Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
04
09
17
Marielle van der Keur
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Marielle van der Keur
Dossier: Column
Soort:

Belang en budget – Hart of Hard?

De zomer is voorbij, het gewone leven begint (gelukkig) weer voor velen. Dat geldt zeker ook voor de aanbestedingen. Iedereen begint weer vol enthousiasme en frisse moed aan de kansen die er op de markt liggen. Want die zijn er momenteel volop! Ik zit al meer dan 15 jaar in het vak. Ik zie heus wel de professionalisering van opdrachtgevers en opdrachtnemers als het gaat om aanbesteden. Maar toch heb ik bijna dagelijks intensieve en bijna psychologische gesprekken met opdrachtnemers. Over de wijze van het uitvragen bij aanbestedingen, onmogelijke eisen, multi-interpretabele wensen, beoordelingssystematieken, etc. Maar vooral ook over de haalbaarheid. Waarbij ik mij nog altijd verbaas over de reden waarom ondernemers ergens halverwege een aanbestedingstraject ineens bedenken dat het misschien wel eens niet haalbaar zou kunnen zijn. Want ben je eenmaal op dreef in het aanbestedingsproces, dan kun je lastig terug. Je hebt immers al veel tijd en geld geïnvesteerd in de mensen die de inschrijving op de aanbesteding moeten uitvoeren. Een team dat, onder hoge druk van de directie, toch zuchtend heeft moeten toegegeven. Ondanks de kritische vragen over hoe hoog de kans nu eigenlijk is. En zich nu dus in allerlei bochten moet wringen om binnen de korte termijnen de inschrijving te realiseren.

We kunnen dus concluderen dat je dan eigenlijk niet goed voorbereid bent begonnen. En dat het risico op het niet binnenhalen van de opdracht groot is. En dat je bijna niet anders kunt dan via een parallel spoor alvast een kort geding in overweging te nemen. Mijn stelling is, nog steeds, dat je ver van het hekje moet maar ook kunt blijven. Sterker nog, ik ben van mening dat je bij iedere interessante aanbesteding allereerst één belangrijke keuze moet maken; doe ik wel mee of doe ik niet mee? Dat scheelt heel veel tijd, geld en frustratie. En dan niet alleen aan de kant van de opdrachtnemer, maar ook zeker aan de kant van de aanbestedende dienst. Niemand zit op een rechtszaak te wachten. Dat maak je mij niet wijs. Hoewel de Nederlandse Advocatuur hierop floreert momenteel. Zij is de enige in het proces die er geld aan overhoudt. Of zij nu de opdrachtnemer of de opdrachtgever bijstaat.

Begrijp mij niet verkeerd, ik zie het belang van het inzetten van een goede aanbestedingsadvocaat. En natuurlijk stellen zij het belang van de cliënt voorop. En het is geenszins mijn bedoeling hier de advocatuur in een kwaad daglicht te stellen. Ik stel echter wel dat er altijd een goede overweging moet worden gemaakt bij aanbestedingen. En die ligt wat mij betreft al helemaal aan het begin van het proces. Of zelfs daarvoor.

Want een ondernemer heeft hart voor de zaak. En hart voor zijn of haar opdrachtgevers. Een gedreven ondernemer wil niets liever dan de beste oplossing bieden voor de beste prijs (ook wel de nieuwe term BPKV). Maar toen ik laatst aan een relatie vroeg of hij wist welke aanbestedingen er aan kwamen van zijn bestaande opdrachtgevers had hij geen idee. Laat staan over de aanbestedingen die nieuwe omzet zouden kunnen betekenen. En dan heb je ook onvoldoende inzicht in het budget wat je daarvoor moet vrijmaken. En hoe kun je goed bepalen tegen welke prijs je inschrijft? Dat je dan kosten moet maken om middels een rechtszaak op een harde manier je gelijk te halen, is dan je enige zekere factor.

Mijn devies: als je eerder weet wat er speelt, kun je een betere voorbereiding treffen. Volg je dus je hart of ga je er “hard” in. Dat wil zeggen; tot zeker voor het hekje.

Uit onderzoek blijkt dat de rechter vele aanbestedende diensten blijkbaar een “warm hart” toedraagt, gezien het feit dat een rechtszaak toch wel erg vaak in het voordeel van de aanbestedende dienst uitvalt. Dan kun je er dus “hard” in gaan, maar het is beter als je aan het begin van de aanbesteding je hart volgt. En zoals Wil Wedekind al 13 jaar geleden schreef: “Aanbesteden, het blijft een hele opdracht”.

Marielle van der Keur
Door Marielle van der Keur
Directeur Tender Services Group

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.