Magnifying glass Close

Aanbesteding 100-kilometerborden: ‘als het moet, draaien de printers dag en nacht door’

Met het nieuwe akkoord om de snelheid naar 100 km per uur te verlagen, zijn er duizenden nieuwe verkeersborden nodig. De 130-kilometerborden die nog niet langer dan zeven jaar langs de snelwegen in Nederland hebben gestaan, zijn nu alweer overbodig. De zes officiële leveranciers van verkeersborden in ons land maken zich al op voor de nieuwe klus, zo meldt Trouw.

Rijkswaterstaat beheert in Nederland ongeveer 2500 kilometer snelweg. Hoeveel verkeersborden er precies vervangen moeten worden, kan Rijkswaterstaat nog niet met zekerheid zeggen. Naar schatting gaat het wel al snel om duizenden stuks, omdat zowel de roodgerande snelheidsborden als de hectometerbordjes die om de kilometer de maximumsnelheid aangeven, vervangen moeten worden.

Doordraaiende printers

Het is nog niet duidelijk hoe de overheid de order gaat aanbesteden. Verkeersbordenmaker Gepal uit Zwijndrecht heeft ook nog geen voorraad kant-en-klare snelheidsborden staan, maar de fabriek is er wel klaar voor. “Als het echt snel moet, draaien de printers gewoon dag en nacht door”, aldus verkoopmanager Carl van Dijk. In september 2012, toen de nieuwe snelheidslimiet van 130 km per uur werd ingevoerd, mocht Gepal ook een gedeelte van de verkeersborden maken. “Destijds was dat voor ons geen grote operatie”, zegt Van Dijk. “Wij leveren duizenden borden per jaar. Als er bijvoorbeeld duizend borden besteld worden, dan leveren we die in ongeveer een week.”

Voldoen aan eisen

Volgens de richtlijnen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) zijn er naast Gepal nog vijf bedrijven die verkeersborden mogen leveren. De borden moeten aan allerlei eisen voldoen, zoals reflecterend materiaal, afmetingen en vorm van cijfers. Zo wordt de snelheid in hoge, ovale cijfers weergegeven, dat bijdraagt aan de leesbaarheid. Een gemiddeld rond verkeersbord kost rond de 150 euro per stuk inclusies vijftien jaar garantie. 

Partner van Aanbestedingscafé
Partner van Aanbestedingscafé

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres