Magnifying glass Close

Mislukte modernisatie Basisregistratie Personen wordt lesstof voor ICT- en inkoopafdelingen overheid

ICT- en inkoopafdelingen van de Rijksoverheid krijgen in 2020 lesstof naar aanleiding van de mislukte modernisering van de Basisregistratie Personen (BRP). Uit het rapport dat in 2018 verscheen, kunnen lessen getrokken worden. De lesstof zal ook gebruikt worden bij inkoop- en ICT-opleidingen binnen het Rijk, dat communiceerde minister Knops op 27 januari j.l. via een kamerbrief.

‘Niet te stoppen’
In 2017 zette toenmalig minister Ronald Plasterk de ingezette modernisatie van de BRP stop na een negatief rapport van Bureau ICT Toetsing (BIT). De betrokken partijen, leveranciers, gemeenten en de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken, reageerden furieus. Daarop werd een onderzoekscommissie ingesteld. Die onderzoekscommissie presenteerde medio 2018 het rapport ‘Niet te stoppen’, waaruit nu vier ‘lessen’ worden gecommuniceerd naar relevante afdelingen binnen de overheid. Daaronder valt ook het Afwegingskader ICT-opdrachten, waar wordt bepaald of en hoe een ICT-aanbesteding moet worden aangepakt.

Vier lessen
Knops noemt in zijn kamerbrief vier lessen die uit het BRP-dossier getrokken kunnen worden:

  1. Kies bewust voor inzet van een inspanningsverplichting of een resultaatverplichting bij opdrachten aan de markt
  2. Zorg voor duidelijkheid en stabiliteit omtrent het gewenste resultaat
  3. Werk met kleinere en meer beheersbare stappen
  4. Werk met richtlijnen voor kwaliteitsborging en controle

Daarnaast noemt hij enkele reeds doorgevoerde verbeteringen, zoals het benoemen van leveranciersmanagers voor grote leveranciers zoals Microsoft en Oracle. Ten slotte wil Knops in 2020 ook een aantal cases gepubliceerd zien waarin zaken wel goed zijn verlopen, om daar ook lering uit te kunnen trekken.

Bron: Computable.nl

Partner van Aanbestedingscafé
Partner van Aanbestedingscafé

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres