Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
11
04
Samira Huibregtse
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Samira Huibregtse
Categorie: Duurzaamheid
Soort:

Diesel vaak eerder gekozen dan duurzaam alternatief

Diesel vaak eerder gekozen dan duurzaam alternatief

De gemeente Roosendaal heeft milieu en duurzaamheid centraal staan in het beleidsplan ‘Roosendaal Future Proof’. Hierin staan voornemens voor meer groen, wateropvang, duurzame energie en mobiliteit. Ondanks deze plannen koos Roosendaal bij de vervanging van 23 wagens voor openbare werken in 2017 toch voor een leverancier van dieselvoertuigen. Niet alleen Roosendaal, maar ook veel andere gemeenten met een groene visie kiezen in de praktijk vaak voor het minder duurzame alternatief. Dat meldt Binnenlands Bestuur.

In de aanbesteding van Roosendaal is wel gevraagd naar mogelijkheden voor elektrische voertuigen, meldt Carl Samuels, adviseur duurzame ontwikkeling van de gemeente. Toch is hier niet voor gekozen. De geringe actieradius van de elektrische accu zorgde ervoor dat er voor Diesel gekozen werd. Het ging in de aanbesteding namelijk om grotere wagens die bijvoorbeeld aanhangwagens met boomstronken en afgezaagde takken moeten kunnen vervoeren. Maar, zegt Samuels, in dezelfde periode zijn wel acht kleinere voertuigen voor veiligheid en toezicht met hybride-motoren aangeschaft.

Duurzaamheid nog niet in praktijk
Niet alleen bij gemeente Roosendaal wordt snel voor diesel gekozen. Vrijwel alle gemeenten in Nederland hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan, maar kiezen in de praktijk nog voor de minder duurzame mogelijkheid. Dat blijkt uit een benchmark-onderzoek van Natuur & Milieu en PitPoint. De meeste gemeenten willen klimaatneutraal worden en streven een circulaire economie na. Toch blijkt dat meer dan driekwart van de gemeenten nog steeds dieselvoertuigen koopt voor het eigen, vaak vrij grote, wagenpark.

Groningen kiest waterstofauto’s
Het kan anders, laat gemeente Groningen zien. De gemeente streeft er al sinds 2014 naar om in 2025 emissieloos te zijn. Hiervoor oriënteerde Gerrit Griffioen, hoofd van de afdeling materieel bij Stadsbeheer in Groningen, zich eerst op elektrische auto’s. Omdat deze auto’s een slechte batterijcapaciteit blijken te hebben, is hij verder gaan kijken. Uiteindelijk kwam hij terecht bij waterstofauto’s, die in Groningen sinds 2016 worden gebruikt voor bijvoorbeeld vuilniswagens. Waterstofauto’s zijn namelijk licht, snel bij te tanken en de waterstof kan zelfs duurzaam geproduceerd worden.

Samira Huibregtse
Door Samira Huibregtse
Samira Huibregtse is een jonge, enthousiaste journalist die met plezier op zoek gaat naar interessant nieuws in de wereld van inkopen en aanbesteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.