Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
02
11
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Aanbesteden
Soort:

Gelderse gemeenten willen door met PlusOV

Gelderse gemeenten willen door met PlusOV

Hoewel vakbond CNV adviseert om de stekker uit PlusOV te trekken, wil de meerderheid van de gemeenten in de Gelderse ‘stedendriehoek’ er mee door. Slechts Zutphen, Deventer en Apeldoorn hebben aangegeven dat ze zich gedeeltelijk willen terugtrekken. De gemeenten moesten dit voor 1 november bekendmaken, omdat dan de aanbesteding voor de nieuwe contracten begint. De huidige overeenkomsten lopen nog door tot augustus 2019.

Uit een enquête van Omroep Gelderland blijkt dat veel taxichauffeurs niet tevreden zijn over PlusOv. Ze geven het een 5,2 en zeggen dat het alleen maar verder achteruit gaat. Toch willen ze er nog mee doorgaan. Slechts 22% van de ondervraagde respondenten vindt het een goed idee om te stoppen. Wel is duidelijk dat er grote veranderingen moeten worden doorgevoerd, zeker op het gebied van leerlingenvervoer waar kinderen die uren op een taxi moeten wachten geen uitzondering zijn. De chauffeurs vinden dat gemeenten de problemen onderschatten en niet goed begrijpen hoe speciaal vervoer werkt.

Nieuwe aanbesteding
Het bestuur van PlusOV heeft de gemeenten daarom gevraagd om in de nieuwe aanbesteding meer aandacht te vragen voor telefonische bereikbaarheid, klachtenafhandeling, de kwaliteit van de organisatie en de communicatie richting ouders en (kwetsbare) kinderen. Ook zouden er in de aanbesteding concrete maatregelen moeten worden genomen om een goede start van het leerlingenvervoer te garanderen. De gemeente Lochem vindt daarnaast dat de aanbesteding anders moet worden ingericht om ook kleine en lokale partijen de kans te geven om zich in te schrijven.

Vakmensen
De Gelderse gemeenten gaan zo tegen de wens van de CNV in. De vakbond vindt dat PlusOV moet worden opgedoekt en dat taxibedrijven zelf verantwoordelijkheid krijgen over de planning. Zij zijn daar volgens de vakbond gespecialiseerd in. Bovendien zouden de taxichauffeurs zo ook meer inspraak krijgen. “Het gaat om vakmensen die het werk al jaren doen, de routes kennen en weten wat nodig is.”

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.