Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen
De Europese Commissie (EC) wil dat Nederland de spoormarkt voor binnenlands passagiersvervoer en onderhoud opent voor aanbieders uit andere lidstaten. Volgens de EC voeren Nederland en Denemarken de richtlijn voor markttoegang en spoorbeheer onjuist uit.
Nick Brooks, secretaris-generaal van AllRail, vindt dat er een groot verschil bestaat tussen de opening van de Nederlandse spoormarkt en de rol van de NS in andere lidstaten. AllRail vertegenwoordigt toetredende ov-bedrijven op de spoormarkt. Het is volgens hem geen verrassing dat de commissie Nederland officieel berispt. De Nederlandse staat subsidieert de nachttrein tussen Amsterdam en Wenen en gunde het hoofdrailnet onderhands aan de NS, tot 2035. Het hoofdrailnet blijft daarmee gesloten voor buitenlandse aanbieders. Tegelijkertijd konden de NS wel meedingen naar contracten in Duitsland toen de NS het Duitse Albellio in 2008 overnamen. Ook Denemarken krijgt een waarschuwing van de EC, vanwege een vergelijkbare situatie.
Hof van Justitie
Nederland heeft twee maanden de tijd om te reageren op de ingebrekestelling. Als Nederland niet voldoet kan de EC overgaan tot een formeel verzoek, en daarna tot een gang naar het Hof van Justitie. Deze maand berispte de EC Nederland ook al omdat woningcorporaties volgens de EC niet voldoen aan de aanbestedingsplicht.
Bron: OVpro.nl