Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
02
12
webmaster
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Categorie: Overheidaanbesteding
Soort:

Het uitdijende universum van Yiggers

Inkoopcollectief Yiggers realiseerde de afgelopen drie jaar een groei van maar liefst 715 procent. Daarmee is het een van de snelst groeiende bedrijven in Nederland. Hoe heeft het bedrijf dit voor elkaar gekregen?


Met de stevige groei veroverde Yiggers de tweede plaats in de Top 100 van snelst groeiende bedrijven in Nederland. onlangs gepubliceerd in ondernemersblad Bizz. Ook ontving het bedrijf in november de gouden High Growth Award voor het beste groeibedrijf in de regio Zuid-Holland/Zeeland. Yiggers. dat momenteel 31 medewerkers telt. is gevestigd in Papendrecht en verhuist binnenkort naar het centrum van Rotterdam.

Martijn van Paassen. product manager voor de afdelingen brandstofmarkt en juridische diensten (andere vlakken waarop Yiggers zich begeeft zijn vaste en mobiele telefonie) toont zich namens het inkoopcollectief zeer tevreden met deze lofuitingen. "Het is een erkenning voor het team. Het is erg leuk als dat van buitenaf gebeurt. We hebben nog een lange weg te gaan. vinden we zelf. maar we staan er goed voor." Van Paassen kan wel begrijpen dat het enorme groeipercentage van 715 opzien baart. Vooral door mond-tot-mondreclame realiseert het bedrijf jaarlijks een verdriedubbeling van de groei. Adverteren doet het nauwelijks. "Het concept breidt zichzelf uit."

Maandelijkse lasten

Wat is dan dit concept? Inkoopcollectief Yiggers. en haar zusteronderneming MKB Ondernemers voor kleine zelfstandigen. bundelen de koopkracht van de deelnemers. Hoe meer deelnemers. hoe meer korting zij kunnen bedingen bij bedrijven. Momenteel telt de organisatie vier diensten: vaste telefonie. mobiele telefonie. juridische diensten en een nationale tankpas. In de toekomst komen daar nog verzekeringen en energie bij. Doel is om uiteindelijk alle maandelijks terugkerende lasten te verlichten. Van Paassen: "De gedachte is om meer evenwicht in de markt te brengen. Anders dan dat de macht bij grote bedrijven ligt willen we namens consumenten en kleine ondernemers het spel kunnen meespelen." Het klinkt bijna als een ideële organisatie. "Het heeft een ideaal in zich. maar gecombineerd met de slagkracht van een commerciële organisatie."

Het inkoopcollectief geeft altijd 60 procent van het inkoopvoordeel door aan de deelnemers. De resterende marge is bedoeld voor eigen kosten en winst. "Een heel transparant verhaal en er is een parallel belang. Als wij meer winst maken. maakt de klant ook meer winst." Van Paassen noemt transparantie als kernwaarde in het bedrijf. Naar de klanten toe. met een heldere doelstelling en werkwijze. maar ook ten aanzien van bedrijfsresultaten- en processen. Zo zijn de lopende boekhouding en de resultaten voor het journaille en consumentenorganisaties op te vragen en te controleren.

Miljoen klanten
In 2015 willen Yiggers en MKB Ondernemers samen een miljoen klanten bedienen. Momenteel tellen de bedrijven respectievelijk 12.500 en 7.500 deelnemers. Ambitieus. maar niet onmogelijk. denkt men in Papendrecht. "Zeker op het gebied van brandstof verwachten we veel groei. Onze nationale tankpas bespaart kleine bedrijven veel administratie en kosten."

Nu al ziet Yiggers de marktomstandigheden veranderen. "We worden minder als concurrenten gezien door bedrijven waarmee me onderhandelen. Uiteraard zijn we scherp op de prijs. maar we kijken samen naar mogelijkheden." Van Paassen noemt de samenwerking met KPN als voorbeeld. "Voor het behoud van klanten met een vaste KPN-telefoonverbinding zijn we een belangrijke partner." Het aantal klanten van Yiggers en MKB groeit maand na maand 7 tot 8 procenten en de omzet komt in 2008 uit op 30 miljoen euro. Waar dit uitkomt? Directeur Martin Schuurman was hier onlangs in een uitgegeven persbericht helder over: "Yiggers zal zich ontwikkelen tot de belangenorganisatie van deze eeuw. waar multinationals mee moeten gaan rekenen."

Auteur: Koos Plegt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.