Magnifying glass Close

Gele kaart voor gunnen op laagste prijs

Vaak wordt er nog op de laagste prijs gegund bij aanbestedingen in de facilitaire dienstverlening. Overheidsinstanties denken dat kleine opdrachten wél op de laagste prijs gegund mogen worden, weten niet hoe ze een EMVI aanbesteding uit moeten zetten of wegen prijs als criterium veel zwaarder dan kwaliteit. “Dan maken ze kans op een gele kaart”, zegt Lilian Willekers van de Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche (RAS).

De RAS is initiator van de Code Verantwoord Marktgedrag. “Bedrijven die de Code ondertekenen dienen netjes in te kopen”, vervolgt Willekers. “Onlangs is er een gele kaart uitgereikt aan Gemeente Roerdalen. Zij hanteerden namelijk de laagste prijs als gunningscriterium, maar de keuze hiervoor werd niet gemotiveerd. De commissie heeft vervolgens contact gehad met de gemeente met het verzoek of ze de aanbesteding wilden aanpassen. De gemeente ging hier echter niet op in.”

Moreel appèl
De Code Verantwoord Marktgedrag is een moreel appèl. Dit betekent dat de gele kaart geen directe consequenties heeft. “We proberen er wel de publiciteit mee te krijgen. Vandaar dat we ook altijd een persbericht uitbrengen. We zijn blij dat vakbladen dat overnemen, maar we kunnen het niet juridisch afdwingen.” Toch zijn er organisaties die het krijgen van een gele kaart zwaar opnemen. “We hebben wel eens een gele kaart uitgedeeld aan een opdrachtgever, die vervolgens dreigde met een rechtszaak”, aldus Willekers.

Eerst in gesprek
“Wanneer we een signaal binnenkrijgen van onverantwoord marktgedrag, dan gaan we eerst in gesprek met de partij die van onverantwoord gedrag wordt beticht. Het ligt eraan hoe de partij vervolgens reageert, of deze een gele kaart krijgt. Wanneer ze namelijk in gesprek willen gaan en willen leren van hetgeen dat wij te vertellen hebben, dan zijn wij tevreden. Als bedrijven echter de deur dichtgooien, dan zijn wij er ook klaar mee.”

Onbeschoft
Af en toe verbaast Willekers zich over de onbeschoftheid van partijen. “We hebben een keer een schoonmaakbedrijf een gele kaart gegeven. Die werkte met veel onderaannemers en zei in november: ‘het is allemaal niet zo goed gegaan met ons afgelopen jaar. Kunnen jullie even een percentage terugstorten?’. Zo ga je niet met elkaar om.”

Onbekwaamheid
“Wanneer we overheidsinstanties wijzen op hun manier van aanbesteden, krijgen we met enige regelmaat de reactie: ‘We weten niet hoe we EMVI moeten aanbesteden’. Hier hebben we inmiddels een handreiking voor uitgedeeld”, vertelt Willekers met verbazing. “We hebben pas Inkoopbureau West Brabant een waarschuwing gegeven. Vanuit de Code Verantwoord Marktgedrag zijn we twee keer bij het bureau langsgegaan om inkopers te vertellen hoe je EMVI kunt aanbesteden, omdat zij aangaven dat ze niet wisten hoe dit moest. Maar nu hoorden we die vraag dus de laatste keer weer, terwijl we twee keer uitvoerig hebben uitgelegd hoe EMVI in zijn werk gaat en er veel informatie op PIANOo te vinden is. Dan is het volgens mij gewoon onbekwaamheid.”

Partner van Aanbestedingscafé
Partner van Aanbestedingscafé

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres