Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
04
11
Jeroen Krol
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jeroen Krol
Categorie: Column, Overheidaanbesteding
Soort:

Over latrelaties en trouwen met je leveranciers

Relaties tussen opdrachtgevers en leveranciers zijn net zo divers als relaties tussen mensen in het dagelijks leven. Ieder mens bepaalt voor zichzelf wat voor relatie hem of haar het beste past: voor de één volstaat een latrelatie, terwijl de ander een huwelijk met kinderen wil. Contract- en leveranciersmanagement gaat vooral over goede samenwerkingsrelaties met je leveranciers. Maar hoe bepaal je nu op welke manier jij met je leveranciers wilt samenwerken? Gaan jullie trouwen of zijn jullie verliefd? Of hebben jullie misschien een relatie op afstand? Om dat te bepalen hebben contract- en leveranciersmanagers van UWV de “Samenwerken op Maat” (SOM) methodiek ontwikkeld.

Al jaren verbaas ik (Jeroen Krol, hoofdinkoop UWV) mij erover: contract- en/of leveranciersmanagement (CLM) lijkt het ondergeschoven kindje binnen de inkoopdiscipline. We maken ons sinds jaar en dag druk om de portfoliomatrix van Kraljic, de Dutch windmill, de zes stappen van het inkoopproces en de laatste tijd is Best Value - overigens best terecht - het spannende, nieuwe ding binnen inkoop. We maken ons druk om het perfect formuleren van specificaties, het nauwgezet selecteren van leveranciers en het afdekken van alle soorten risico’s in lijvige contracten. Er zijn boeken over vol geschreven en er zijn genoeg opleidingen of trainingen te volgen.

Maar op het gebied van contract- & leveranciersmanagement zijn we nog lang niet zover. Dit vakgebied ontbeert goed onderbouwde, gestructureerde modellen, methodieken en technieken. En dat is eigenlijk een gemiste kans. Er is weliswaar literatuur, er zijn trainingen, maar veel diepgang in de aanpak kom je nog niet tegen. Als je op internet zoekt, lijkt het woord ‘grip’ centraal te staan. Grip op kosten, grip op risico’s, grip op resultaat, je vindt het allemaal. Daar is op zich niets mis mee, maar volgens mij is dit pas het begin en niet het eindpunt. Want ik hoop toch echt, dat CLM meer te bieden heeft dan grip en controle op de leveranciers.

Samenwerken Op Maat voorkomt teleurstellingen bij opdrachtgever en leverancier
Wanneer iemand die een huwelijk met kinderen ambieert een relatie aangaat met iemand voor wie een latrelatie volstaat, dan bestaat er weinig kans dat beiden gelukkig worden. Mede door dit inzicht vond het CLM-team van UWV het hoog tijd voor verdieping van dit veelbelovende vakgebied. Daarom  heeft het team het afgelopen jaar de SOM methodiek ontwikkeld. Deze methodiek gaat uit van de realiteit dat de ene leverancier een grotere bijdrage levert aan de doelstellingen van je organisatie dan de andere. Aan die ene leverancier wil je zelf ook de meeste tijd en aandacht besteden.

Bij het maken van de keuze voor een relatie met een leverancier kun je een duidelijk onderscheid maken tussen zogenaamde “blauwe” leveranciersrelaties, geënt op performance en “groene” leveranciersrelaties, gericht op ontwikkeling. Naar analogie van relaties zoals je die in het dagelijks leven aangaat, is een indeling gemaakt met welke leverancier je welke soort relatie wilt aangaan. Dat ziet er als volgt uit:

  • Met op efficiency gerichte leveranciers volstaat een relatie op afstand;
  • Met op effectiviteit gerichte leveranciers zoeken wij een latrelatie;
  • Wij zijn verliefd op leveranciers, die op exploratie zijn gericht;
  • Met leveranciers, die een elementaire bijdrage leveren aan onze doelstellingen gaan wij een huwelijk aan;
  • Met leveranciers, die een exceptionele bijdrage leveren aan onze doelstellingen, hebben we een verstandshuwelijk. 

Per type relatie hebben we een receptuur uitgewerkt, inclusief de formats voor aanbestedingsdocumenten. Deze uitgebreide uitwerking achter iedere type relatie op diverse onderwerpen, zoals organisatie, formele afspraken, mensen, governance, juridische risico’s, is wat de methodiek uniek maakt.

Binnen UWV zijn we gestart om de methodiek toe te passen. Ben je geïnteresseerd in de methodiek en onze ervaringen, volg ons dan via onze Linkedin groep.

Jeroen Krol
Door Jeroen Krol
Jeroen Krol is Hoofd Inkoop bij UWV. UWV zorgt voor landelijke uitvoering van de werknemersverzekeringen (zoals WW, WIA (IVA en WGA), Wajong, WAO, WAZ, Wazo en Ziektewet), en voor arbeidsmarkt- en gegevensdienstverlening.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.