Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

'Mislukken Fyra bewijst noodzaak regie'

De openbare verhoren van de parlementaire enquêtecommissie over de mislukte Fyra en de vervoersconcessie van de hogesnelheidslijn zijn inmiddels voorbij. De vraag is: welke lessen kunnen er getrokken worden? “Het mislukken van het miljoenenproject bewijst de noodzaak van regie bij infrastructurele projecten en aanbestedingen”, is volgens FD.nl een van de lessen voor de overheidsinkoop.

1) Hoogste bod is niet zaligmakend
De NS beloofde als staatsbedrijf 178 miljoen euro per jaar te betalen voor de uitbating van de hogesnelheidslijn. Volgens kenners een ‘idioot hoog bedrag’. Niemand bij het Rijk vroeg zich af of het spoorbedrijf deze betalingen wel kon veroorloven. Het gevolg was dat NS tien jaar lang met een onmogelijke opzet worstelde.

2) Tolereer geen arrogant staatsbedrijf
“De privatisering van NS is de moeder van alle kwaad”, deze opmerking van voormalig president commissaris Jan Timmer is volgens het FD illustratief voor de arrogantie van het staatsbedrijf: “Om de concessie binnen te halen smeet Timmer doodleuk een paar tientallen miljoenen euro’s bovenop het toch al weinig realistische bod dat de NS-directie had becijferd. In de veronderstelling dat het staatsbedrijf er toch wel weer onderuit zou komen. Vervolgens hield NS zijn eigenaar jarenlang doelbewust voor de gek.”

3) Wees realistisch
De torenhoge ambities voor de hogesnelheidstrein hebben het project geen goed gedaan. De 32 flitstreinen die dagelijks op het traject Amsterdam-Brussel hadden moeten rijden was vanaf het prille begin een onrealistisch beeld. Er was onvoldoende vraag.

4) Neem verantwoordelijkheid
“Als niemand de regie neemt, dan is niemand verantwoordelijk” is de laatste les voor grote overheidsprojecten volgens FD.nl. “NS-directeuren Bert Meerstadt en Merel van Vroonhoven veegden hun straatje kundig schoon door te stellen dat ze geen weet hadden van de ernst van de problemen.”

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres