Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
14
11
16
Samira Huibregtse
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Samira Huibregtse
Dossier: Duurzaam inkopen
Soort:

Doelgroepenvervoer vaak niet duurzaam ingekocht

Doelgroepenvervoer vaak niet duurzaam ingekocht

In veel gemeenten in Nederland wordt doelgroepenvervoer niet altijd 100 procent duurzaam ingekocht, terwijl dit wel de afspraak is. Dit schrijft Taxipro.nl op basis van een onderzoek van Natuur & Milieu. Volgens dit onderzoek worden de inkoopeisen aangepast naar de huidige situatie. In het onderzoek is vooral gekeken naar de duurzame inkoop van wmo-vervoer, leerlingenvervoer en het eigen wagenpark.

Volgens Natuur & Milieu is het onderzoek vooral gericht om de gemeenten te stimuleren hun inkoop van mobiliteit verder te verduurzamen. Er is namelijk afgesproken om vanaf 2015 alleen nog maar aantoonbaar duurzame producten en diensten af te nemen. Gemeenten kunnen zo een goed voorbeeld geven aan de markt. Ook vormen de landelijke en lagere overheden samen een inkopende partij, waardoor zij met hun vraag het aanbod kunnen verbeteren.

Verouderd
De landelijke criteria voor wmo-vervoer en leerlingenvervoer stammen uit 2011. Door alle ontwikkelingen van de laatste jaren zijn deze erg verouderd en ze realiseren ook geen echte verduurzaming. Toch denkt Natuur & Milieu dat enige verandering de gemeenten goed op weg kan helpen.

Resultaten
De resultaten waren voor de onderzochte gemeenten niet erg gunstig. In totaal hebben er 145 gemeenten deelgenomen die vanaf medio 2015 tot en met de eerste helft van dit jaar een aanbestedingstraject voor mobiliteitsinkoop doorliepen.

Veel gemeentes werken met regelmaat samen op het gebied van doelgroepenvervoer aanbesteden. Zo ook de Midden-Limburgse gemeenten. Samen met Amsterdam en Kampen behoren zij tot de gemeenten die voor de duurzame inkoop van hun leerlingenvervoer een 4,5 tot een 5 scoren. Den Helder en Spijkenisse behaalden hetzelfde cijfer wat betreft de duurzaamheid van de inkoop van hun wmo-vervoer.

Het laagste cijfer voor de duurzaamheid van de inkoop van leerlingenvervoer is behoort toe aan de Limburgse gemeente Peel & Maas. Deze gemeente kreeg een 2,7. Den Helder, Schagen en Hollands Kroon scoorden een 3 tot 3,5 hiervoor. Leeuwarden behaalde het beste cijfer: een 8.1 voor leerlingenvervoer en een 7.5 tot 8 voor wmo-vervoer. Diemen en Zeeuws-Vlaanderen behaalde in deze laatste categorie net zo hoog.

Samira Huibregtse
Door Samira Huibregtse
Samira Huibregtse is een jonge, enthousiaste journalist die met plezier op zoek gaat naar interessant nieuws in de wereld van inkopen en aanbesteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.