Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
07
02
18
Samira Huibregtse
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Samira Huibregtse
Dossier: Aanbesteden
Soort:

Grote rol rijksoverheid bij aanbesteden hoofdrailnet

Grote rol rijksoverheid bij aanbesteden hoofdrailnet

Als Rijksoverheid ervoor kiest om het hoofdrailnet op te knippen en openbaar aan te besteden, dan zal het rekening moeten houden dat het een grote regierol moet gaan uitvoeren. Dat zegt universitair docent Didier van de Velde van de TU Delft. Volgens hem zorgt de marktwerking die hierdoor ontstaat voor verbetering op het spoor. Dat meldt OVPro.

De Rijksoverheid moet een grote regierol gaan vervullen bij decentralisatie van het hoofdrailnet. De coördinatie van verschillende dienstregelingen wordt namelijk ingewikkelder bij meer regionale lijnen, zegt Van de Velde. Immers, als de trein van de ene vervoerder stilstaat op een spoor, kan de trein van een andere vervoerder op hetzelfde spoor ook niet verder. Er zou daarom een verschuiving van regierol plaats moeten vinden, van de NS naar Rijksoverheid. Daarnaast denkt Van de Velde dat er extra mensen nodig zijn bij de overheid om kennis op langere termijn te bewaren.

Perverse prikkels
Henri Janssen van FNV Spoor heeft nog twijfels over een eventuele decentralisatie van spoorlijnen. Volgens hem hoeft decentralisatie, en de daarbij komende marktwerking, niet te zorgen dat het regionale spoor beter geregeld wordt. Janssen denkt juist dat het leidt tot ‘perverse prikkels’. Vervoerders zouden namelijk hun diensten zo goedkoop mogelijk aanbieden om die concessie maar te winnen. Daardoor komen de veiligheid, service en arbeidsvoorwaarden in gevaar.

Kostenefficiëntie
Van de Velde denkt juist dat marktwerking op het regionale spoor voor verbetering zorgt. Hij geeft het spoorwegennetwerk van Groot-Brittannië daarbij als voorbeeld. Groot-Brittannië is het meest ervaren in splitsen en aanbesteden van spoorwegen. Dat heeft daar ook geleid tot lagere kosten en meer efficiëntie. Van de Velde voorspelt dat het openstellen van het hoofdrailnet in Nederland hetzelfde effect kan hebben.

Samira Huibregtse
Door Samira Huibregtse
Samira Huibregtse is een jonge, enthousiaste journalist die met plezier op zoek gaat naar interessant nieuws in de wereld van inkopen en aanbesteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.