Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Bedrijfscultuur en risicomanagement NS schieten tekort

De externe partij die de bedrijfsvoering van NS heeft doorgelicht, stelt dat de bedrijfscultuur en het risicomanagement van het spoorbedrijf tekortschiet. Volgens onderzoeksbureau Alvarez & Marsal loopt NS op dit terrein meer risico’s dan van een staatsbedrijf verlangd mag worden.

Het onderzoeksbureau is vorig jaar door minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem gevraagd om NS door te lichten na de ernstige onregelmatigheden rond de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Er zijn volgens het onderzoeksbureau geen aanwijzingen dat andere fraudegevallen, zoals bij de aanbesteding in Limburg, veelvuldig voorkomen. NS dient wel maatregelen te nemen om de tekortkomingen aan te pakken. Het spoorbedrijf heeft aangegeven dat er een plan van aanpak is opgesteld naar aanleiding van de bevindingen, schrijft het FD.

Aanbesteding Limburg
De aanbesteding in Limburg betrof een concessie van het busvervoer en vier lokale spoorlijnen voor de duur van vijftien jaar, ter waarde van 2 miljard euro. Bij het biedingsproces werd er door de dochteronderneming van NS gebruikgemaakt van vertrouwelijke informatie, die was gelekt door een voormalig directeur van concurrent Veolia. Daarnaast constateerde de Autoriteit Consument & Markt dat NS concurrenten in de aanbesteding bewust op achterstand zette. Het spoorbedrijf gaf de vervoerders geen goede kostenopgave voor het gebruik van kaartenautomaten, het huren van personeelsruimtes en het plaatsen van ov-chippalen en servicebalies.

Verbeteringen noodzakelijk
Alvarez & Marsal meldt in de bevindingen dat de deugdelijkheid van het ondernemingsbestuur, het risicomanagement en de compliance “nog niet voldoende op orde zijn om het risico op onregelmatigheden en niet-integer-gedrag te voorkomen”. Volgens het onderzoeksbureau zijn structurele verbeteringen noodzakelijk om op het terrein van integriteit en onregelmatigheden beter in control te komen en deze risico’s te verminderen.

Fundamentele verbeterslag
NS stelt in een reactie op het onderzoek dat “de analyse en aanbevelingen uit het onderzoek de basis vormen voor de fundamentele verbeterslag die NS gaat uitvoeren. Het spoorbedrijf neemt alle aanbevelingen over om de kans te minimaliseren dat de onregelmatigheden weer voorkomen.” Er is een plan van aanpak opgesteld, waarin in lijn met de aanbevelingen het risicomanagement en compliance nadrukkelijk in de taakstelling van het management en businessplanning worden opgenomen. Ook richt NS een meldpunt in, waar integriteitskwesties en mogelijke misstanden gemeld kunnen worden. Ook wordt de screening van nieuwe medewerkers aangescherpt. Verder meldt NS dat inkopers een periodieke training over wijzigingen in wetgeving en nieuwe jurisprudentie krijgen.

Twee jaar
Dijsselbloem heeft laten weten dat het uitvoeren van de verbetervoorstellen ervoor zal zorgen dat NS een beter inzicht zal krijgen in de integriteitsrisico’s, de risico’s beter kan beheersen en daardoor meer controle krijgt. Aanbevelingen met een hoge urgentie, zoals het opnemen van het onderwerp integriteit in de maandelijkse managementrapportages en het verscherpen van de screening bij aanname van medewerkers zijn direct opgepakt. De minister verwacht dat de uitvoering van het totale pakket aan maatregelen ten minste twee jaar duurt.

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres