Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
15
06
Samira Huibregtse
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Samira Huibregtse
Categorie: Aanbesteden
Soort:

Amsterdam geeft voorkeur aan fossiele brandstof

In de aangepaste Amsterdamse aanbesteding voor gemeentevoertuigen staat biobrandstof al achter op fossiele brandstof. Diesel heeft de voorkeur. Vorig jaar wilde de gemeente nog brandstoffen, die de uitstoot van CO2 terugdringen, nog voorrang geven. Dat meldt Het Parool.

Het gaat in de aanbesteding om brandstoffen voor 366 gemeentevoertuigen die samen 3,8 miljoen liter per jaar verbranden. Amsterdam schrijft in de aangepaste aanbesteding ineens dat de voertuigen niet kunnen rijden op alleen biobrandstof. Ook laat de gemeente de eis van CO2 vallen, omdat prioriteit wordt gegeven aan het terugdringen van uitlaatgassen die luchtverontreiniging veroorzaken.

GTL
Het gevolg is dat de aanbesteding nu goed aansluit op de eigenschappen van GTL, een dieselsoort gemaakt van aardgas. GTL is relatief schoon, maar de CO2-uitstoot is groter dan bij gewone diesel. De RAI Vereniging, de belangenvereniging van autofabrikanten, is verrast door het onderscheid dat Amsterdam maakt. Er is namelijk ook een biobrandstof dat dezelfde brandstofspecialisatie als GTL heeft: HVO. RAI Vereniging zet vraagtekens bij de verwachting dat HVO-brandstoffen meer luchtverontreiniging opleveren dan GTL. De vereniging vindt ook dat Amsterdam de CO2-uitstoot nog steeds als selectiecriterium moet meewegen.

GoodFuels
Ook het Amsterdamse GoodFuels heeft kritiek op de gemeente. Het bedrijf zegt dat het biodiesel van de tweede generatie levert en dat een ban op HVO-brandstoffen ten koste gaat van het bedrijf. Volgens GoodFuels zorgt HVO voor 90 procent minder CO2, terwijl GTL juist vijf procent meer CO2-uitstoot dan gewone diesel. Volgens het bedrijf laat de gemeente een reductie van ruim 11.000 ton CO2 per jaar liggen.

Samira Huibregtse
Door Samira Huibregtse
Samira Huibregtse is een jonge, enthousiaste journalist die met plezier op zoek gaat naar interessant nieuws in de wereld van inkopen en aanbesteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.