Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
07
06
webmaster
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Categorie: Overheidaanbesteding
Soort:

'Energiekennis van inkopers schiet soms tekort'

De energiekennis van inkopers van grootverbruikende bedrijven schiet soms behoorlijk tekort. stelde productontwikkelaar bij Nuon Ren? de Jong vorige week tijdens de conferentie Energie Marketing & Sales. Volgens De Jong hebben sommigen helemaal geen visie op de energiemarkt. "Je vraagt aan mensen: wat voor prijzen verwacht je voor de komende vijf jaar? Sommigen hebben echt geen clou." 

Jürgen van den Elshout. directeur van adviesbureau Hellemans Consultancy. beaamde dat. "Wij proberen inkopers uit te leggen dat de energiemarkt geen inkoopmarkt is. maar een handelsmarkt." Hij gaf zijn ervaring met de inkoper van een autobedrijf als voorbeeld. "Die inkoper dacht: ik vraag gewoon van alle partijen offertes aan. Want zo was hij het gewend; dat bedrijven gaan bellen of er nog wat van de prijs af moet. Maar zo werkt dat niet met energie."

Als de prijzen stijgen. dan wordt het energiebedrijf daar niet warm of koud van. legde de adviseur uit. "En als je dan op het allerlaatst als inkoper je prijs nog moet gaan regelen. dan ben je de pineut." Inkoop van energie is h??l iets anders dan inkoop van koffiezetapparaten. wilde Van den Elshout maar zeggen.

Niet vreemd
Volgens De Jong is het niet vreemd dat de kennis van inkopers soms tekort schiet. Hij legde uit dat hun werkterrein de laatste jaren flink veranderd is. Dat heeft te maken met de vrije energiemarkt. Veel inkopers ervaren die als complex. "Er is veel onzekerheid en een gespannen sfeer door prijsstijgingen. nieuwe regelgeving en administratieve problemen."

Inkopers hebben ook geen referentie meer voor wat een goede prijs is. volgens De Jong. "Vroeger was 11 cent voor een kuub gas een goede prijs. en als je daaronder zat. had je het helemaal goed gedaan. Nu betaal je misschien wel 25 cent per kuub. Inkopers zijn hun referentie kwijt."

Jaarplanning
Veel inkopers zijn gewend om met een jaarplanning te werken. legde hij uit. In januari kopen ze bijvoorbeeld de lease-auto''''''''s in. een paar maanden later worden de koffiezet-apparaten ingekocht en aan het eind van het jaar komt dan nog energie aan bod. En dan is het te laat. De Jong: "Ze moeten hun proces omgooien. want in mei kan het prijsniveau alweer heel anders zijn. Ze moeten sneller schakelen."

Inkoop van energie is veel meer tijd gaan vragen. onder andere omdat inkopers alle ontwikkelingen in de gaten moeten houden. Het kan overigens zo zijn dat zij dat helemaal niet leuk vinden. Energie-inkoop is ook belangrijker geworden. legde De Jong uit. "De concurrentiepositie van een bedrijf kan er in belangrijke mate vanaf hangen. Er zijn discussies binnen de directie: zijn we volgend jaar nog in de markt?"

Positie veranderd
En daarmee is de positie van de inkoper veranderd. Hij moet naar de directie om te vragen om een hoger budget. en die directie kan weer heel anders tegen de energiemarkt aankijken. De inkoper kan het verbruiksprofiel van zijn bedrijf gaan sturen. omdat hij dan mogelijk een betere prijs krijgt. Ook krijgt hij te maken met leveranciers die aanbiedingen doen; moet hij daarop ingaan?

Nuon helpt inkopers bij het maken van een goede keuze. zei De Jong. Daarbij is het energiebedrijf zich steeds meer gaan toespitsen op de behoefte van klanten. Segmentatie met geconcentreerde marktwaarde leidt tot meerwaarde. is het idee hierachter. "Je hebt gemakszoekers. maatwerkzoekers en prijszoekers. Die moet je kunnen geven wat ze willen. Daarop zijn we nu veel meer ingericht."

Het is volgens De Jong belangrijk om het inzicht bij klanten te vergroten. zodat ze meer criteria gaan meenemen in hun keuzes. "Je kunt wel een hele goede prijs hebben gekregen. maar kun je dat volgend jaar herhalen? Als je een inkoopstrategie ontwikkelt. kun je die altijd bijslijpen en verbeteren."

Bron: Energeia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.