Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
09
01
Tim Robbe
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Tim Robbe
Categorie: Column
Soort:

Doelen in het nieuwe jaar

Doelen in het nieuwe jaar

Op dit moment zit ik nog middenin mijn kerstvakantie. Hoewel, vorige week had ik al een zitting en deze week moet ik een ondernemingsplan, drie beroepsschriften en een zogenaamde conclusie van tussenkomst schrijven. Hoe dan ook, ik hoef niet de weg op, half Nederland door en dat is voor mij vakantie genoeg.

In mijn vakanties lees ik ook veel. Dat schreef ik al eerder naar aanleiding van mijn zomervakantie. Deze vakantie ben ik bezig met Gilgamesh (het oudste epos ooit op schrift gesteld), een biografie over Garibaldi (zoek maar op Google op) en de biografie over Hitler geschreven door Ian Kershaw. Zware kost.

Maar een nieuwjaar is geen nieuw jaar zonder resoluties. Resoluties zijn doelen. Dus lees ik ook “Succeed: how we can reach our goals” van Heidi Grant Halverson. Interessant materiaal over het stellen van doelen en hoe deze te behalen. Want we kennen dat allemaal wel: we stellen doelen, schaffen een trainingspak aan en drie weken later zitten we op de bank.

Het boek van Halverson gaat daarom verder dan je gebruikelijke zelfhulpboek. Het is geschreven aan de hand van veel psychologisch en sociologisch wetenschappelijk onderzoek naar doelen stellen en strategieën hoe die doelen te behalen. Daarbij geeft de schrijfster niet alleen inzicht in hoe je doelen moet stellen, maar ook welke doelen, waarom en wanneer.

Het boek laat een interessante parallel zien met ander onderzoek naar bijvoorbeeld werken in teams, interorganisationeel werken en contracteren. Het is daarom wat mij betreft goede kost voor inkopers, bestuurders en beleidsmakers. Zeker in een tijd waarin het vooral moet gaan om “prestatieindicatoren” en positivo-gebrabbel (kritisch zijn is “not done”).

Halverson toont met onderzoek aan dat je in principe een matrix kunt maken als je doelen opschrijft. Er is een onderscheid tussen “doen”-doelen en “leren”-doelen. En er is vervolgens een onderscheid tussen “bereiken”-doelen en “voorkomen”-doelen. De wijze waarop je een doel formuleert bepaalt waar je in de matrix het doel plaatst en vervolgens hoe je aan dat doel gaat werken. Maar het bepaalt ook of je positieve of negatieve feedback nodig hebt om gemotiveerd te raken. En, tot slot, bepaalt ook je karakter welke doelen het beste bij je passen.

 BereikenVoorkomen
DoenVerdien 1 euroVoorkom 1 euro verlies
LerenWeet hoe 1 euro te verdienenWeet hoe te voorkomen dat je 1 euro verliest

De volgende vuistregels zijn van belang. “Doen”-doelen werken alleen bij makkelijke doelen, waarvan je weet hoe deze te bereiken. Bij deze doelen gaat het om het resultaat, waarmee creativiteit ontstaat over het hoe. “Leren”-doelen werken echter beter bij complexe doelen, waarvan je onvoldoende weet hoe deze te bereiken. Of die nieuw zijn voor je. Bij deze doelen gaat het om het proces, het leren, het verbeteren. Bij “Bereiken”-doelen gaat het om het behalen van een resultaat, laten zien dat je wat kunt “bereiken”. Deze doelen werken het beste voor mensen die willen laten zien hoe goed zij ergens in zijn (ook voor zichzelf). Bij “Voorkomen”-doelen gaat het om handelen juist om te voorkomen dat je in een bepaalde situatie terecht komt. Deze doelen werken het beste voor mensen die wat pessimistischer zijn ingesteld (de “wat als”-mensen).

Bijzonder is nog dat mensen die “Voorkomen”-doelen stellen, en over het algemeen pessimistischer van aard zijn, juist negatieve feedback nodig hebben om beter gemotiveerd te raken. Juist positieve feedback brengt ze van de wijs. Voor mensen die vooral “Bereiken”-doelen stellen geldt dat zij vooral positieve feedback nodig hebben omdat zij anders snel afhaken.

Stof tot nadenken dus. Voor jezelf, maar ook voor je team, afdeling, organisatie én je contracten en inkoopprocessen. In de praktijk gaan we in inkoop (sociaal domein) snel over naar het “hoe”. Het “waarom” (de doelen) gaan we snel voorbij. En als we al tijd besteden aan doelen, dan concludeer ik na het lezen van “Succeed” doen we dat te oppervlakkig. Daar komt overigens bij dat Halderson nog laat zien dat het niet uitmaakt wie de doelen gesteld heeft (de persoon zelf, een leidinggevende, een andere derde). Meer tijd besteden dus aan het nadenken over de doelen zelf, dan over hoe je doelen stelt of deze gaat uitvoeren…

Tim Robbe
Door Tim Robbe
mr. drs. Tim H.G. Robbe, partner bij Victor Advocaten

Reacties:

  • Iris Petrie | 12-01-2017 om 21:23

    Grappig. Dat we juist negatieve feedback nodig hebben, hoor je niet zo vaak. Kinderen doen het ook; Mijn zoon zegt wel eens dingen tegen zichzelf als; dit gaat mij nooit lukken, dit wordt niets, wat ben ik toch een sukkel etc. Ik vermoedde wel dat hij dat gebruikt om zichzelf te motiveren, maar ik ga er vanuit de norm ‘we moeten een positief zelfbeeld hebben’ en vooruit, mijn softe moederhart, toch tegen in, maar ws is dat helemaal niet nodig. Nu begrijp ik dat hij mogelijk ook doelen heeft om van alles en nog wat te voorkomen. Leuke column.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.