Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Innovatief inkopen wint terrein in publieke sector

De publieke sector richt zich steeds meer op het slim inkopen van producten en diensten. Een innovatieve manier van inkopen moet ervoor zorgen dat de overheid 6,14 miljoen euro kan bezuinigen in 2015. Aeves heeft 70 inkopers aan de tand gevoeld of, en op welke manier, er innovatief ingekocht wordt in de publieke sector.

Uit dit onderzoek blijkt dat innovatieve inkoopmethodes terrein aan het winnen zijn bij overheidsinstanties. 76% van de respondenten geeft aan al langer dan twee jaar innovatief in te kopen. Zij gebruiken EMVI criteria het meeste (91%), gevolgd door functioneel specificeren (73%), marktconsultatie (73%) en Best Value Procurement (62%). De voornaamste reden voor het gebruik van deze methoden is het behalen van ‘betere kwaliteit’, gevolgd door ‘kennis uit de markt halen’ en ‘kosten besparen’. 67% van de respondenten verwacht dat innovatief inkopen in de toekomst verder toeneemt.

Besef van nut
Uit de cijfers van het onderzoek wordt geconcludeerd dat het besef van nut van innovatief inkopen aanwezig is. “Benut de expertise en deskundigheid van de leverancier”, stellen de inkoopprofessionals. De leverancier is expert in zijn vakgebied en weet als geen ander wat de mogelijkheden zijn. De inkoper stelt daarbij de vraag: hoe kan er zoveel mogelijk ruimte worden gegeven om de beste kwaliteit te realiseren? Hij betrekt daarbij kennisinstituten en het bedrijfsleven om de meest innovatieve oplossingen te vinden.

Succesfactoren
In het onderzoek worden tevens een aantal factoren genoemd die essentieel zijn voor het succes van innovatief inkopen. Het is onder andere belangrijk dat er rugdekking vanuit de interne organisatie is. Inkopers moeten zich vrij voelen om voor een alternatieve methode te kiezen en te experimenteren. Daarnaast moet er voldoende tijd beschikbaar zijn om innovatief inkopen toe te passen. Zeker bij vormen zoals Best Value Procurement en concurrentiegerichte dialoog is er meer voorbereidingstijd voor het traject nodig. Het is daarnaast belangrijk dat er een divers team op de aanbesteding gezet wordt, welke zorgt voor meer creativiteit. Als laatste is goede communicatie met en vertrouwen in marktpartijen de sleutel tot innovatief inkopen.

Partner van Aanbestedingscafé
Partner van Aanbestedingscafé

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres