Magnifying glass Close

Meer marktwering op het spoor: ‘Succes van aanbestedingen niet gegarandeerd’

Hoogleraren Bert van Wee en Maarten Janssen stellen in het ESB-dossier Toekomst op de Rails dat de introductie van meer marktwering op het spoor in Nederland vermoedelijk negatief uitpakt voor de reiziger. Het dossier loopt voor op de keuze die Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, moet maken omtrent de ordening van het spoor na 2025, zo meldt OVpro.

Een tiental experts geven in dit dossier hun mening over de beste richting voor het spoor na 2025, met als conclusie: meer marktwering heeft wellicht veel voordelen, maar zeker ook nadelen. Volgens Van Wee en Janssen belemmert de decentralisatie het realiseren van netwerkeffecten en schaalvoordelen, al maakt het meer maatwerk mogelijk. Daarnaast vat Arnoud Mouwen, adviseur reguleringsvraagstukken OV, samen dat het succes van aanbestedingen niet gegarandeerd is. ‘Het wordt mede bepaald door de wijze van regulering, de mate van verticale splitsing en de mate van samenloop van treindiensten’. Het hoofdrailnet is namelijk met elkaar verworven, waardoor het aanbesteden van aparte lijnen of ‘kavels’ negatief zou kunnen uitpakken.

Aanbesteding hoofdrailnet

Ook Eric van Damme van de Tilburg University waarschuwt voor negatieve gevolgen. Volgens hem is er te weinig rekening gehouden met bepaalde ‘externaliteiten en complementariteiten’. Normaliter pakt concurrentie positief uit voor de prijs en kwaliteit, bij complementaire diensten kan echter het tegenovergestelde waar zijn. Als een reiziger alleen van A naar C kan komen via B, is de dienst alleen van waarde als die twee dus op elkaar aansluiten, zo geeft Van Damme aan. Hij voegt daar wel aan toe dat er wel degelijk kansen zijn voor een openbare aanbesteding, maar dan wel gericht op het hele hoofdrailnet.

Uitdaging

Volgens Jeroen Groenendijk, Ondernemingssecretaris bij HTM en onderzoeker aan de Vrije Universiteit Amsterdam, is het nu zaak om de discussie te veranderen, ondanks dat het dossier zoveel nadruk legt op wel of geen concurrentie op het spoor. In de huidige tijd spelen er grotere uitdagingen dan het concurrentievraagstuk, namelijk hoe er een effectief, duurzaam mobiliteitssysteem kan worden gecreëerd, dat tegemoet komt aan de eisen van leefbaarheid en bereikbaarheid.’ Na een focus op mededinging, is het nu dus tijd voor een focus op samenwerking’, aldus Groenendijk.

Partner van Aanbestedingscafé
Partner van Aanbestedingscafé

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres