Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Franse mega-order om fabrikant te redden

Frankrijk overtreedt mogelijk de Europese aanbestedingsregels door treinenfabrikant Alstom-Belfort van de ondergang te redden met een mega-order. Parijs bestelt voor het eerst vijftien treinen met een waarde van ongeveer 450 miljoen. Dit levert de fabriek in Belfort, waar 480 mensen werken, werk op voor de komende vier tot vijf jaar. De regering schermt volgens het FD met kadercontracten. De staat zou op deze manier alleen maar aankopen doen die al in de pijplijn zaten.

De Franse staat is voor 20 procent eigenaar van Alstom. Bovendien komen de verkiezingen eraan. Hollande kan een goede sier maken met het redden van de fabriek. Volgens NRC is Alstom echter een financieel gezonde onderneming met 30 miljard euro aan uitstaande orders wereldwijd. De sluiting van de fabriek in Belfort zou ook niet tot ontslagen leiden.

Met de spoedbestellingen kan Alstom in Belfort tot 2020-2021 open blijven en hoeven de treinactiviteiten niet naar het 200 kilometer verder gelegen Reichshoffen te verhuizen. Na die tijd zou er weer genoeg te doen zijn in Belfort, omdat een nieuwe generatie TGV gebouwd moet worden. Als tegenprestatie heeft Alstom beloofd in Belfort 40 miljoen euro te investeren om het bedrijf te diversifiëren.

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres