Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Stikstofproblematiek treft het openbaar vervoer

De treinreiziger wordt de dupe van de stikstofmaatregelen die het kabinet heeft aangekondigd. Het kabinet geeft het aanleggen van nieuwe wegen een hogere prioriteit dan het openbaar vervoer. De automobilist is de grote winnaar van de stikstofcrisis, zo meldt NRC Handelsblad.

Het uitbreidingswerk aan het spoor en stationsperrons zal, ondanks dat het nodig is, nog langer op zich laten wachten. Dat heeft onder meer gevolgen voor de plannen met ‘spoorboekloos’ reizen, een van de grote ambities van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en van spoorbeheerder ProRail. Het idee was om op een aantal trajecten zo vaak de treinen te laten rijden, dat reizigers nooit lang hoeven te wachten op het station. Op die manier zou het aantrekkelijker moeten zijn om met de trein te gaan in plaats van met de auto.

De komende jaren verwacht ProRail grote achterstanden en extra kosten bij het onderhoud en beheer van geplande spoorprojecten. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) gaat het om een schadepost van tientallen miljoenen euro’s en vooral grote vertragingen bij de uitvoering, zo schreef ze deze week in een brief aan de Tweede Kamer. Voor het hoogfrequente spoornetwerk (spoorboekloos reizen), dat een investering van 1,5 miljard euro vereist, verwacht de minister mogelijk zelfs vertragingen die tot twee jaar kunnen uitlopen.

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres