Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
11
11
08
webmaster
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Dossier: Overheidaanbesteding
Soort:

Kredietcrisis 2008: de inkoper is de klos

De gevolgen van de wereldwijde kredietcrisis zijn inmiddels overal voelbaar. Ook de inkoper ontkomt niet aan de malaise. Is hij het kind van de rekening?


Ogenschijnlijk maken de meeste bedrijven zich niet enorm veel zorgen over de malaise die de financiële wereld teistert. Zwaar weer. maar achter de wolken schijnt nog altijd de zon. lijkt de heersende mening. Herman van den Hoogen van Corus liet op de CPO-Dag in Bussum het woord "luchtzak" vallen toen hij het over de crisis had. Een woord met een beeldende beschrijving het gevoel wel beschreef: een tijdelijke terugslag. Als in een situatie waarin een vliegtuig even hoogte verliest door een meteorologisch fenomeen. waarvan hooguit enkele passagiers in paniek raken maar uiteraard de ervaren bemanning van het toestel niet. Waarom zouden ze ook? De piloot blijft ijzig kalm en zet na de kleine tegenslag gewoon weer koers naar de oorspronkelijke bestemming. Business as usual.
Toch geven de specialisten aan dat bedrijven wel eens kunnen gaan knijpen in de kosten. en dat die kostenbesparingen bij de inkoop vandaan moeten komen. Iets waar het vakgebied niet om staat te springen. Het zou wel eens een pas op de plaats kunnen betekenen. Want. om met NEVI Hoogleraar Supply Management prof. Bart Vos te spreken. inkopers moeten juist op zoek gaan bij leveranciers naar meerwaarde. Het tijdperk van alleen uitknijpen en uitzuigen zijn we wel voorbij. zo vindt hij. "Laten we eerlijk zijn: daar kreeg je toch al niet de beste mensen van". zo benoemt Vos nog een positief neveneffect van de ontwikkeling naar Inkoop Nieuwe Stijl. waarin maatschappelijk verantwoord inkopen een belangrijke rol speelt.

Leveranciers moeten meedenken

Helaas pindakaas. zou je bijna zeggen. Want moeten bedrijven hun goede voornemens maar even uitstellen terwijl zij schuilen voor het zware weer? Van den Hoogen vindt dat bedrijven vanuit de total costs moeten blijven denken: "De Raad van Bestuur kan aandringen op knijpen. maar goedkoper is niet altijd beter. Voorbeeld zijn de vuurvaste stenen die we nu gebruiken bij Hoogovens. Duurder. maar ze gaan langer mee en zorgen voor besparing."
Hans Mak. directeur Procurement Benelux van DHL. denkt dat marges onder druk komen te staan door de crisis. De uitgestelde liberalisatie van de postmarkt speelt zijn organisatie parten. Investeringen die al zijn gedaan zorgen voor een verhoogde druk. "We moeten scherper aan de wind varen". zo omschrijft hij de algemene behoefte aan strak kostenmanagement. "Het is de wens van interne klanten om heel scherpe contracten af te sluiten. Wat wij nu aan onze leveranciers duidelijk maken. is dat we absoluut geen stijgingen accepteren. En nog meer dan voorheen vragen we ze om met ons mee te denken. Zij moeten ook slimmer inkopen."

Focus op kwaliteit
Naast strak kostenmanagement probeert DHL risico"s te vermijden door de contractduur. "Bij ons in de express en logistiek is er geen lang doorlopende orderportefeuille. maar toch is er de neiging om contracten wat korter te laten duren". zegt Mak. Toch zijn het bestaande instrumenten die het bedrijf door de crisis heen moeten loodsen. Risicobeperking bij het selecteren leveranciers bijvoorbeeld. "We hebben kanalen om bij leveranciers te checken of ze kapitaalkrachtig zijn". aldus Mak. En een focus op kwaliteit: "Een programma dat we al hebben lopen is First Choice. Een project waarbij iedereen geacht wordt de altijd eerste keus van de klant te zijn." Dit alles moet genoeg zijn om de tijd naar een economische opleving te overbruggen. Mak: "Ik weet niet of we goed toegerust zijn op de crisis. dat moet straks blijken. maar we proberen er zo goed mogelijk doorheen te komen."
Met de woorden "De beurs is emotie. Inkopen is emotie" wees CPO van het jaar 2007 Erik de Bruine (Rabobank) in Bussum nog op de grilligheid van de markt en het vak. Houd het hoofd koel. plachte hij ermee te zeggen. Met een voorland van kortere doorlooptijden. voorraadbeheersing. het "uitknijpen" van leveranciers en het terugbrengen van de afhankelijkheid van vreemd vermogen is dat nog lastig genoeg. Want veel zal er op het bord van de inkoper terechtkomen. Eet smakelijk!

Auteur: Koos Plegt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.