Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
06
03
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Categorie: Aanbesteden
Soort: ,

10 herkenbare clichés in inschrijvingen

“Een aanbestedingstraject leidt vaak tot een papieren werkelijkheid. Als ik inschrijvingen lees, denk ik wel eens: als een bedrijf dit allemaal moet uitvoeren, kan dat dan ook? Vaak wordt er meer beloofd, dan dat er daadwerkelijk waargemaakt kan worden”, vertelt Marco van der Spek-Stikkelorum, Inkoopstrateeg en manager contractbeheer sociaal domein bij Regio Gooi en Vechtstreek.

Soms is er door marktpartijen over al die beloftes maar in zeer beperkte mate nagedacht. Het idee bestaat: hoe meer populaire termen er in de tekst staan, hoe beter we zullen scoren. “Deze termen worden vervolgens niet uitgelegd, waardoor het een waas over de inschrijving legt.” Van der Spek-Stikkelorum noemt de tien meest voorkomende clichés in inschrijvingen:

  1. ‘Wij gaan u ontzorgen’
  2. ‘Wij zorgen voor administratieve lastenverlichting’
  3. ‘Wij zorgen voor minder bureaucratie’
  4. ‘Wij zetten de burger centraal’
  5. ‘We doen veel aan verduurzaming’
  6. ‘We zijn innovatief’
  7. ‘We zijn een flexibel bedrijf’
  8. ‘Bij ons staat kwaliteit hoog in het vaandel’
  9. ‘Wij hebben deze documenten met zorg samengesteld’
  10. ‘Na het tekenen van het contract beginnen we zo spoedig mogelijk met de implementatie’

Deze clichés roepen voornamelijk irritatie op als het weinig concreet is of zo’n gemeengoed is geworden dat het eigenlijk weinig meer zegt. “Als je schrijft: ik ga u ontzorgen, geef dan ook voorbeelden van wat je gaat doen. Dan kan ik vervolgens zelf bepalen of ik dat ontzorgen vind”, stelt Van der Spek-Stikkelorum. “Dat is verwachtingenmanagement en daar zouden inschrijvers wel wat meer aan mogen doen. Wat mij betreft kun je beter één belofte goed uitschrijven, dan dat je 10 loze begrippen opneemt in je inschrijving.”

Hoe ga je als opdrachtgever om met clichés in aanbestedingen? “Als ik zie dat inschrijvers een cliché gebruiken, dan zet ik ze wel even voor het blok. ‘U heeft aangegeven dat u innovatief bent, waar blijkt dat uit? Wat gaat u het komende half jaar doen?’ Dan wordt het vaak pijnlijk stil. Ik zou inschrijvers graag willen uitdagen om het doel van de opdrachtgever te achterhalen. Zorg dat je de inkopende partij ook uitdaagt. Vraag bijvoorbeeld om een marktconsultatie als veel aspecten niet duidelijk zijn. Dé manier om onzin te voorkomen, is namelijk door in gesprek te zijn en te blijven met elkaar. Beide partijen kunnen dat afdwingen.”

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor AanbestedingsCafe.nl zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@aanbestedings-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.