Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
14
10
08
webmaster
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Dossier: Overheidaanbesteding
Soort:

Max Boodie: ?We vertrouwen elkaar maar matig?

Bedrijven richten processen onderling steeds slimmer in. maar zij moeten waken voor het ‘toverdooseffect’ van de automatisering. Dat zegt Max Boodie van DPA Supply Chain People. ‘Je kunt het zo ingewikkeld maken dat niemand het meer begrijpt.’


Koop tegenwoordig een nieuwe auto bij een garage. dan weet de autoproducent door een druk op de knop – of beter gezegd: een muisklik – precies wat zij moeten leveren. Lederen stuur. lichtmetalen velgen. welke banden: roept u maar. En welke kleur had u gewild? Bedrijven laten leveranciers steeds vaker meekijken in hun productieplanning. Jan Telgen. hoogleraar inkoopmanagement en besliskunde aan de TU Twente en non-executive partner bij inkooporganisatie Significant noemt het voorbeeld van de samenwerking tussen de autogarage en de autoproducent. "De leverancier levert de gewenste onderdelen. maar hoeft helemaal geen factuur meer te sturen want de garage w??t al wat zij moet betalen. Zelfs een digitale factuur is dan overbodig."

Japan
Het is niet toevallig dat ontwikkelingen in de als deze uit de auto-industrie afkomstig zijn. Met de opkomst van Japan als speler op de automarkt in de jaren `50 en `60 maakte de wereld kennis met de "kanban" aanpak van de industriëlen uit het Land van de Rijzende Zon. Het signaalsysteem (het laat zich vertalen in zoiets als zichtbare kaart") werd ontwikkeld door Toyota om de doorstroom van voorraden te optimaliseren. Met het continu doorspelen van signaalkaarten in de supply chain kon Toyota precies bepalen welke behoefte er bij de afnemer bestond aan een bepaald artikel.
 
Triggers
Max Boodie. oprichter en directeur van DPA Supply Chain People. noemt het het twee-dozen-systeem". Boodie: "Een afnemer pakt een doosje met spullen. en achter dat doosje staat nog zo`n doosje. Dan is het logisch dat als het eerste doosje leeg raakt. je automatisch overgaat tot het leveren van het tweede doosje." Het voorbeeld van de autogarage mag dan een stuk gecompliceerder in elkaar steken. volgens Boodie is er niets nieuws onder de zon. "Je kunt dit zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. De leverancier stelt triggers in. wanneer hij moet leveren en hoe. Ik kan me voorstellen dat het naar de inkopende partij ook zo werkt. Het principe van besteltriggers automatiseren is niet nieuw."
 
Ingewikkeld
Er schuilt echter wel een gevaar in die automatisering. "Je kunt het zo ingewikkeld maken. dat uiteindelijk niemand het meer begrijpt. Dan wordt het een soort toverdoosje. waar af en toe wat uitkomt". aldus Boodie. Hoe ingewikkeld zoiets op de werkvloer kan worden. beschreef professor Steven Spear van de Harvard Business School in "HBS Working Knowledge". die van de Japanners als antwoord kreeg: "It`s not that we don`t want to tell you what TPS (Toyota Production System. red.) is. it`s that we can`t.... We don`t have adequate words for it. But. we can show you what TPS is."
 
Cognitief overweldigend
Ongetwijfeld is er door de jaren heen al enorm veel gezegd en geschreven over dit bedrijf. maar de conclusie van Spear was opmerkelijk: het bleek inderdaad veel te ingewikkeld. Zelfs hij moest toegeven dat de matier "cognitief overweldigend" was. Maar hoe zorg je er dan voor dat je als bedrijf benul houdt van waar je mee bezig bent? Het antwoord was al even simpel als clich?matig: mensen. In allerlei kleinere subsystemen. die onafhankelijk van elkaar w?l te bevatten waren. toonden de werknemers van Toyota-bedrijven in Japan – en in de Verenigde Staten – zich namelijk meesters in probleemoplossend vermogen. Het hele bedrijf bleek erop gericht te zijn om. aan de hand van een set heldere principes. al het personeel naar zijn of haar volle potentieel te laten functioneren.
 
Vertrouwen
Wegens het grote aantal voorwaarden zijn alleen strategische partners in staat om een kanban. of two-bin systeem te organiseren. Boodie noemt er een aantal. "Het moet een voorspelbare hoeveelheid zijn. je moet niet meer soebatten over prijs en de manier waarop het product wordt aangeleverd en er moet een bepaalde omzet zijn. Elk zichzelf respecterend productiebedrijf gebruikt het. Honeywell in Emmen had het als systeem. En nu als je kijkt naar bijvoorbeeld DAF of Hewlett-Packard." Het is volgens Boodie interessant om te zien of andere branches het ook kunnen hanteren. Maar waar het om mensen gaat. komt er vanzelf een ander. klassiek probleem om de hoek kijken: "Je moet elkaar kunnen vertrouwen. En dat is nu net vaak een probleem tussen leveranciers en inkopers. We vertrouwen elkaar maar matig. het is altijd vechten."

Auteur: Dennis Mensink

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.