Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Arriva: ‘Onrealistische eisen bij aanbesteding HSL’

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelde in 2001 onrealistische eisen aan de partijen die wilden meebieden op de Hogesnelheidslijn-Zuid (HSL). Bij het bod gold dat aanbieders een minimumbedrag van 100 miljoen euro per jaar moesten bieden. Hierbij werd uitgegaan van zo’n 17 miljoen reizigers, die gebruik zouden maken van de lijn. Dat zegt Anne Hettinga, directeur van vervoerder Arriva, donderdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra.

“Ik denk dat een bedrag van 20 miljoen euro eerder realistisch was”, stelt Hettinga. Arriva ging er vanuit dat er maximaal 10 miljoen reizigers per jaar van de lijn gebruik zouden maken. Uitgaande van deze veronderstellingen deed Arriva een bod, ver onder de vereiste 100 miljoen euro, waarmee het bod werd afgewezen.

Verschil in biedingen
Arriva-directeur Hettinga zegt “bijna van zijn stoel te zijn gevallen” toen hij hoorde dat NS 178 miljoen euro per jaar bood om op de HSL te rijden. Voor hem had het grote verschil tussen het NS-bod en dat van de andere vervoerders aanleiding moeten zijn voor het ministerie om de aanbesteding over te doen. Zo schrijft FD.nl.

Geen gelijk speelveld
Hettinga beklaagde zich daarnaast tijdens de enquête over de “veel te nauwe banden tussen het ministerie en de Spoorwegen.” Hierdoor is er volgens de Arriva-directeur nooit sprake geweest van een gelijk speelveld voor vervoerders. “Zouden andere partijen dezelfde kansen hebben gehad als NS, als ze zelf zo’n rekenfout hadden gemaakt?” Ook latere pogingen van Arriva om te komen met alternatieve oplossingen voor het vervoer op de HSL konden volgens Hettinga op weinig belangstelling van het ministerie rekenen. “De reiziger en belastingbetaler zijn wellicht tekort gedaan door niet met ons te onderhandelen.”

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé: