Ach, het is maar één uitspraak die overigens iets meer diepgang heeft dan in dit artikel geschetst. SMART is niet iets cijfermatigs, is zeker geen kleurplaat en de inschrijving die als reactie op de gestelde behoefte wordt ingediend heeft een vormvereiste, het moet namelijk ergens over gaan en derhalve realistisch zijn. Als die behoefte in een "eis" was te stellen dan had de aanbestedende dienst dat wel gedaan. Gelukkig zijn er steeds meer aanbestedende diensten die niet de arrogantie hebben het beter te weten dan de markt. Vandaar dat er meer open vragen worden gesteld waarop de inschrijvende partij een (intrinsiek gemotiveerde onderscheidend!!!) aanbod kan doen. Dat aanbod moet worden geobjectiveerd door de beoordelaars, immers ook de wet onderkend dat "kwaliteit" per definitie subjectief is. Een aanbestedend dienst doet er dus om meerdere redenen verstandig aan SMART uit te vragen: S - Het moet ergens over gaan: Specifiek M - Het moet als het even kan Meetbaar zijn, ja dat zijn cijfers, je moet er mee kunnen rekenen en af zetten tegen de beoordelingslat A - Het moet voor AD en stakeholders Acceptabel zijn R - Het moet ook haalbaar zijn, geen gelikt verkoopverhaal vol met dood hout (veel tekst, niets om de inschrijver aan te houden, veel "we willen" we denken aan, we kunnen etc etc.) T - Tijd, tja ook hier heeft een contractpartij als aanbestedende dienst iets mee. We waken over rechtmatigheid en bovenal over doelmatigheid. Afspraak is afspraak en dat is wederzijds, met als het aan mij ligt 360 graden feedback in de contract managementfase. Leer van elkaar, optimaliseer elkaar, daag elkaar uit samen beter te worden, op dit contract en als het even kan binnen desbetreffende branche. Alles valt of staat dan wel met Tijdigheid. I - Inspiratie, mijn persoonlijke voorkeur. Vraag SMARTI uit. Dan krijg je bijna automatisch Intrinsiek gemotiveerde onderscheidende inschrijvingen en wordt het kaf van het koren gescheiden. SMART is een manier om betere inschrijvingen te krijgen, het kan de markt uitdagen en ja mede daardoor kan je als AD ook beter worden. Daarnaast is zowel gunnen als afwijzen veel beter te beargumenteren. We zitten dus helemaal op het goed spoor maar dat af en toe uitleggen kan geen kwaad:) Groet, John