Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
26
09
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
4
Door Jon Jonoski
Dossier: Aanbesteden
Soort:

Aanbesteding Carmelcollege schudt schoolboekenmarkt wakker

Aanbesteding Carmelcollege schudt schoolboekenmarkt wakker

Het Carmelcollege in Hengelo vindt loodzware rugtassen niet meer van deze tijd. Het heeft daarom een aanbesteding uitgeschreven waarin het haar uitgevers vraagt digitale leermethoden vraagt, met sober uitgewerkte werkboeken ter ondersteuning. Deze aanbesteding zou weleens voor een aardverschuiving binnen de schoolboekenmarkt kunnen zorgen.

Volgens het Financieel Dagblad (FD) wordt de markt voor schoolboeken nu gedomineerd door drie uitgevers (Thieme Meulenhof, Malmberg en Nordhoff) die een aandeel van 80% bezitten en hun belangen keihard verdedigen. Scholen zouden daarom te maken krijgen met hoge prijzen en te weinig mogelijkheden om de digitalisering te omarmen.

Scholenkoepel
Het Carmelcollege is bij uitstek in staat om hier een deuk in te slaan. De op één na grootste scholenkoepel van Nederland bedient immers 37.000 leerlingen, verdeeld over 50 locaties. Volgens Tubantia mag de school jaarlijks 320 euro aan lesmateriaal per leerling aanschaffen. Met de aanbesteding is dan ook een meerjarig contract ter waarde van 12 miljoen euro gemoeid.

VO-raad
De VO-raad, de belangenorganisatie van scholen in het voortgezet onderwijs, steunt de actie van Carmel en hoopt dat meer scholen haar voorbeeld volgen. Voorzitter Paul Rosenmöller stelt in het FD dat scholen zich nu regelmatig onder druk gezet voelen, bijvoorbeeld wanneer ze met een rechtszaak over een aanbesteding gedreigd worden. Volgens hem “houden bedrijven te veel vast aan hun verdienmodel met papieren boeken”, waardoor de ontwikkeling naar eigentijds, digitaal onderwijs zou worden afgeremd.

Sivon
Ook de politiek stelde dit jaar de gebrekkige concurrentie in de schoolboekenmarkt aan de kaak. D66 eiste bijvoorbeeld een onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Minister van Onderwijs Arie Slob stelde op zijn beurt dat de scholen zelf stappen moeten nemen om de markt in beweging te krijgen. De VO-Raad richtte daarom dit jaar inkooporganisatie Sivon op.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen.

Reacties:

  • Gert Walhof | 26-09-2018 om 10:45

    Ik ben benieuwd naar de reacties van leveranciers op deze aanbesteding. Op de Hanzehogeschool Groningen is dit schooljaar een proef gestart met eStudybooks. Daar wordt vooral gekeken naar de ervaringen van studenten.

  • Chiel Vinke | 26-09-2018 om 10:55

    Ik had al eerder bij aanbestedingscafe hier melding van gemaakt. Hierbij even extra info: https://www.sivon.nl/.

    Met vriendelijke groet,
    Chiel Vinke

  • Natasja | 26-09-2018 om 11:03

    Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de reactie van docenten. Want hoe kan het dat bijvoorbeeld op de school van onze kinderen wel werkend digitaal lesmateriaal beschikbaar is (en dus gekocht/betaald is) maar totaal niet gebruikt wordt door de docenten? (En deze school is helaas echt geen uitzondering.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.