Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
23
03
18
Samira Huibregtse
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Samira Huibregtse
Dossier: Duurzaam inkopen
Soort:

Veel gemeenten nog geen oog voor biobrandstof

Veel gemeenten nog geen oog voor biobrandstof
Foto: Pixabay

In 2007 spraken de Nederlandse gemeenten af om vanaf 2015 alle diensten en producten 100 procent duurzaam in te kopen. Toch blijven bijna alle gemeenten de komende jaren fossiele brandstof gebruiken, blijkt uit een onderzoek van NRC.

Van de 60 onderzochte gemeenten, kiezen er 58 voor fossiele brandstof. Dat houdt in dat bijvoorbeeld grasmaaiers, veewagens en vuilniswagens op diesel, gemaakt van olie of gas, rijden. 14 van de 58 gemeenten kiezen voor diesel, 27 voor het van aardgas gemaakte GTL en 17 gemeenten kiezen voor een combinatie van diesel en GTL. Dit sluit niet aan op de afspraak van de gemeenten om vanaf 2015 honderd procent duurzaam in te kopen.

Aardgas en diesel
Zo zal gemeente Den Haag de komende jaren op diesel van Shell rijden. Groningen laat zijn voertuigen rijden op brandstof gemaakt van aardgas en de gemeente Súdwest-Fryslân blijft op diesel rijden. Ook Amsterdam, dat in 2025 alle gemeentevoertuigen ‘schoon en uitstootvrij’ wil hebben, worstelt al anderhalf jaar met de aanbesteding voor de brandstoffen voor gemeentevoertuigen. Een van de weinige gemeenten die duurzaamheid wel hoger in het vaandel heeft staan, is Utrecht. De gemeente is nu bezig met een aanbesteding, waar naar biobrandstof gevraagd werd.

Hydrotreated Vegetable Oil
De biobrandstof, waar Utrecht naar vraagt in de aanbesteding, is een duurzaam alternatief voor diesel en GTL en wordt hydrotreated vegetable oil (HVO) genoemd. Deze brandstof wordt voornamelijk gemaakt van restproducten uit levensmiddelen. Olie en gas kunnen daardoor in de grond blijven. Bovendien stoot het 75,4 procent minder CO2 uit dan diesel doet. De brandstof kan in nieuwe voertuigen puur worden gebruikt. Bij voertuigen die onder een andere Europese brandstofnorm vallen, kan een mengsel met 50 procent HVO worden gebruikt.

Te weinig kennis
Toch maken veel gemeenten geen gebruik van de biobrandstof. Dit komt onder andere doordat er weinig kennis is van alternatieven voor fossiele brandstof. Daarnaast willen gemeenten brandstoffen liever eerst zelf testen. Ook zou de de prijs van HVO te hoog zijn. Biobrandstof kan 10 tot 20 procent duurder zijn. Al zijn er gevallen, zoals in gemeente Renkum, waarbij ze juist besparen op het gebruik van biobrandstof doordat ze zuiniger zijn gaan rijden.

Samira Huibregtse
Door Samira Huibregtse
Samira Huibregtse is een jonge, enthousiaste journalist die met plezier op zoek gaat naar interessant nieuws in de wereld van inkopen en aanbesteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.