Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
02
01
18
Samira Huibregtse
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Samira Huibregtse
Dossier: Aanbesteden
Soort:

NS wil weer regionaal meebieden

NS wil weer regionaal meebieden
Foto: Beeldbank NS

NS wil weer meebieden op het regionale spoorvervoer. Op aandringen van Den Haag heeft het spoorbedrijf zich de laatste jaren buiten de strijd om regionale spoorlijnen gehouden, maar daaraan komt nu een eind. Dat meldt de Volkskrant. 

Vanwege het gesjoemel bij het Limburgse openbaar vervoer bood NS vorig jaar niet mee op de lijn Groningen-Leeuwarden. De Staat had dat ontraden. Ook de Tweede Kamer vond dat de NS eerst maar eens orde op zaken moest stellen op het hoofdrailnet en de HSl. NS heeft inmiddels de prestaties, zoals het vervoer op de HSL, verbeterd. Nu het spoorbedrijf met betere prestaties kan komen en het door het nieuwe kabinet wordt toegestaan om mee te bieden op regionale concessies, wil Van Boxtel, president-directeur van NS, geen tijd meer verspillen.

Regionale trajecten
Van Boxtel heeft verschillende provinciale bestuurders al op de hoogte gebracht dat NS interesse heeft om op lijnen te gaan rijden die nu nog in de handen van bijvoorbeeld Arriva en Syntus vallen. Zo heeft NS het oog laten vallen op trajecten als Amersfoort - Wageningen en Dordrecht Geldermalsen, die in 2021 en 2018 vrijkomen. Volgens de president-directeur heeft NS uiteindelijk overal interesse in. Het spoorbedrijf heeft namelijk veel nieuwe sprinters gekocht die kunnen worden ingezet op de kortere trajecten.

Marktwerking
Volgens Van Boxtel houdt marktwerking NS scherp. Eerlijke marktwerking komt tot stand wanneer alle spoorlijnen worden aanbesteed. Als slechts een deel wordt aanbesteed, dan wordt de concurrentie tegengewerkt. Nu wordt ongeveer een kwart van het spoor in Nederland aanbesteed. Van Boxtel snapt daarom niet waarom NS niet mee mocht bieden op het regionale spoorvervoer. Dat vervoerders als Arriva klagen dat NS al bevooroordeeld wordt met onderhandse gunningen van het hoofdrailnet en de HSL lijkt Van Boxtel niks te doen.

Samira Huibregtse
Door Samira Huibregtse
Samira Huibregtse is een jonge, enthousiaste journalist die met plezier op zoek gaat naar interessant nieuws in de wereld van inkopen en aanbesteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.