Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
15
12
Koen Bugter
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koen Bugter
Categorie: Overheidaanbesteding
Soort:

Groen licht voor nieuwe zeesluis IJmuiden

Er komt definitief een nieuwe zeesluis bij IJmuiden. Het bestuursakkoord is getekend door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam. De nieuwe grote zeesluis zorgt ervoor dat de bereikbaarheid van de havens en bedrijven aan het Noordzeekanaal voor bredere schepen ook in de toekomst wordt geborgd. Na bijna 100 jaar is de Noordersluis in IJmuiden aan vervanging toe, aldus engineeringnet.nl.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam hebben in deze overeenkomst afspraken gemaakt over de maximale financiële bijdragen die zij leveren. In totaal meer dan 760 miljoen euro. Voor de uitvoering van het project zal EU subsidie worden aangevraagd.

Versnelde aanleg
Overeenstemming over de financiële bijdragen was nodig om de versnelde aanleg van de verbreding mogelijk te maken. Met dit bestuursakkoord kan de tweede fase van de sinds april dit jaar lopende aanbesteding verder.

Afronden aanbesteding
Een laatste procedurele stap is het krijgen van een onherroepelijk Provinciaal Inpassingsplan (PIP) voor de nieuwe grote zeesluis. Het PIP is inmiddels wel in werking getreden, maar wordt pas onherroepelijk na het afronden van de beroepsprocedure. Naar verwachting zal de Raad van State hierop uiterlijk medio 2015 uitspraak doen. De komende tijd wordt er gewerkt aan het afronden van de aanbesteding. In het voorjaar van 2015 starten de werkzaamheden voor het vrij maken van de sluiseilanden. Begin 2016 kan het consortium dat de aanbesteding wint, direct starten met de echte bouw.

Beschikbaar blijven
De nieuwe sluis wordt minimaal 500 meter lang, minimaal 65 meter breed en 18 meter diep. Tijdens de bouw moeten zowel de wegverbinding over het sluizencomplex als het sluizencomplex zelf beschikbaar blijven. De nieuwe zeesluis is naar verwachting in 2019 beschikbaar voor de scheepvaart. 

Koen Bugter
Door Koen Bugter
Journalist Koen Bugter (1982) werkt nu zo'n achttien jaar in de journalistiek en werkte vooral als verslaggever en redacteur voor verschillende omroepen in Hilversum waaronder Avro, BNN en KRO-NCRV. Voor aanbestedingscafe.nl krijgt hij graag de onderste steen boven. U kunt hem mailen via: koen@aanbestedingscafe.nl en volgen via twitter: @koenbugter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.