Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Busvervoerders dagen Provincies voor de rechter

Vier openbaar vervoersbedrijven stappen naar de rechter om een nieuwe aanbesteding voor het openbaar busvervoer in de provincies Groningen en Drenthe te bewerkstellingen.[slide] Arriva, Connexxion, Veolia en Syntus maken bezwaar tegen het verlengen van een vervoersconcessie voor busvervoerder Qbuzz met een periode van twee jaar tot en met december 2019. Dat schrijft vakblad OV Pro.nl.

De vier bedrijven vinden dat de verlening van de concessies door de Provincies Groningen en Drenthe onrechtmatig is gegaan. De hoogste bestuursrechter is nu gevraagd om het besluit dat de concessie verlengt, te schorsen. Qbuzz, dochter van de NS, verzorgt het overgrote deel van het busvervoer in de twee noordelijke provincies. De huidige concessie is in 2012 al eens met twee jaar verlengd en zou eind 2017 aflopen. Afgelopen december besloten beide provinciebesturen om het contract nóg eens met twee jaar te verlengen, tot medio december 2019.

Onrechtmatige aantasting
In een brief aan de provinciale autoriteiten zeggen de vier openbaar vervoersbedrijven dat verlenging van de concessie met Qbuzz ‘een onrechtmatíge aantasting van de vrije mededinging’ inhoudt. Volgens de bezwaarmakers is in de concessie een specifieke bepaling opgenomen die inhoudt dat de concessie eenmalig met twee jaar kan worden verlengd.

Tevreden
De concessie met Qbuzz is eerder verlengd omdat beide provinciebesturen tevreden zijn over de prestaties van de NS-dochter en omdat er met het bedrijf afspraken zijn gemaakt over investeringen in het openbaar vervoer die volgens de provincies voordelen opleveren voor de busreiziger en het milieu. De noordelijke provincies stelden in december al dat verlenging van de concessie aan Qbuzz ook nog een financieel voordeel oplevert van 11 miljoen euro. Er zouden daarnaast bezuinigingen op het openbaar vervoer worden voorkomen.

Terug draaien
‘Een tweede verlenging is juridisch niet mogelijk’, schrijft het Rotterdamse advocatenkantoor Straatman Koster Advocaten namens de vier bedrijven in de brief aan de provincies. Er wordt gevraagd het genomen besluit terug te draaien en een nieuwe aanbestedingsprocedure te starten. De zaak komt naar verwachting begin maart voor bij de bestuursrechter.

 

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé: