Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
19
09
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Categorie: Aanbesteden
Soort: ,

“Inkoop creëert maatschappelijke waarde”

“Inkoop creëert maatschappelijke waarde”

“Toen ik net begon als inkoopmanager bij Servicepunt71, zag ik allemaal gescheurde vuilniszakken, vuil op straat en meeuwen die het eten ertussenuit pikten, als ik op de fiets Leiden inreed. Niet echt het gewenste aanzicht van je stad. De gemeente stak hier een stokje voor met de aanbesteding voor ondergrondse vuilcontainers. Dit klinkt niet spannend, maar het veranderde wel het stadsbeeld. Inmiddels zijn de gescheurde vuilniszakken en krijsende meeuwen verdwenen.”

Het verhaal van Jan Willem Boom, Manager Service eenheid Inkoop bij Servicepunt71, illustreert de bijdrage die inkoop kan leveren aan het creëren van maatschappelijke waarde. Servicepunt71 verzorgt de gezamenlijke inkoop van de gemeenten Leiderdorp, Leiden, Zoeterwoude en Oegstgeest. “De overheid is er voor de samenleving om maatschappelijke waarde te creëren. Denk hierbij aan welzijn, zorg, mobiliteit en cultuur. In toenemende mate liggen deze taken bij de gemeente.”

Goede partij aan je zij
Dat verantwoordelijkheid van de taken bij de gemeente ligt, wil niet zeggen dat de gemeente de taken ook daadwerkelijk zelf uitvoert. “Eén derde van het geld dat de gemeente uitgeeft, gaat naar derde partijen. Het creëren van maatschappelijke waarde wordt uiteindelijk dus vaak uitgevoerd door een marktpartij. Daarom is het ontzettend belangrijk dat je de goede partij aan je zij hebt. Je ziet nog vaak dat inkoop gericht is op de laagste prijs. Er wordt gedacht dat dit de burger een plezier doet. De vraag is: wat voor partij krijg je voor die prijs? Onvoorziene kosten voor de inkoper en meer overlast voor de burger zijn vaak het gevolg.”

Marktpartij als partner
Boom geeft aan dat Inkoop bij Servicepunt71 streeft naar partnerschappen met marktpartijen. “Als je in zo’n grote mate afhankelijk bent van leveranciers, dan kan deze natuurlijk beter een partner zijn dan je opponent. Om dit te bereiken zijn dialogen met de opdrachtgevers essentieel om hen van het belang bewust te maken. Vanuit welk perspectief handel je? Ben je bezig met het onderhouden van een brug of ben je bezig met mobiliteit? Dat is een heel andere insteek en benadering.”

“Als een brug kapot gaat, dan kun je natuurlijk een marktpartij bellen om deze te repareren. De leverancier zal kijken naar deze ene opdracht en zorgen dat hij zo goedkoop mogelijk uit is. Uit zo’n opdracht ontstaat geen partnerschap. In Leiden zijn er echter heel veel bruggen. Waarom zie je het onderhoud van deze bruggen niet als één opdracht? Voor een marktpartij is zo’n groot meerjarencontract veel interessanter en kun je als opdrachtgever ook meer verwachten van een leverancier. Uiteindelijk wil je dat de leverancier je helpt om maatschappelijke waarde te creëren.”

Evenwicht geld en waarde
Deze denkwijze is voor veel opdrachtgevers niet vanzelfsprekend, ziet Boom. “Opdrachtgevers denken vaak onvoldoende na over het evenwicht tussen geld en waarde. Vaak weten ze van te voren al precies wat ze willen hebben, kiezen ze voor een partij die ze al kennen of denken ze onvoldoende na over wat ze precies nodig hebben. Hierbij speelt de inkoper een belangrijke rol. De inkoper kan de opdrachtgever meenemen in het proces. Wat heeft de burger precies nodig? Wat vraagt de samenleving van de gemeente? Hoe kan jij daar met jouw opdracht aan tegemoet komen?”

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor AanbestedingsCafe.nl zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@aanbestedings-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.