Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Alleenrecht hoofdrailnet NS staat ter discussie

Moet de NS ook na 2024 het alleenrecht houden op het Nederlandse hoofdrailnet? De meningen hierover in de Tweede Kamer lijken sterk verdeeld. De Fyra-enquêtecommissie somde in het rapport van het debacle een hele reeks fouten op van de NS. Een van de aanbevelingen is dat er een expliciete keuze voor de mate van marktwerking moet worden gemaakt.

“Marktwerking op het spoor is niet de oorzaak van de problemen” zegt VVD-Kamerlid Betty de Boer tegen FD.nl. Volgens haar voeren de betrokken partijen hun functie simpelweg verkeerd uit. De aanbesteding van de Fyra is op een mislukking uitgelopen, maar de openbare concessieverlening van regionale treindiensten is juist een groot succes, vindt De Boer. “De dienstverlening aan de reizigers is verbeterd, de frequentie is omhoog gegaan, de prijzen zijn gedaald en de bijdrage van de overheid is lager”, somt ze op.

Marktwerking niet voltooid
Geen enkele aanleiding om de liberalisering van het spoor ter discussie te stellen, vindt de VVD. De marktwerking is echter nog niet voltooid. Het eigendom en de exploitatie van de stations moet volgens de partij weggehaald worden bij de NS, zodat het staatsbedrijf zijn machtspositie niet kan misbruiken tegenover regionale vervoerders. Bovendien moeten er nog meer regionale lijnen van het hoofdrailnet worden afgeknipt en opengesteld voor openbare aanbestedingen. Of dit ook voor het hoofdrailnet zelf geldt, wil De Boer nog niet zeggen.

Geen openbare aanbesteding
Het verlies van het hoofdrailnet zou rampzalig zijn voor de NS, zegt de krant. Coalitiepartij PvdA en oppositiepartijen SP en PVV zijn daarom tegen een openbare aanbesteding van de belangrijkste spoorverbindingen. “Dat lijkt me niet zinvol”, zegt Kamerlid Duco Hoogland. Ook het opknippen van het bestaande hoofdrailnet en de aanbesteding van meer regionale lijnen, vindt hij een slecht idee. “Ik ben zeker geen voorstander van meer marktwerking op het spoor.”

Hogesnelheidslijn is vereist
Na het vertrek van staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld, zal haar opvolger Sharon Dijksma zich moeten buigen over de toekomst van het hoofdrailnet. De afloopdatum van de concessie over negen jaar lijkt nog ver weg, maar het alleenrecht is wel gekoppeld aan het gebruik van de hogesnelheidslijn. Daarover is de Tweede Kamer het wel grondig eens. Dijksma moet op de dure flitslijn zorgen voor meer, sneller en goedkoper passagiersvervoer. Desnoods buiten NS om.

Partner van Aanbestedingscafé
Partner van Aanbestedingscafé

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres