden in beeld verschijnt. Op de hem bekende manier vertelt hij zijn verhaal, waarbij je, zeker als je hem al eens live hebt mogen aanschouwen, alleen zijn gebruikelijke interactie met de zaal mist. En dat geldt omgekeerd voor hem ook, want als trainer maakt hij normaal gesproken goed gebruik van de vragen en opmerkingen die hij vanuit de zaal ontvangt. Naast Theo van der Linden verschijnen verder links in beeld de teksten en dat oogt logisch. Voelt logisch, omdat we van nature van links naar rechts lezen. De voorbeelden die in beeld verschijnen zijn duidelijk en compact verwoord. Ze zijn van toegevoegde waarde en maken het gesproken verhaal van Theo van der Linden af.

Wat krijg je voor je geld?
Als je de vier video’s bekijkt valt verder op dat zijn taalgebruik duidelijk is. In gewoon Nederlands zonder moeilijke juridische terminologie behandelt hij in de video een grote hoeveel onderwerpen uit de aanbestedingswetgeving. Onder meer de oorsprong van de wetgeving, de daarbij behorende aanbestedingsprincipes transparantie, non-discriminatie, objectiviteit en proportionaliteit en voor welke organisaties het (Europees) aanbesteden verplicht is komen aan bod.

Hij gaat in op de verschillende soorten aanbestedingen die in de wetgeving staan opgenomen en alle processtappen die bij de meest voorkomende aanbestedingen (openbaar en niet openbaar) horen. Deze onderdelen van de wetgeving wisselt Theo van der Linden af met bekende en minder bekende toepasselijke jurisprudentie. Wat je zowel in de videotrainingen als in het cursusboek wel mist, is structuur in de vorm van een (soort van) inhoudsopgave. Alle onderwerpen staan zowel in het boek als op de website achter elkaar, waardoor je het overzicht snel kwijtraakt. Ook het later terugzoeken van een fragment wordt daarmee moeilijk. Hier zit absoluut nog een punt van verbetering in.

Als verzekeringsadviseur kom ik graag bij de mensen thuis    
Het was ooit een bekende slogan van een verzekeringsbedrijf op televisie. “Als verzekeringsadviseur kom ik graag bij de mensen thuis” en dat is precies wat Theo van der Linden met deze online training doet. Hij komt bij je thuis en presenteert daar zijn training exclusief voor jou. In combinatie met de pdf-editie van het cursusboek waarin de behandelde onderwerpen en bijbehorende jurisprudentie opgenomen zijn, heb je een adequate combi te pakken. Ter compensatie van de onmogelijkheid om direct je vragen te stellen, krijg je als cursist de gelegenheid via e-mail vragen te stellen die vervolgens op werkdagen binnen 24 uur door Theo van der Linden via e-mail worden beantwoord. Directe feedback via vraag en antwoord ontbreekt dus helaas bij deze vorm van training  

Eindoordeel
Met het einde van het verplicht thuiswerken nog niet direct helemaal in zicht, is de online training ‘Basis/opfriscursus Europees aanbesteden’ een goede, zakelijke investering. Een investering die je snel terugverdient, al is het alleen maar omdat je de reistijd naar en van Theo van der Linden zijn favoriete trainingslocatie in Baarn bespaart. Tel uit die eerste winst. Het voordeel van de video training is verder dat je je eigen tijd kunt indelen en bepaalde onderwerpen nog eens kunt terugzien. Als de materie je bij de eerste keer niet helemaal duidelijk is geworden. Ook dat is pure winst, omdat je bij een live training niet al te vaak wilt inbreken als je iets niet snapt. Je wilt dan niet als onnozel overkomen en raad eens, dat mag je nu volop zijn. Onnozel. Zonder de verstorende blikken van anderen. Dat is toch goud waard?

Beoordeling

De online training ‘Basis/opfriscursus Europees aanbesteden’ is verkrijgbaar via de website van VdLC en vanzelfsprekend direct uit voorraad leverbaar. Stuur een bericht naar het e-mail adres vdlc@bart.nl en je ontvangt via e-mail de link naar de training en het bijbehorende boek in pdf-format.

Partner van Aanbestedingscafé:

Boekrecensie - Aanbestedingsjurisprudentie in de praktijk, editie 2019

Bij het lezen van het woord ‘letterknechterij’ in het boek ‘Aanbestedingsjurisprudentie in de praktijk, editie 2019’ dacht ik serieus dat auteur Theo van der Linden zich met een fantasiewoord in de voetsporen begaf van famueze taalkunstenaars als Drs. P., Van Kooten en De Bie of Youp van ‘t Hek. Het woord ‘letterknechterij’ bestond echter al en werd recentelijk gebruikt door een rechter in een uitspraak bij een rechtszaak over de interpretatie van een stuk tekst uit een aanbestedingsdocument.

(meer…)
Partner van Aanbestedingscafé:

Boekrecensie - Handreiking inkoop en aanbesteden

‘Complexity is your enemy. Any fool can make something complicated. It is hard to keep things simple.’ Het is een uitspraak van Richard Branson, de oprichter van het Virgin imperium. Een uitspraak die bij uitstek past bij het boek ‘Handreiking Inkoop en Aanbesteden’ van auteur Thomas Philippo. Natuurlijk is de aanbestedingswetgeving gecompliceerd en werken uitspraken van rechters er eveneens niet altijd direct aan mee om het duidelijker, of op zijn minst minder gecompliceerd, te maken. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé:

Recensie: Whitepaper Succesvol implementeren e-aanbesteden  

Met ingang van 1 juli 2017 zijn overheidsinstellingen verplicht hun gehele aanbestedingsprocedure elektronisch te laten verlopen. Niet alleen de publicaties en de communicatie, maar ook de beoordelingen en overige activiteiten. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé:

Boekrecensie: Gedoemanagement

“Wat een gedoe, dat inkopen” heb je als inkoper vast wel eens gehoord in de dagelijkse omgang met je collega’s. Zeker als ze te laat bij je aankloppen met de vraag ‘of je snel iets namens hun wilt inkopen’. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé:

Boekrecensie: ICT-leverancier: van vijand naar vriend

ICT inkopen, het is en blijft nog steeds een vak apart met wisselende resultaten. De berichten over mislopende ICT projecten verschijnen met enige regelmaat in de pers. Vaak ligt de focus bij die berichten op het falen van de leveranciers. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé:

Boekrecensie: Mijn beste team ooit!

Laat je niet op het verkeerde been zetten door de ietwat schreeuwerige titel van het boek ‘Mijn beste team ooit!’ en al helemaal niet door de Amerikaans klinkende ondertitel ‘In 7 stappen naar GOLDEN LEADERSHIP’. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé:

Boekrecensie: Prestatieinkoop

Wat zou het leven toch mooi zijn als je slecht presterende leveranciers buiten de deur kunt houden. Als je de leveranciers voor je laat nadenken. Rustig achterover kunt gaan zitten en de risico’s van een project door de leverancier laat inschatten. Het zijn maar een paar van de nieuwe principes die terugkomen in het boek ‘Prestatieinkoop’ van Jeroen van de Rijt en Sicco Santema. Nieuwsgierig geworden naar de compleet andere werkwijze die zij in dit boek onder de aandacht brengen? Je bent waarschijnlijk niet de enige, want het onderwerp van het boek ‘Prestatieinkoop’ is dit jaar ook het thema van de NEVI maar dan onder de naam Best Value Procurement. In dat kader worden er ook verschillende bijeenkomsten in het land georganiseerd.  

Ook wel Best Value Procurement
Prestatieinkoop is niet nieuw. Het is gebaseerd op het Performance Information Procurement System (PIPS) en Performance Information Risk Management System (PIRMS) van Dean Kashiwagi. Hij ontwierp het proces begin negentiger jaren van de vorige eeuw en het is inmiddels meer dan 700 keer in de praktijk getest. In Amerika staat het bekend als Best Value Procurement. 98% van alle geteste projecten is daar succesvol gebleken. Het werd dus tijd voor wat successen over de grens.
 
Handzaam, praktisch en vlot leesbaar

Verantwoordelijk voor de introductie in Nederland zijn Jeroen van de Rijt en Sicco Santema. Zij hebben het werk van Dean Kashiwagi vertaald in een handzaam, praktisch en vlot leesbaar boek met verschillende invalshoeken. Die invalshoeken bieden je de keuze het boek op je eigen manier te lezen.

Ben je meer voor het eenvoudige verhaal in romanvorm, dan kom je terecht bij het eerste deel van het boek. Wil je de achtergronden weten van prestatieinkoop, dan is deel twee voor jou de beste insteek. Deel drie vormt het hart van het boek en geeft een uitgebreide en praktische handleiding over het proces van prestatieinkoop. Verplichte kost dus. In aanvulling hierop tref je in deel zes de werkbladen, checklists en voorbeelden aan die je ook nog eens kunt downloaden van de site www.prestatieinkoop.com. Deel vier beschrijft de praktijk aan de hand van een vijftal cases, waarvan er vier uit Nederland afkomstig zijn (Rijkswaterstaat, IHC Merwede en Ballast Nedam). Tenslotte behandelt deel vijf een van de achterliggende theorieën en is daarmee meer van academische aard. Voor ieder wat wils.

Echte paradigma verandering
Hoewel het managementboek van het vorige jaar al de titel draagt van ‘Inkoop, een nieuw paradigma’ zou dit een veel betere en toepasselijkere titel zijn geweest voor het boek over prestatieinkoop in Nederland. ‘Prestatieinkoop, een nieuw paradigma’ klinkt ook goed. Want hier is wèl sprake van een nieuw paradigma, een compleet andere manier van denken en werken voor inkopers. Jammer alleen dat dit in het begin van het boek wat teveel wordt herhaald, waardoor het woord paradigma je een beetje gaat irriteren. Het boek schopte het dit jaar zelfs tot de longlist voor het managementboek van het jaar en terecht. 

Wie steekt er boven het maaiveld uit
Wat zijn de belangrijkste principes van Prestatieinkoop? Het vinden van leveranciers die expert zijn in hun vakgebied, die hun verantwoordelijkheid nemen. Hoe doe je dat? Door niet in detail voor te schrijven wat de leverancier gegeven de opdracht moet gaan doen. Nee, in plaats van technisch te specificeren geef je een grove schets van de situatie en het budget waarvoor de levering moet plaatsvinden.

Het budget op voorhand al prijs geven? Ja, binnen de geschetste kaders inclusief budget moeten de leveranciers ieder voor zich op zoek naar vermindering van risico’s voor zowel de opdrachtgever als de leverancier. Daarnaast moeten ze op zoek naar een maximalisering van de toegevoegde waarde voor de opdrachtgever. Prestatieinkoop resulteert in de selectie van een dominant goed presterende leverancier, maar niet altijd tegen de laagste prijs. Alleen als geen enkele leverancier boven het maaiveld uitsteekt, kies je de leverancier met de laagste prijs.

Los laten en vertrouwen
Dat betekent nogal wat voor een inkoper, die gewend is een leverancier tot in detail voor te schrijven wat hij moet doen. De inkoper die zichzelf beschouwt als de expert op zijn vakgebied. Hij moet een groot deel van zijn vertrouwde werkwijze loslaten. Vertrouwen op de kennis en kunde van de leveranciers. Zij werken een voorstel uit, waarin veel aandacht voor gezamenlijke minimalisering van risico’s en maximalisering van toegevoegde waarde.

Vertrouwen op een ander betekent ook dat je van inkopers andere competenties vraagt. Competenties waar ze in eerste instantie niet op zijn geselecteerd. Competenties die in de loop van de tijd ook niet zijn ontwikkeld. Terecht besteden de auteurs daar in het boek (nog) niet veel aandacht aan. Wel hoe je die verandering in werkwijze technisch tot stand brengt. Want de techniek van prestatieinkoop is waar het nu om draait. Hoe je de verandering bij de inkopers tot stand gaat brengen komt later wel. Verandermanagement van de bovenste plank en een uitdaging van jewelste voor inkopend Nederland.  

Nu de praktijk
Door het schrijven van dit boek maken de auteurs een begin met de introductie van het onderwerp prestatieinkoop in Nederland. Dat zij daarbij al vier voorbeelden van eigen bodem presenteren is mooi meegenomen en een goed teken. Maar het is pas de start. Na het lezen van het boek ben je nieuwsgierig of het voor alle vakgebieden (even goed) toepasbaar is. Een nieuwsgierigheid die de auteurs ook tot uiting brengen door hun vraag ervaringen op het gebied van prestatieinkoop met hen te delen.

Eindoordeel
Eindelijk weer eens een inkoopboek dat wetenschappelijk onderbouwd èn praktisch toepasbaar is. Ruim vijftien jaar onderzoek en vele praktijkvoorbeelden spreken in dat opzicht duidelijke taal. Terecht ook dat de NEVI dit tot jaarthema heeft gebombardeerd en daar aandacht aan schenkt op alle mogelijke manieren. Het geeft je het gevoel dat prestatieinkoop niet een of andere hype is.

Jammer dat de publiciteit rondom ‘Prestatieinkoop’ pas in de 2e helft van vorig jaar echt op gang kwam. Het boek kreeg eigenlijk minder aandacht dan het verdiende, omdat een ander inkoopboek een groot deel van de publiciteit opeiste. Niet terecht, want dit boek verdient de aanschaf door iedere inkoper in Nederland. En vanzelfsprekend de toepassing van de geschetste werkwijze met behulp van de werkbladen en checklists achter in het boek en op de site www.prestatieinkoop.com.

Door de vele invalshoeken is ‘Prestatieinkoop’ een afwisselend boek geworden, dat zoals de auteurs zelf beloven de diepte ingaat. Het detailniveau is goed te noemen en in begrijpelijke taal uitgewerkt. Een van de vele eyeopeners is dat het stellen van een minimum niveau voor de te leveren prestatie slecht presterende leveranciers de kans biedt tijdens het offerteproces mee te blijven doen met goed presterende leveranciers. Het boek prikkelt je met dit soort uitspraken en daagt je uit er concreet mee aan de slag te gaan.

Beoordeling: *****

Bestellen
Het boek ‘Prestatieinkoop’ direct bestellen.

Meer info

Aanvullende literatuur

Boekgegevens
Auteurs:

Boek, gebonden / 196 blz. / Nederlandstalig
Graphicom International / 1e druk / 2009
EAN: 9789077951118

bestel die boek via www.managementboek.nl

Meer informatie over prestatie-inkoop? klik hier.

Partner van Aanbestedingscafé:

Boekrecensie: Verbaal Meesterschap

Wie wil dat niet? Dat je gehoord wordt bij een presentatie. Dat er echt naar je geluisterd wordt in een vergadering. Dat de mensen voor wie je spreekt aan je lippen hangen. Niet voor een paar minuten, maar voor uren. Remco Claassen, auteur van het boek ‘Verbaal Meesterschap’, flikt dat zelf keer op keer. Begenadigd spreker en performer als hij is. Scoort bij elke training die hij verzorgt ruim boven de 9. Een bizar goede score. Hoe hij dat voor elkaar krijgt, beschrijft hij open en eerlijk in dit boek. Een uniek boek omdat het gaat over zijn eigen wijze van communiceren. Een wijze die hij deelt met de lezer die daar voor open staat.

Hij schrijft zoals hij spreekt
Als je Remco Claassen nog nooit hebt zien spreken, zal zijn schrijfstijl je in het begin enigszins bijzonder overkomen. Remco schrijft namelijk zoals hij spreekt. Helder, no nonsense en met veel concrete voorbeelden. Dat zal voor sommige mensen wennen zijn. Daarom misschien een vreemde tip aan het begin van een boekrecensie. Bekijk eerst eens een van de vele video’s op het internet waarin hij optreedt. Begin daarna pas aan het boek. Het vergemakkelijkt het gewenningsproces en je weet gelijk wat je tot nu toe hebt gemist aan de spreker Remco Claassen.

Herhaling is de kracht van de boodschap
Wat verder ook bijzonder is aan dit boek, zijn de samenvattingen aan het eind van ieder hoofdstuk. Natuurlijk, ieder gerespecteerd managementboek heeft een vorm van samenvatting per hoofdstuk. Zo ook dit boek en redelijk uitgebreid. Na de samenvatting volgt echter in ieder hoofdstuk een hele korte samenvatting van de vorige hoofdstukken. In gedachte het adagium ‘de kracht van communicatie zit in de herhaling’ lees je aan het eind van ieder hoofdstuk weer wat Remco Claassen eerder heeft geschreven. Tot de boodschap op de een of andere wonderlijke manier tussen je oren zit. Geen toeval dat dit ook een van de technieken is die in dit boek wordt uitgewerkt.

Iets gaan doen, iets gaan laten of iets nooit meer vergeten
Communicatie in het zakelijk leven moet resultaat opleveren. Anders hoef je er niet aan te beginnen. Natuurlijk zijn er mensen die alleen maar communiceren om het communiceren zelf. Zogezegd de ruimte en de tijd vol kletsen zonder dat dit enig resultaat oplevert. Als jij ook zo’n communicator bent, zal dit boek waarschijnlijk niet aan je besteed zijn. Of misschien juist wel.

Communicatie moet als doel hebben dat degene met wie je communiceert iets gaat doen, iets gaat laten of iets nooit meer vergeten. Simpeler kan Remco Claassen het niet vertellen en dat doet hij ook niet. Tot ‘vervelens’ toe herhaalt hij deze simpele boodschap en geeft je de gereedschappen om de drie genoemde doelstellingen te realiseren.

Menselijke valkuilen
Zoals iedereen weet is goed communiceren een kunst op zich. Waarom het de ene keer goed gaat en de andere keer niet? De meeste mensen weten het niet eens. In het eerste deel van het boek legt Remco Claassen uit hoe dat komt. Hij beschrijft uitgebreid vier ingebakken valkuilen die wij mensen hebben en waar we heel vaak in tuimelen.

Het aha-gevoel overvalt je vanaf hoofdstuk 1 als hij begint te strooien met op het eerste gezicht vreemde begrippen als de hyperbutler en de rode bloemkool. Wees niet bang. Remco legt aan de hand van praktijkvoorbeelden uit waar de valkuilen vandaan komen en hoe je er weer uit kunt kruipen. Geloof het of niet, de bloemkool krijgt voor iedere lezer vanaf nu een geheel andere betekenis dan groente. Al was het alleen maar door het toevoegsel rood.

Stap voor stap op weg naar spreken met impact
Met het eerste deel legt Remco Claasen het fundament voor een betere communicatie in tweede deel. De uitwerking vindt plaats in acht hoofdstukken die ieder voor zich een ander onderwerp van verbaal meesterschap behandelen. Denk nu niet na het lezen van het vijfde hoofdstuk dat je er al bent en aan de slag kunt. Nee, je hebt echt alle acht hoofdstukken nodig om de impact op je publiek te krijgen die je wenst.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Wat zou de wereld zijn zonder een lach. Remco Claassen verwerkt de grappen naadloos en vakkundig in zijn schrijf- en presentatiestijl En ja, ook humor is een van de technieken die je kunt gebruiken om mensen blijvend te boeien. Wees echter niet bang dat je je eerst moet ontwikkelen tot een cabaratier of moppentapper van het niveau Youp van ’t Hek.

Als performer wordt Remco Claassen zelf omschreven als een kruising tussen Dr. Stephen R. Covey en cabaretier Hans Teeuwen. Het zijn toch niet de minst uiteenlopende publiekstrekkers. Pas er dus voor op als je zijn boek in het openbaar gaat lezen want die cabareteske annekedotes (zoals hij ze zelf noemt) komen keer op keer terug. Het kan zo maar gebeuren dat je regelmatig spontaan in de lach schiet bij de grappige maar wel reële voorbeelden.

Eindoordeel
‘Verbaal Meesterschap’ zal je intrigeren als je van nature al interesse hebt voor het onderwerp communicatie. Bij het lezen krab je je regelmatig achter je oren wanneer uiteen wordt gezet waarom iets niet werkt in de communicatie tussen jou en je publiek (ook al is dat maar één persoon). Waarom ben ik daar zelf niet achter gekomen?, vraag je je soms af. Hou dan één ding voor ogen, je bent de enige niet.

‘If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough’ zei Albert Einstein ooit. Remco Claassen beheerst de kunst van het simplisme tot in de perfectie. Hij weet waarover hij het heeft en heeft er niet voor niets uitgebreid onderzoek naar gedaan. Je hoort het hem allemaal zeggen en nog mooier, je ziet het hem doen op YouTube. Zo gezegd, een multimediale aanpak die de roep versterkt om een e-Book versie uit te geven.

Wel nog één welgemeend advies tot slot. Probeer niet alle stappen uit het boek in één keer toe te passen. Leren doe je met vallen en opstaan en met kleine stappen. Het boek bestaat niet voor niets uit twaalf verschillende en elkaar aanvullende hoofdstukken.

Beoordeling: *****

Aanvullende literatuur

Boekgegevens
Auteur:
Remco Claassen is een warme, positief provocerende en ontwapenende spreker, trainer en auteur die zich richt op de (verdere) ontwikkeling van talent op het gebied van leiderschap en effectiviteit. Na een oorspronkelijke start als ingenieur in de informatica branche kwam hij via sales management en personal development management ‘bij toeval’ terecht in trainersland.

Daarna kwam zijn loopbaan in een stroomversnelling. Onder andere zijn presentaties in het voorprogramma van internationale topsprekers als Stephen Covey, Tom Peters en Robert Cialdini hebben hem op de kaart gezet. Inmiddels is hij uitgegroeid tot een van de meest gevraagde sprekers op het gebied van leiderschap en persoonlijke ontwikkeling. Hij is auteur van de best-sellers ‘IK’ en ‘WIJ’  die een doorbraak worden genoemd in menselijk meesterschap. Bij Focus Conferences en DenkProducties is hij al 6 jaar op rij de best beoordeelde trainer.

Boek, Gebonden / 317 blz. / Nederlandstalig
Unieboek Het Spectrum / 1e druk, 2011
EAN: 9789049103927

Trailer training ‘Verbaal Meesterschap’ http://goo.gl/AbTzP

Mini cursus ‘Aandacht pakken’ http://goo.gl/w3sd3

Mini cursus ‘Aandacht vasthouden’ http://goo.gl/pDXSd

Bestel dit boek via Managementboek.nl

Partner van Aanbestedingscafé:

Boekrecensie: Verdraaide organisaties

Waarom kopen we in? Omdat we producten of diensten nodig hebben voor onze bedrijfsvoering. Dat klinkt logisch en dat is het ook. Toch maken we ook bij het inkopen de zaken soms ingewikkelder dan noodzakelijk is. We vergeten wat de oorspronkelijke bedoeling was van het inkopen. In het boek ‘Verdraaide organisaties’ dat Wouter Hart in samenwerking met Marius Buiting heeft geschreven wordt het raadsel opgelost waarom we af en toe de weg kwijt raken en hoe we die weer terug kunnen vinden.

Systeemwereld, leefwereld en de bedoeling
Het boek trapt af met een anekdote uit het schaatsen waarmee de auteurs treffend weergeven hoe we steeds verder van de werkelijkheid af raken. Hoe we ons dagelijks leven (de leefwereld) waarin we ons werk doen steeds meer beheersbaar proberen te maken door regels en procedures toe te voegen (de systeemwereld). Daardoor denken we niet meer na en vergeten we de kern van de zaak waarvoor we werken (de bedoeling). We weten niet meer wat de oorsprong is van onze organisatie.

De gedachte achter het model
Het (organisatie)model dat Wouter Hart en Marius Buiting hiervoor gebruiken gaat uit van drie cirkels. Het hart van het model wordt gevormd door de bedoeling, de eerste cirkel. Daarom heen bevindt zich de leefwereld, de tweede cirkel. Het geheel wordt afgerond door de systeemwereld die weer om de leefwereld heen ligt, de derde cirkel. Bij veel organisaties ligt de focus op de systeemwereld. De gedachte hierachter is dat als we de systeemwereld helemaal in orde maken, de mensen in de leefwereld ‘vanzelf’ de goede dingen gaan doen. Ze bereiken dan tenslotte waarvoor de organisatie is opgericht, de bedoeling.

Van binnen naar buiten organiseren in plaats van buiten naar binnen
In de praktijk blijkt echter dat de meest succesvolle organisaties precies andersom denken. Ze beginnen met de bedoeling en ondersteunen die richting hun medewerkers met een aantal principes voor klantgericht denken en werken. Denken vanuit het klantperspectief, vergroten van eigenaarschap bij de klant en organiseren samen met de klant. Het zijn deze simpele principes die het mogelijk maken dat medewerkers hun verantwoordelijkheid kunnen en willen nemen. Ter completering richten die succesrijke organisaties een systeemwereld in die ondersteunend is en blijft. Deze manier van organiseren leidt tot een hogere klantwaardering, een grotere medewerkerstevredenheid en veel betere financiële resultaten.

Inkopen is geen raketwetenschap
Als we deze organisatiefilosofie projecteren op de inkoopprofessie zien we een zelfde verbeteringspotentieel. Een bedrijf of organisatie heeft behoefte aan producten of diensten voor haar bedrijfsvoering. Die producten of diensten moeten ingekocht worden bij leveranciers. In sommige gevallen zelf gemaakt of zelf uitgevoerd als het diensten betreft. Dat is de leefwereld vanuit inkoopperspectief. Moeilijker kan het niet zijn, inkopen is geen raketwetenschap. Toch verzinnen we als inkopers steeds meer regels en procedures om ervoor te zorgen dat onze collega’s zich voegen naar het inkoopbeleid. Aangevuld voor wat betreft de overheidsinkopers door af en toe vrij ingewikkelde aanbestedingswetgeving. Onze collega’s zullen en moeten zich hier aan houden. De systeemwereld wordt ook voor inkopers steeds belangrijker en overvleugelt hun leefwereld.

Eindoordeel
Het boek ‘Verdraaide organisaties’ kun je qua insteek vergelijken met het boek ‘Begin met het waarom’ van Simon Sinek. Wouter Hart refereert daar ook aan en vermeld dat het boek in dezelfde periode is geschreven. De voorbeelden die je in het boek aantreft zijn zo duidelijk en schrijnend dat het te genant voor woorden is, dat mensen hun systeemwereld leidend laten zijn boven hun leefwereld en bedoeling van hun organisatie. Terug naar de basis zal voor veel inkopers in de private sector al een hele uitdaging zijn, voor inkopers in de publieke sector lijkt het een mission impossible. Toch is dit mooi verzorgde boek ook voor hen een aanrader om zich weer bewust te worden waarom ze doen wat ze doen.

Beoordeling

Aanvullende literatuur en informatie

Boekgegevens
Wouter Hart is oprichter van en adviseur bij Verdraaide Organisaties. Vanuit zijn creatieve, niet-bedrijfskundige achtergrond onderzoekt hij de patronen onder het huidige organisatiedenken en hoe met minder beheerbaarheid veel betere prestaties kunnen worden gerealiseerd. Daarover geeft hij lezingen, workshops en trainingen. Wouter vertelt aan de hand van alledaagse anekdotes in welke patronen we in veel organisaties tere cht zijn gekomen. En hoe dat leidt tot veel bureaucratie en weinig klantgerichtheid. Daar tegenover laat hij zien hoe we door een andere bril naar organiseren kunnen kijken en hoe bepalend dat perspectief is voor wat we in organisaties doen.

Marius Buiting is directeur van de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in de Zorginstellingen (NVTZ) en bovendien ruim 25 jaar als adviseur werkzaam op het terrein van kwaliteit van zorg – onder meer bij het CBO en als president van de European Society for Quality in Healthcare (ESQH). Daarnaast heeft hij diverse maatschappelijke functies. Hij is onder andere lid van Provinciale Staten van de provincie Utrecht, lid van het Nationaal Bestuur van De Zonnebloem en voorzitter van de Beweging van Barmhartigheid. Marius is een veelgevraagd spreker in binnen- en buitenland.

Nederlandstalig | Gebonden, 159 blz.
Vakmedianet | 1e druk, 2012 | EAN: 9789013105735

Bestellen
Verdraaide organisaties’ is verkrijgbaar bij www.managementboek.nl. Klik hier om het boek of klik hier om het e-book te bestellen.

Partner van Aanbestedingscafé:

Boekrecensie: Handboek ICT-contracten

Inkopers worstelen nog wel eens met het uitwerken van ICT-contracten. Dat is niet voor niets en de inkopers staan daarin niet alleen. Hoewel ICT-contracten juridisch gezien niet anders zijn dan andere contracten, komt er toch iets meer bij kijken. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé:

Boekrecensie: De cirkels rond

Contractmanagement staat als vakgebied nog in de kinderschoenen. Qua ontwikkeling is het bij wijze van spreken net uit de luiers en de toekomst ligt helemaal open. Wat dat betreft zijn er parallellen met het inkoopvak te trekken, waarbij de ontwikkeling volgens dezelfde lijnen verloopt. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé:

Boekrecensie: Ontwikkelingen in het inkoopvak

Laat je niet op het verkeerde been zetten. Het boek ‘Ontwikkelingen in het inkoopvak’ van auteur Arjan van Weele is wel nieuw, maar bevat geen nieuw gepubliceerd werk. Het is een bundeling van de meest relevante artikelen (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé:

Boekrecensie: Best Value stroomt

De Best Value aanpak kent in Nederland duidelijke voor- en tegenstanders. Auteurs Jeroen van de Rijt, Sicco Santema en Wiebe Witteveen behoren absoluut tot de eerste groep. Ze dragen hun boodschap op basis van veel kennis en enthousiasme uit via hun inmiddels derde boek ‘Best Value stroomt’ (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé:

Boekrecensie: De klantenfluisteraar

Inkopers kennen twee soorten klanten: interne klanten (ook wel collega’s genoemd) en externe klanten (van hun bedrijf of organisatie). De interne klanten bepalen het succes van de inkoopafdeling en de externe klanten het succes van het bedrijf of de organisatie. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé:

Boekrecensie: Aanbestedingsjurisprudentie in de praktijk

Met afstand het leukste en meest interessante boek over (Europees) aanbesteden dat tot nu toe verschenen is. Dat is helemaal van toepassing op het boek ‘Aanbestedingsjurisprudentie in de praktijk’ van auteur Theo van der Linden. De titel van het boek wijst niet direct in die richting, maar laat je als lezer niet misleiden. (meer…)

Partner van Aanbestedingscafé:

Boekrecensie: Duurzaam inkopen: nu doen!

De tijd dat duurzaam kopieerpapier de kleur had van toiletpapier ligt ver achter ons. Duurzaam inkopen is allang geen hype meer en de kinderschoenen ontgroeid. Van milieubewust inkopen midden jaren 90 vorige eeuw zijn we in de 21e eeuw aangeland bij maatschappelijk verantwoord inkopen. In het boek ‘Duurzaam inkopen: nu doen!’ schetst Jacques Reijniers samen met een aantal co-auteurs een beeld van wat er bij duurzaam inkopen nu allemaal komt kijken, welke ontwikkelingen er gaande zijn en welke voortgang we daarbij boeken..

Duurzame managementliteratuur
Als je bij www.managementboek.nl bekijkt hoeveel boektitels er inmiddels verschenen zijn waarin het woord ‘duurzaam’ voorkomt, kom je uit op het respectabele aantal van 52 stuks. Zoek je vervolgens op de woorden ‘inkoop’ en ‘duurzaam’, dan blijf je steken op het schamele aantal van één boektitel. Dat ene boek is het boek ‘Duurzaam inkopen: nu doen’ waarmee Jacques Reijniers een leemte vult in de Nederlandse inkoopliteratuur. Een boek geheel gewijd aan het onderwerp duurzaam inkopen, dat is precies waar inkopend Nederland op zat te wachten.

Weinig aandacht
Met recht zaten te wachten, want het onderwerp duurzaam inkopen kwam er ook in de algemene inkoopliteratuur tot nu toe bekaaid vanaf. In boeken als ‘Inkoop, een nieuw paradigma’, ‘Professioneel inkopen’ en ‘Inkoop’ komt het onderwerp duurzaamheid slechts spaarzaam aan de orde met her en der een verwijzing of een voorbeeld. Nee, één compleet boek over duurzaam inkopen ontbrak tot nu toe en dat alleen zou al een reden moeten zijn om dit boek aan te schaffen

Samen ben je niet alleen
Jacques Reijniers voerde net als bij het boek ‘Inkoper innoveer!’ de redactie. Naast dat hijzelf ook een inhoudelijke bijdrage leverde (deel I), nodigde hij een aantal co-auteurs uit om hun visie over duurzaam inkopen aan het papier toe te vertrouwen. Het resultaat daarvan vormt het hart van het boek (deel II) en geeft een goed inzicht in de stand van de zaken en de aanwezige mogelijkheden op het gebied van duurzaam inkopen. Het is tegelijkertijd ook de grote zwakte van het boek. Door de verschillende visies ontbreekt een overzichtelijke structuur waarin alle aspecten die met duurzaam inkopen te maken hebben een logische plek hebben. Het kost derhalve wat tijd als je bepaalde onderwerpen wilt terugvinden.

Veel praktische voorbeelden
Wat het boek naast de visies vooral biedt zijn verwijzingen naar andere literatuur en internetsites en een grote hoeveelheid praktijkvoorbeelden. In deel II, maar met name in deel III. Het deel met de columns uit het blad P+, waarin Jacques Reijniers de vragen van lezers beantwoordt. Voorbeelden van alledaagse zaken waar mensen in de praktijk tegen aan lopen als zij duurzaam inkopen in de praktijk willen brengen. Het maakt het boek toegankelijk en illustreert tegelijk de worstelingen van inkopend Nederland.

Eindoordeel
Ja, het boek was nog beter geweest als het die noodzakelijke structuur en daarbij behorend ontwikkelingsmodel had gehad. De praktische voorbeelden, de lijsten met aandachtspunten, de talloze verwijzingen en de hoeveelheid nuttige informatie maken dat iedere inkoper dit boek in zijn boekenkast moet hebben staan. Ook al is duurzaam inkopen een gedeelde verantwoordelijkheid binnen iedere organisatie, het biedt de inkoper kansen de organisatiedoelstellingen op dit gebied samen met zijn interne klanten en de leveranciers te realiseren.

Beoordeling: ****
Aanvullende literatuur
  • Cradle to Cradle, William McDonough, Michael Braungart
  • De toekomst is groen, Thomas L. Friedman
  • De kracht van duurzaam veranderen,  Anne-Marie Rakhorst
  • Duurzaam denken doen, Jan Jonker
  • Duurzaam @ the speed of passion, Leen Zevenbergen
Boekgegevens
Auteur:
Jacques Reijniers is Hoogleraar Inkoopmanagement (NEVI-leerstoel) aan Nyenrode Business University en directeur van Apollo Consultancy B.V. Zijn focusgebieden zijn inkoop/logistiek, project- en realisatiemanagement en interim management.
Ingenaaid / 138 blz. / Nederlandstalig
Van Gorcum / 1e druk, 2012
EAN: 9789023249337
Bestellen
‘Duurzaam inkopen: nu doen!’ is verkrijgbaar bij www.managementboek.nl en uit voorraad leverbaar. Klik hier om het boek te bestellen.
Meer managementboeken
Klik hier voor de managementboeken in uw vakgebied.
De collectie wordt dagelijks aangevuld met de nieuwste titels.
Partner van Aanbestedingscafé:

Boekrecensie: Tekst & Toelichting Aanbestedingswet 2012

Het voorstel voor de nieuwe aanbestedingswet is in concept al klaar voor beoordeling en goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer. De verwachting is dat deze nieuwe aanbestedingswet in 2016 zal worden goedgekeurd. Inderdaad, dat is de verwachting, maar de totstandkoming van de vorige Aanbestedingswet ligt iedereen binnen de overheid nog vers in het geheugen. We moeten in ieder geval nog minimaal één jaar door met de huidige Aanbestedingswet 2012. Het bezit van het boek Tekst & Toelichting Aanbestedingswet 2012 van de auteurs Gijs Verberne en Jitske Weber vormt dan geen overbodige luxe.

Aanbestedingsfouten breed uitgemeten in de pers
Recent onderzoek heeft uitgewezen dat het aantal rechtszaken als gevolg van fout lopende aanbestedingen de afgelopen jaren is toegenomen. Hoewel het relatief gezien nog steeds om een minimaal percentage gaat (minder dan 1%), vallen de mislopende aanbestedingen natuurlijk wel op. Het afgelopen jaar bijvoorbeeld werden we via de pers uitgebreid geconfronteerd met fout lopende aanbestedingen van onder andere de NS (Fyra), Nationale Politie (auto’s, portofoons), Ministerie van Defensie (ERP) en Provincie Limburg (concessie spoorwegvervoer). Geen wonder, want over een goedlopende aanbesteding valt niet zoveel te schrijven. Het zijn de uitzonderingen op de regel die het publiceren waard zijn.

Juridisering vraagt om nadere uitleg
De vicieuze cirkel die de aanbestedende diensten en de leveranciers in aanbestedingsland hebben gecreëerd heeft geleid tot een juridisering van het aanbesteden en daarmee ook van het inkopen. Een ontwikkeling die onwenselijk is voor zowel de aanbestedende diensten als de leveranciers, want de kosten van een gemiddelde aanbestedingsprocedure en het aantal rechtszaken lopen inmiddels aardig op. Dit ondanks het instellen van de Commissie van Aanbestedingsexperts in april 2012, die bedoeld was om het aantal rechtszaken te verminderen. Een nadere uitleg van de Aanbestedingswet 2012 is nog altijd noodzakelijk en het boek Tekst & Toelichting Aanbestedingswet voorziet daarmee in deze behoefte.

Omvangrijk en volledig
Het boek telt ruim 500 pagina’s en heeft de ondertitel Editie 2013 omdat de aanbestedingswet op 1 april 2013 in werking is getreden. Voordat je begint te zuchten, die pagina’s moet je niet achter elkaar uit lezen. Dit omvangrijke en zeer volledige boek is duidelijk bedoeld als naslagwerk en bestaat uit vier delen. Deel 1 een algemeen deel, waarin de in de wet gebruikte definities zijn opgenomen en drie soorten procedures worden beschreven: de meervoudig onderhandse aanbesteding, de nationale aanbesteding en de Europese aanbesteding. Deel 2 is vergelijkbaar met het vervallen Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten (Bao) en Deel 3 met het vervallen Besluit aanbestedingen speciale sectoren (Bass). In Deel 4 zijn onder meer de vervallen Wet Implementatie Rechtsbeschermingsrichtlijnen Aanbesteden (Wira) en overgangsrecht opgenomen.

Achter de hand hebben voor de toegevoegde waarde
Waar de toegevoegde waarde met name in zit, zijn de toelichtingen per artikel van de Aanbestedingswet 2012, het Aanbestedingsbesluit, de Regeling vergoeding verklaring omtrent het gedrag en gedragsverklaring aanbesteden, het instellingsbesluit Commissie van Aanbestedingsexperts en de Regeling modellen eigen verklaring. Daarnaast bevat het verwijzingen naar de Gids Proportionaliteit en andere relevante richtlijnen. Voor de niet-juridisch geschoolden onder ons is het niet gemakkelijk leesbaar, maar wel handig om achter de hand te hebben. Voor het geval dat je bij een aanbesteding tegen iets aanloopt, waarvan je afvraagt wat je ermee aan moet.

Wat verder nog handig is
Bij de Nederlandse wetgeving wordt soms een transponeringstabel gebruikt om aan te geven welke oude en nieuwe wetsartikelen met elkaar corresponderen. Soms worden de artikelen van een wet hernummerd en dan kan zo`n transponeringstabel handig zijn. Het boek ‘Tekst & Toelichting Aanbestedingswet bevat deze transponeringstabellen voor de oude aanbestedingswetten Richtlijn 2004/17/EC, Richtlijn 2004 2004/18/EC, en Richtlijn 2007/66 naar de Aanbestedingswet 2012. Daarnaast bevat het ook de integrale tekst van de Gids Proportionaliteit die een steeds belangrijkere rol begint te krijgen.

Eindoordeel
Zoals gezegd is het boek moeilijker te doorgronden voor mensen die juridisch taalgebruik niet elke dag gewend zijn te lezen. Dat hoeft je er als niet-jurist niet van te weerhouden dit boek aan te schaffen. Integendeel, het boek geeft de originele wetteksten weer, maar nog belangrijker een toelichting op en interpretatie van alle artikelen uit die wet. Met name die toelichtingen bepalen de (toegevoegde) waarde van dit boek. Op basis van deze argumenten is het een aanrader om als overheidsinkoper dit boek aan te schaffen. Het is geen overbodige luxe in de hedendaagse jungle van het Europees aanbesteden.

Beoordeling

Aanvullende literatuur en informatie

Boekgegevens
Auteurs:

Nederlandstalig | Paperback, 504 blz.
Sdu juridisch | 1e druk, 2013 | EAN: 9789012578479

Bestellen
‘Tekst & Toelichting Aanbestedingswet 2012′ is verkrijgbaar bij www.managementboek.nl. Klik hier om het boek te bestellen.

 

Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres