Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Fyra was fiasco door openbare aanbesteding

De openbare aanbesteding van hogesnelheidslijn, de HSL-Zuid, is de aanleiding voor het Fyra-fiasco.[slide] Het kabinet Kok-II heeft een cruciale fout gemaakt door ervoor te kiezen om de lijn openbaar aan te besteden. De NS vreesde dat de lijn in handen zou vallen van een buitenlands spoorwegbedrijf en deed daarom zo’n hoog bod, dat er geen geld overbleef voor een kwalitatief goede hogesnelheidstrein. Dat meldt Nieuwsuur, op basis van het boek De Opsporing, geschreven over de aanbesteding van de HSL-Zuid en het mislukken van het Fyra-project.

Vertrouwelijke gesprekken en geheime documenten wijzen erop dat er een machtsstrijd woedde binnen Kabinet Kok-II. De vraag was of de HSL-Zuid wel of niet moest worden aanbesteed.

NS gunnen
De VVD-ministers en D66-minister Brinkhorst waren voor het aanbesteden, omdat het veel meer geld zou opleveren. Dit was nodig om de investering van 7,3 miljard in de hogesnelheidslijn terug te verdienen. Verkeersminister Netelenbos en een aantal PvdA-collega’s wilden de lijn aan NS gunnen, maar Netelenbos verloor de strijd. Uiteindelijk was het voor Premier Kok belangrijker om de investering terug te verdienen.

Cruciaal besluit
“De openbare aanbesteding is een cruciaal besluit geweest voor het vervolg van dit dossier. Want daardoor werd de prijs voor het recht om op deze lijn te rijden enorm opgedreven. De NS bood uiteindelijk 178 miljoen euro per jaar. Dat was onrealistisch hoog en nooit terug te verdienen door NS”, zegt Andries van den Berg, auteur van De Opsporing, in Nieuwsuur.

Beknellende positie
Voor de aanschaf van de supersnelle trein sprak NS met diverse fabrikanten. Zowel Duitse als Franse bouwers waren niet geïnteresseerd. Deze beknellende positie van de NS zorgde ervoor dat de bouw van de Fyra in de richting van AnsaldoBreda werd gedreven.

NS kon niet ingrijpen
Uit het boek De Opsporing blijkt dat NS tijdens de bouw al op de hoogte was van de problemen. Door het bijzondere contract dat NS met AnsaldoBreda had, mocht NS zich echter tussentijds niet met de bouw van de trein bemoeien. Pas bij de aflevering van de Fyra kon men ingrijpen. De Fyra bleek toen zoveel mankementen te hebben, dat de trein binnen een paar weken van het spoor werd gehaald.

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties (1)

aanbestedingscafe gebruiker 30 december 2018 01:02 uur

[…] openbare aanbesteding van hogesnelheidslijn, de HSL-Zuid, is de aanleiding voor het Fyra-fiasco. Het kabinet Kok-II heeft […]

Partner van Aanbestedingscafé: