Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Nederland mag treinvervoer onderhands blijven gunnen

Europese landen mogen contracten voor treinvervoer onderhands blijven gunnen aan vervoerders. Dat hebben Europese Transportministers vandaag in Luxemburg afgesproken. Voorwaarde is dat er meetbare afspraken worden vastgelegd in de contracten, die voor jaarlijkse verbeteringen van het vervoer op het spoor moeten zorgen.

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur heeft eind 2014 een contract gesloten met de NS voor 10 jaar. In deze vervoersconcessie voor het hoofdrailnet zijn kwaliteitsafspraken vastgelegd voor NS tussen 2015 en 2025. Steeds meer treinen moeten op tijd rijden en de dienstverlening wordt verder uitgebreid met meer treinen, meer verbindingen en service. Aldus het persbericht van de Rijksoverheid.

Nederland als voorbeeld
“De Nederlandse afspraken met NS zijn het voorbeeld geweest voor het Europese akkoord”, vertelt Mansveld. “Deze concessie bevat prikkels om de prestaties steeds te verbeteren.” Als NS en ProRail niet voldoen aan de afspraken die jaarlijks worden vastgelegd in het vervoerplan en beheerplan kunnen zij een boete krijgen van maximaal 6,5 miljoen per jaar. Ook maakt NS kans op een beloning in 2019 als zij de afspraken over klanttevredenheid en reizigerspunctualiteit ruimschoots halen.

Keuzevrijheid
In de Europese discussie heeft Nederland de afgelopen jaren gepleit voor keuzevrijheid tussen onderhandse gunning en openbare aanbesteding van spoorcontracten. De Nederlandse regering ziet het openstellen van de markt via verplichte aanbesteding namelijk niet als enige route om de kwaliteit en efficiency van het spoor te verbeteren. Ook wilde Nederland niet dat limieten werden gesteld aan de maximumomvang van concessies. Het hoofdrailnet in Nederland is een complex netwerk dat grote samenhang vertoont. Het opknippen zou niet leiden tot betere prestaties.

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres