Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

"Dialoog zorgt voor realistische aanbesteding"

“Door met elkaar in gesprek te gaan, wordt de aanbesteding qua verwachting veel realistischer”, vertelt Michiel Jonker, woordvoerder Gemeente Amsterdam Metro en Tram, in gesprek over de aanbesteding van de Stationsrenovatie Oostlijn. Deze aanbesteding is onlangs gegund aan aannemer Hegeman Plus. In totaal waren er zes aannemers in de race voor de opdracht, die een waarde heeft van 57 miljoen euro. Bij de aanbesteding van Stationsrenovatie Oostlijn gaat het om vijf ondergrondse en elf bovengrondse stations. Alles is samengevoegd in één Design & Build contract.

In de aanbesteding werd er gebruik gemaakt van een concurrentiegerichte dialoog. “Alleen maar door in gesprek te zijn, toetsen we elkaars verwachtingen”, vertelt Marlo de Kat, communicatieadviseur bij Gemeente Amsterdam, Metro en Tram. “Dit heeft veel tijd en geld gekost. We hebben daarbij wel de verwachting dat we die investering terugkrijgen, omdat we beter weten wat we willen.”

Focus op kwaliteit
Michiel Jonker is blij dat de focus van de aanbestedingen van de Gemeente Amsterdam nu meer ligt op kwaliteit. “Je kiest met deze manier van aanbesteden niet meer voor de goedkoopste inschrijver, waar het vroeger in de praktijk wel vaak op neerkwam. Nu kiezen we veel meer voor de prijs-kwaliteitverhouding. Uiteraard blijft prijs een belangrijke factor, maar niet de doorslaggevende factor”, aldus Jonker.

Knullige aanbesteding
“Focus op prijs is toch wel iets waar in het verleden veel aanbestedingen op zijn stukgelopen”, vervolgt Jonker. Ook de aanbesteding van de Noord-Zuidlijn is hier aanvankelijk op mislukt. In een poging om de kosten van de aanbesteding te drukken en de begroting rond te krijgen, trok de Gemeente Amsterdam te veel risico’s naar zich toe. “Het was een knullige aanbesteding, gericht op de prijs en helemaal niet op de kwaliteit. Toen lagen ook alle risico’s bij de gemeente. Als je geen gedeelde risicoverantwoordelijkheid hebt, dan is het, wanneer er iets mis gaat, wel heel makkelijk voor de aannemer om te zeggen: ‘dat zit niet in het contract’. Nu zijn de risico’s veel meer gezamenlijk.”

Regie over communicatie
Bij de aanbesteding worden ook deze keer niet alle touwtjes uit handen gegeven. “Wij houden wel de regie over de communicatie met de reizigers, omwonenden en de ondernemers”, zegt De Kat. “Dat is niet bij alle bouwprojecten zo. Meestal zeg je: ‘ik wil het zo en zo hebben’ en de aannemer doet dan de communicatie. Bij Metro en Tram hebben we daar uitgesproken ideeën over. Niet de aannemer, maar de gemeente heeft er namelijk last van als de communicatie niet goed gaat. Dat we zelf de regie houden, kost wel meer tijd en geld, maar uiteindelijk hebben we dat ervoor over.”

Beperken hinder
De gemeente hechtte bij de aanbesteding vooral veel waarde aan de kwaliteit van de gerenoveerde stations en het beperken van hinder voor reizigers, omwonenden en ondernemers. “In de aanbesteding is er gekeken naar de manier waarop de aannemers de hinder beperken in de manier waarop zij werken. Want als de hinder groot is, dan kan je communiceren tot je een ons weegt, maar dat heeft geen effect.”

Hegeman Plus
Uiteindelijk is Hegeman Plus als winnaar uit de bus gekomen. Het bedrijf heeft hiermee in de laatste fase Bam en Strukton achter zich gelaten. Het renoveren van de stations zal in totaal twee jaar duren, tot het voorjaar van 2018.

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres

Ontvang ons gratis e-book!

Ontvang nu het e-book 'Ruis: de ideeën van Kahneman en de aanbestedingspraktijk' en blijf wekelijks op de hoogte van het laatste aanbestedingsnieuws.
close-link