Helaas gaat er nog altijd veel mis bij het opzetten van de gunningscriteria, de weging (die vaak nietszeggend is) en de manier van scoren.
Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen
Dat vervoerders (extreem) laag inzetten bij Europese aanbestedingen voor taxivervoer is nog geen verleden tijd, maar kwaliteit en andere aspecten worden wel steeds belangrijker bij taxi-aanbestedingen.
Volgens Ronald Derks, senior adviseur contractbeheer bij Forseti, zijn lage inschrijvingen bij taxi-aanbestedingen nog steeds actueel. Vijf jaar geleden deed onderzoeksbureau SEO hier al onderzoek naar in opdracht van diverse vakbonden. De FNV trok begin vorig jaar nog aan de bel over abnormaal lage inschrijvingen. Tegelijkertijd komen aspecten zoals duurzaamheid, efficiency en communicatie vaker aan bod bij aanbestedingen. “Opdrachtgevers betalen graag een reële prijs voor goede kwaliteit. Deze ontwikkeling juichen wij toe, maar inschrijvers komen soms nog steeds met erg scherpe tarieven in een aanbesteding”, zegt Derks. Dat een betere beloning voor chauffeurs tot hogere kosten leidt, is volgens Derks al snel acceptabel voor opdrachtgevers. Lage kosten zijn dus niet langer leidend.
Derks stelt wel dat het belangrijk is dat zowel inschrijver als reiziger erop kunnen vertrouwen dat de winnende partij zijn afspraken nakomt. Daar ligt een taak voor de opdrachtgever. “Meer gunnen op kwaliteit is goed, maar zonder goede implementatie en goed contractmanagement is het een lege huls.”
Bron: taxipro.nl
Helaas gaat er nog altijd veel mis bij het opzetten van de gunningscriteria, de weging (die vaak nietszeggend is) en de manier van scoren.