Magnifying glass Close

VolkerWessels is verlieslatende tenders zat

VolkerWessels wil bij grote aanbestedingen alleen nog inschrijven op projecten waar het bouwbedrijf op basis van kwaliteit ook echt kans maakt om te winnen. Ook ziet het bedrijf graag dat de tenderprocedure wordt aangepast. Nu verliezen bouwbedrijven veel tijd en geld aan het maken van plannen, terwijl er een flinke kans bestaat dat zij de opdracht niet krijgen. De vergoeding die zij voor de plannen krijgen, dekt slechts een derde van de gemaakte kosten.

Vorig jaar greep VolkerWessels bij vrijwel elke grote aanbesteding mis en dat kostte miljoenen aan voorbereidingskosten, schrijft het FD. Volgens bestuursvoorzitter Jan de Ruiter ligt dit aan de prijsfocus en daar wil het Nederlandse bouwconcern niet aan meedoen.

Miljoenen verloren
VolkerWessels dong vorig jaar bij vrijwel elke grote opdracht mee, maar het Zuidasdok, de Rijnlandroute, de Blankenburgtunnel, de Afsluitdijk en de A13/A16 bij Rotterdam gingen allemaal naar concurrenten. Elke verloren tender kost het bedrijf miljoenen, omdat DBFM-contracten een uitgewerkt ontwerp vragen. Zo maakte het verliezende consortium bij het Zuidasdok in Amsterdam circa 17 miljoen aan kosten. De tender voor de Blankenburgtunnel kostte de verliezers 12 miljoen. Volgens de bestuursvoorzitter van VolkerWessels is het met de huidige marges lastig om de kosten van de verloren tenders terug te verdienen, als maar één op de drie of vier projecten gewonnen wordt.

Eerder kiezen
VolkerWessels ziet graag dat bij aanbestedingen vroeger een bouwer gekozen wordt. Niet alle inschrijvers hoeven dan een volledig ontwerp te maken en miljoenen uit te trekken voor de tender. De opdrachtgever kan op zijn beurt meer invloed uitoefenen op het ontwerp en kan dus beter worden bediend.

Partner van Aanbestedingscafé
Partner van Aanbestedingscafé

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres