Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen
Deze week in de rubriek ‘Inkooptopper’ spreken we onze nieuwe columnist Johan Stolk. We spelen wel een beetje vals, want Johan is officieel helemaal geen inkoper. Hij werkt sinds 1,5 jaar wél in de wereld van aanbestedingen, als analytisch schrijver bij adviesbureau Corus in Groningen. Er zijn al twee columns van Johan verschenen, dus het werd tijd om kennis te maken.
Johan, je hebt best een switch gemaakt, van een marketingfunctie
naar een adviesbureau op het gebied van aanbestedingen. Leg dat eens uit?
Ik heb natuurlijk Filosofie gestudeerd en daarna Communicatiewetenschappen,
dat was al een stap. Ik ben altijd nieuwsgierig geweest naar nieuwe werelden.
Eerst was dat reclame, maar na twee jaar slogans en webteksten schrijven
concludeerde ik dat ik steeds hetzelfde trucje uithaalde. Ik wilde teksten
schrijven die langer konden boeien.Toen heb ik ontslag genomen bij dat
reclamebureau en kwam ik uit bij een mooie vacature van Corus. Het was niet
persé dat ik dacht, ‘Oh aanbestedingen, dat vind ik fantastisch’, maar ik werd
enthousiast van het bedrijf zelf. Ik word nu echt ingeschakeld om goede teksten
te schrijven die het verschil kunnen maken.
Hoe was het dan om in de aanbestedingen terecht te komen,
een branche waar je waarschijnlijk nog niet zo veel vanaf wist?
Inderdaad, daar wist ik zo goed als niks vanaf. Gelukkig werd ik door Corus
meegenomen in die wereld. Ik vond het direct een interessante business. Ik was
bang dat het misschien te saai zou zijn maar ik vind de politiek en de
steekspelletjes eromheen zeker interessant.
Op jullie website staat een stevige missie:
“Waar wij van dromen is een wereld waarin inkopers handelen naar
hun verantwoordelijkheid voor mens en milieu. Want die hebben ze. We geloven
dat bedrijven hier invloed op hebben: door durf te tonen in inschrijvingen
maken we duurzaamheid en inclusiviteit een normale zaak binnen inkoop.”
Hoe kijk jij daar tegenaan?
Dit spreekt me zeker aan. Het kan een stoffige branche zijn. Als je zegt
dat je in de aanbestedingen zit haken veel mensen snel af. Juist in zo’n wereld
zijn aanbestedingen een middel om iets te veranderen, want het gaat om grote
opdrachten. Je kunt wel met biologisch papier gaan werken bij een bedrijf maar
echte impact maak je op grote schaal. Wij helpen bedrijven om in te schrijven en
te winnen, dus we geven ook advies. We zeggen bijvoorbeeld: ‘Je hebt nu een
goed verhaal hoe je opdracht gaat uitvoeren maar als je echt het onderste uit
de kan wilt halen dan kun je dat op deze manier doen.’ Neem schilders die met
duurzame verf werken, of NGO’s. Dan zetten we ons echt in om hén te laten
winnen.
Maar haakt een uitschrijvende partij daar ook op aan? Is
geld uiteindelijk niet belangrijker dan duurzaamheid?
We zitten wel in een tijd waarin ze dat zouden moeten doen. Helaas zien we
dat duurzaamheid niet altijd de doorslag geeft maar daarin helpen we bedrijven.
We stellen kritische vragen waardoor de Aanbestedende Dienst in gaat zien dat
ze een verplichting hebben om 2 tot 5 % Social Return op te nemen in de
aanbesteding. Zo maken we de uitvragende partij ook scherper.
Welke ontwikkelingen zie je op dit moment in deze
branche?
Tegenwoordig moeten er soms interviews worden meegestuurd en bedrijven
vragen zich af hoe ze dat moeten doen. En wij zorgen echt voor een leesbaar
stuk. Soms moet een beoordelaar wel vijftig stukken doornemen en dan zorgen wij
dat we er goed uitspringen. Dat doen we ook met onze vormgeving, dat gaat ook
veel meer een rol spelen. Je ziet dat deze wereld jonger wordt.
‘Binnen het team houd ik ons creatief’, lees ik op je LinkedIn-profiel. Hoe doe je dat?
Ik neem toch een stuk marketingkennis mee denk ik. Ik bemoei me regelmatig met de vormgeving. Als ik aan het schrijven ben denk ik al snel, ‘dit is een leuke tekst-beeld-combinatie’ en dan ga ik daarmee aan de slag, samen met onze vormgever. Ik zou daar op den duur ook meer mee willen doen, met dat conceptdenken, ook om bedrijven met een gunfactor nog beter te kunnen begeleiden.