Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Aanbesteding Julianabrug vol met boetes en beloningen

Met fictieve kortingen, bonussen en boetes zocht Alphen aan den Rijn voor de Julianabrug naar een aannemer die de opdracht het snelst kon vervullen. De gemeente daagde de bouwers uit om de bouwtijd met veertig procent te verkorten. Het accent lag in de aanbesteding op snel bouwen. De Willem de Zwijgerlaan, een belangrijke verkeersader in Alphen aan den Rijn, moest zo goed mogelijk bereikbaar blijven.

De gemeente zette het contract in de markt en ging op zoek naar de economisch meest voordelige inschrijving. De aannemers konden hierbij fictieve korting krijgen op de inschrijfprijs. De maximale fictieve korting was 1,2 miljoen euro, dat schrijft Cobouw.

Fictieve korting
Er waren vier onderdelen en per onderdeel kon de opdrachtnemer 300.000 euro besparen. Onderdeel één was de uitvoeringsduur. De aannemer die de planning met zestig dagen kon verkorten, zou worden beloond met drie ton. Op de totale uitvoeringsperiode van vijf maanden is dat een reductie van veertig procent.

Onderdeel twee had ook te maken met de uitvoeringsduur, maar nu moest worden aangetoond dat de aangeboden versnelling van de bouwtijd ook reëel was. De onderdelen 3 en 4 gingen over omgevingshinder en de garantie op een goed eindproduct. Inschrijvers mochten acht pagina’s indienen om de plannen voor criteria 2, 3 en 4 te beschrijven.

Boetes
Naast de fictieve kortingen, die de kans op het binnenhalen van de opdracht vergrootten, nam Alphen aan den Rijn in de ‘basisovereenkomst’ boetes op voor het niet halen van mijlpalen. Elke dag dat de Willem de Zwijgerlaan langer dicht zou blijven, zou de combinatie Mourik/BSB Staalbouw op een boete van 10.000 euro kunnen rekenen. Daarbovenop golden ook emvi-boetes, een eindmijlpaalboete en een eenmalige boete voor de beschikbaarheid van de Willem de Zwijgerlaan. Wel stonden daar weer bonussen van 2.500 euro per dag tegenover als de Willem de Zwijgerlaan eerder open zou gaan.

Veiligheid
Ingenieursbureau Witteveen+Bos opperde om veiligheid mee te nemen als gunningscriterium, maar dit gebeurde niet. Uiteindelijk vielen er begin augustus twee bouwkranen om bij het hijsen van een brugdeel. Er is een onderzoek ingesteld naar de precieze oorzaak.

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres