Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

“Marktplaats ideale tool voor inhuur inkopers”

“Marktplaatsen voor de inhuur van inkopers is een ideale tool voor overheden”, zeggen Rick Groot, oprichter van Flextender en Haike Spek, oprichter Poolz tegen aanbestedingsCafe.nl. Hiermee reageren ze op de negatieve geluiden van marktpartijen. Deze gaven onder meer aan dat marktplaatsen er niet voor zorgen dat de juiste professional op de juiste plek terecht komt. Het gebrek aan inhoudelijke kennis en persoonlijk contact, en de focus op de prijs zouden de oorzaken zijn.

“Dit zijn geen nieuwe geluiden”, zegt Spek. “Dit hoor je namelijk ook bij gewone aanbestedingen. Het wordt steeds digitaler, er worden applicaties gebruikt en men mist het contact met de overheid. Het proces wordt er alleen wel heel erg efficiënt van. Het is altijd nog aan de leverancier of hij er ook aan mee wil doen.”

Veranderende wereld
Marktplaatsen hebben niet alleen voordelen voor overheidsinstanties, maar ook voor bemiddelingsbureau’s en zzp’ers. “Je hoeft niet meer in je auto te stappen en als een accountmanager koffie te drinken bij opdrachtgevers”, illustreert Spek. “Je krijgt de vacatures gewoon in je mailbox. Je kunt dus thuis achter je computer blijven zitten. De wereld verandert en degene die zich daar het beste op kan aanpassen, komt als winnaar uit de strijd.”

Laagste prijs
“Het draait alleen om de prijs”, zegt Sebastiaan de Bruijn, Business Development Manager Interim bij InQuest. De Bruijn was kritisch over marktplaatsen in het eerste artikel van dit tweeluik. “Alle interim-professionals die laag inschrijven maken kans, maar de duurdere inkoopprofessional wordt aan de kant geschoven.” Groot herkent dit niet: “Als je past bij de gunningscriteria en je hebt een concurrerend tarief, dan is de kans groot dat je bij de top tien zit en je CV bij de gemeente belandt. Dat hoeft echt niet een bijzonder laag tarief te zijn.”

Spek voegt eraan toe dat hij bij overheidsinstanties altijd een focus ziet op kwaliteit. “De afgelopen jaren heeft het budget wel altijd een rol gespeeld. Wat je ziet is dat er bandbreedtes aangegeven worden. Dat is dan conform de budgetten zoals ze in de organisatie opgesteld zijn. Vaak wordt hier heel goed over nagedacht.”

Persoonlijk contact
“In praktijk zijn er marktplaatsen waar je structureel geen antwoord krijgt op je vragen”, stelt Inge Norbruis, Managing Consultant bij Emeritor. Groot geeft aan dit te herkennen. “Ik herken het geluid van marktpartijen die stellen dat marktplaatsen slechts digitale platformen zijn, waarbij persoonlijk contact ondenkbaar is. De inkopende partij staat bij sommige marktplaatsen centraal, in plaats van de leverancier. Wij vinden dat beide partijen gewoon goed moeten kunnen functioneren en bewegen op zo’n platform. Het moet gebruiksvriendelijk zijn en elke leverancier moet persoonlijke terugkoppeling krijgen op zijn sollicitatie.”

Aanbestedingsregels
Spek ziet daarnaast dat gemeenten de aanbestedingsregels niet altijd in acht nemen. “Ik moet mensen er wel eens op wijzen, dat wat ze aan het doen zijn aanbestedingstechnisch niet correct is. Ook op marktplaatsen ben je onderhevig aan een aantal richtlijnen.”

Octavia Siertsema, aanbestedingsspecialist, gaf in het eerste artikel van dit tweeluik al aan dat vacatures wel eens eerder sluiten dan vooraf aangegeven. “Dat zijn dan vaak mensen met een HR-achtergrond die achter de knoppen van de marktplaatsapplicatie gaan zitten”, zegt Spek. “Bij een normale vacature is het veel gebruikelijker dat je zegt: ‘hij staat pas een week open, maar we hebben al zoveel reacties. We sluiten hem.’ Als je met die blik naar een inhuurmarktplaats kijkt, dan ben je verkeerd bezig. Dan heb je niet door dat je in een aanbestedingsregime bezig bent.”

Inschrijver centraal
Groot ziet nog wel groeimogelijkheden. “Er zijn twee, misschien drie goede marktplaatsen. Er is daarnaast een wildgroei aan marktplaatsen die denken: ‘ik bouw een applicatie en dan ben ik er’. Die laten vervolgens de leverancier in zijn sop gaar koken. Er moet meer rekening gehouden worden met de wensen van de inschrijvers. De wensen en eisen blijven namelijk vaak nog onderbelicht. De kandidaten spenderen veel energie in de aanbesteding, dan moeten ze niet weggestopt worden of een standaard e-mail krijgen. De marktplaats en gemeente moeten daarnaast verstand hebben van de functies. Dan heb je ook gewoon goede matches.”

Dit artikel is onderdeel van een tweeluik.

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties (2)

aanbestedingscafe gebruiker 29 juli 2015 14:05 uur

Marktplaats of geen marktplaats, voor het proces maakt het in uit. Het resultaat is hetzelfde. Met die wildgroei aan marktplaatsen, vraag ik me af wanneer er een marktplaats voor de marktplaatsen komt?

aanbestedingscafe gebruiker 24 juli 2015 15:01 uur

Beste Rick, als het doel uitsluitend is om een proces efficient in te richten vanuit het perspectief van de overheidsinstantie, dan kan ik nog enigzins in jullie betoog meegaan. Dat is echter maar 1 kant van de marktplaats. Vanuit aanbiederskant is het proces zeker niet efficient. Maar goed, ik zie ook veel andere minkanten benoemd: geen persoonlijk contact, vaak geen reactie, aanbestedingsregels die niet in acht worden genomen, verkeerde mensen "achter de knoppen" enz. Maar de klap op de vuurpijl is dat je stelt dat er twee, misschien drie goede marktplaatsen zijn. Op een totaal van meer dan 100!!! Nou, laat het woord "ideal" dan heel gauw weg!

Partner van Aanbestedingscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres