Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
20
10
14
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door DawnfontExibliodo
Dossier: Overheidaanbesteding
Soort:

NS mag wel meedingen naar OV Limburg

De NS en dochterbedrijven Abellio en Qbuzz mogen toch meedoen bij een grote aanbesteding voor openbaar vervoer in Limburg. Dat blijkt na een kort geding dat was aangespannen door Veolia tegen de provincie Limburg. Veolia maakte bezwaar tegen de deelname van de NS in de aanbestedingsprocedure.

Concurrentievoordeel
De NS heeft volgens Veolia een te sterke marktpositie en daardoor is er geen sprake van een eerlijk speelveld. Directeur Manu Lageirse van Veolia is ervan overtuigd dat het proces niet klopt. Hij vreest dat dochterbedrijven van de NS zo laag inschrijven op concessies, dat ze structureel verlies maken en dit zullen compenseren met andere, winstgevende intercity’s in Limburg. Dat verstoort de markt volgens Veolia. Ook zou de NS geen volledige inzage geven in de reizigersaantallen voor de lijnen waar zij nu op rijdt. Zonder deze informatie is het lastig voor concurrenten om een goede businesscase te maken. Daarnaast zou de NS geen marktconforme prijzen vragen voor het gebruik van stations, servicepunten en ticketautomaten.

NS niet uitgesloten
Ondanks deze bezwaren oordeelde de rechtbank in Maastricht dat niet op voorhand kan worden geoordeeld dat de NS door de provincie Limburg is bevoordeeld. Een voorsprong van de NS kan niet aan de provincie worden verweten, aldus de rechter. Er is geen reden om de NS uit te sluiten van de aanbesteding.

Ns weerspreekt daarnaast dat zij eventueel een gat in de inkomsten gaat compenseren met andere, winstgevende treindiensten. Woordvoerder Eric Trinthamer zegt hierover op OVPro.nl: “Nee, want dan zou er sprake zijn van kruissubsidiëring en dat is Europees gezien niet toegestaan.”

Unieke aanbesteding
De aanbesteding in Limburg is uniek, omdat de stoptreinen en bussen vanaf 2016 door één bedrijf worden gereden. De winnaar krijgt de opdracht voor 15 jaar. De concessie heeft een omzetwaarde van twee miljard euro en de provincie heeft daarvoor ruim 55 miljoen euro subsidie per jaar beschikbaar. Tot 3 november kunnen gegadigden bieden. Rond het nieuwe jaar wil de provincie de opdracht gunnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.