Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
10
02
17
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Rechtszaken
Soort:

Concessie hoofdrailnet en HSL terecht gegund aan NS

Concessie hoofdrailnet en HSL terecht gegund aan NS
Foto: DollarPhotoClub

De concessie van het hoofdrailnet (waaronder HSL-Zuid) is terecht onderhands gegund aan de Nationale Spoorwegen (NS). Dat bepaalt het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in de zaak die de regionale vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia hebben aangespannen tegen staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu.

In 2001 is het vervoer op de HSL openbaar aanbesteed. NS, Connexxion en Arriva deden een bod. NS won deze concessie met een extreem hoog bod. Connexxion werd tweede met een bod dat nog niet eens de helft bedroeg. Na het Fyra-debacle besloot het ministerie om de concessie op de HSL onder te brengen bij de hoofdrailnetconcessie. Dit traject wordt nu geplaagd door storingen en vertragingen.

Concessie onderhands gunnen
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu besloot eind 2014 om de concessie voor het hoofdrailnet onderhands te gunnen aan de NS. Daarbij kregen de andere vervoerders geen kans om ook mee te dingen naar het vervoer op de HSL Zuid. Bezwaar van de vervoerders werd van de hand gewezen. Daarop stapten zij naar het CBb.

‘Niet rechtmatig’
Volgens de regionale vervoerders is deze onderhandse aanbesteding van de concessie niet rechtmatig. De Aanbestedingswet dwingt de aanbestedende dienst bij de aanbesteding van een concessie met een duidelijk grensoverschrijdend belang, zoals de concessie van het hoofdrailnet, een passende mate van openbaarheid in acht te nemen.

Uitspraak
Het CBb vindt dat de staatssecretaris de concessie onderhands aan NS mocht gunnen. Financieel is dit namelijk het voordeligst en de reiziger heeft geen belang bij een opsplitsing van het hoofdrailnet, zo luidt de uitspraak. Het CBb is de eindrechter in deze zaak.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor AanbestedingsCafe.nl zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@aanbestedings-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.