Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

IRG-Rail pleit voor aanbesteden spoorwegnet

De Europese netwerkorganisatie van onafhankelijke spoortoezichthouders IRG-Rail heeft op 14 en 15 april gepleit voor openbare aanbesteding van het Europese spoorwegnet. De toezichthouders zijn bezorgd over de voorstellen tot onderhandse gunning in de Europese lidstaten. De concessie voor het hoofdrailnet wordt nu nog onderhands aan NS gegund door het ministerie voor Infrastructuur en Milieu. Alleen regionale spoorlijnen worden tot nu toe openbaar aanbesteed.

“IRG-Rail is een voorstander van een openbare aanbesteding”, aldus voorzitter Henk Don van IRG-Rail tegen OVpro.nl. “Rechtstreekse gunning van concessies komt op de tweede plaats. Dit vanwege de moeilijkheid om een spoorwegonderneming te stimuleren tot efficiëntie bij een onderhandse gunning.” Een voorstel van de Europese Commissie tot openbare aanbesteding van het gehele Europese spoor werd vorig jaar al door het Europees Parlement en de Tweede Kamer afgewezen.

Meer voor publiek geld
“Het is belangrijk dat nieuwe spoorvervoerders de gelegenheid krijgen om mee te dingen naar spoorlijnen die nu nog door de staatsspoorwegen worden geëxploiteerd. Concurrentie is geen doel op zich, maar kan een benchmark zijn en efficiëntie garanderen als het gaat om publieke middelen en prestaties”, zo vervolgt Don. “Een openbare aanbesteding is een integraal onderdeel van de openstelling van de markt. Het leidt tot een kwaliteits- en efficiëntieverbetering. We hebben hier al positieve voorbeelden van gezien in Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, waar men meer waar voor publiek geld krijgt.”

Hoofdrailnet opknippen
Don maakte in een interview met BNR het statement dat het grondig onderzocht moet worden of en hoe het hoofdrailnet van het spoor in delen opgeknipt en uitbesteed kan worden. SP-Kamerlid Farshad Bashir vind dat hij hiermee op de stoel van de politiek gaat zitten en zijn boekje te buiten gaat. Op 20 april stelde Bashir hierover Kamervragen aan minister Henk Kamp van Economische Zaken. Kamp stelt in zijn antwoorden dat het “opknippen en aanbesteden van het hoofdrailnet”niet overeenkomt met “de Nederlandse inzet ten aanzien van het Vierde Spoorpakket”.

Flexibiliteit behouden
“Het kabinet wil flexibiliteit behouden bij het bepalen van de omvang van de vervoerconcessie. Het kabinet wil ten aanzien van de marktopening en het opknippen van het hoofdrailnet eigen keuzes kunnen maken”, benadrukt Kamp. “De komende jaren wordt in Nederland ingezet op de realisatie van de doelen van de Lange Termijn Spooragenda binnen de bestaande marktordening.”

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé: